SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Andra typer av bidrag | Other contributions
krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by krambriw » Thu 02 May 2013, 16:43

Hej,

Efter att ha experimenterat ett tag med z-wave prylar och RaZBerry är jag nog helt såld på att detta är det absolut bästa man kan skaffa sig om man vill ha trådlösa prylar.

Jag har nu pillat ihop en plugin för EventGhost och med tanke på att det redan finns en plugin som länkar ihop SK med EG så kanske det finns fler som är intresserade av att labba med en sådan lösning?

Borta på EG forumet är dom flesta mest intresserade av att styra sina hembio anläggningar så där är intresset för hemautomation inte så stort.

Några karakteristika:
- extremt kort svarstid (man märker absolut ingen fördröjning från musklick i EG tills lampan tänds eller släcks)
- alltid korrekt status uppdatering oavsett hur enheten manövreras (fjärrkontroll, switch eller applikation)
- övervakning av att enheter är 'on-line'
- första versionen stöder power switch, dimmer och multilevel sensor

Z-wave prylarna som sådana:
- kompakta, moduler passar bakom strömbrytare i dosan
- har ingångar så att vanliga brytaren också kan användas för lokal styrning
- vissa plugin moduler har snygg design (Fibaro)
- alldeles för dyra...

För att få till det hela behöver du en Raspberry Pi, en RaZBerry z-wave modul, några z-wave enheter samt lite program och stöd som du kan få av mig. Prylarna finns tex hos m.nu

mvh Walter
Image2.jpg
Image1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by Isaksson » Thu 02 May 2013, 17:30

När man testat Z Wave så märker man hur dåligt nexa egentligen är.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by krambriw » Thu 02 May 2013, 18:50

Ja verkligen (eller VÄRK ligen).

Dom är lite dyra, annars överväger jag starkt att slänga ut 5-6 stycken befintliga nexa puckar och ersätta dom med motsvarande Fibaro eller Micro Smart (som faktiskt är rejält billigare så man undrar om dom fungerar lika bra).

mvh

rgwells
1 star
1 star
Posts: 4
Joined: Thu 27 Jun 2013, 00:47

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by rgwells » Thu 27 Jun 2013, 21:48

krambriw wrote:Hej,

Efter att ha experimenterat ett tag med z-wave prylar och RaZBerry är jag nog helt såld på att detta är det absolut bästa man kan skaffa sig om man vill ha trådlösa prylar.

Jag har nu pillat ihop en plugin för EventGhost och med tanke på att det redan finns en plugin som länkar ihop SK med EG så kanske det finns fler som är intresserade av att labba med en sådan lösning?

Borta på EG forumet är dom flesta mest intresserade av att styra sina hembio anläggningar så där är intresset för hemautomation inte så stort.
[...]
För att få till det hela behöver du en Raspberry Pi, en RaZBerry z-wave modul, några z-wave enheter samt lite program och stöd som du kan få av mig. Prylarna finns tex hos m.nu

mvh Walter

Hei Walter,
Jeg har nettopp fått meg en RaZBerry modul, og er i grunn ganske glad i EG for å styre ting, men har ikke funnet noe bra grensesnitt mellom de før jeg fant posten din her.

Hadde det vært mulig å få en kopi av pluginet du har laget?

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by krambriw » Fri 28 Jun 2013, 14:40

Naturligtvis

mvh
RaZBerry Z-Way.zip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by krambriw » Fri 28 Jun 2013, 19:42

Hej,

Jag skall försöka beskriva vad jag gjort:

Raspberry Pi:

- jag kör '2013-02-09-wheezy-raspbian' hard float (det går säkert bra med någon annan dist men det måste vara hard float).

- modulen Razberry installerad så lägger jag in senaste version: wget -q -O - http://razberry.z-wave.me/install | sudo bash

- efter det skall du kunna gå till den med hjälp av en browser (RaspberryPi ip::8083), här lägger du till och definierar dina z-wave enheter och kollar att dom funkar

Automation är lite dåligt supportat men dom jobbar tydligen med någon ny release, får väl se vad den kan ge när den blir färdig. Tillsvidare, kör jag så här:

- lägg in filen 'network_send.py' i /Home/Pi/Desktop (den används för att broadcasta events till ditt näverk)
network_send.zip
- editera filen /opt/z-way-server/config.xml och ändra raden för automation-file till ' <automation-file>automation/my_main.js</automation-file>'
- lägg in filen my_main.js i mappen /opt/z-way-server/automation (obs den här filen måste du editera så det passar ditt nätverk, din port som du broadcastar till och dina z-way devices som du har, filen är enligt vad jag har)
my_main.zip
- lägg in filen syscommands i mappen /opt/z-way-server/automation/htdocs
syscommands.zip

EventGhost:
- lägg in pluginnen för RazBerry (finns i föregående post)
- Lägg in SwitchKing pluginnen
- Skapa några makron som fångar in eventen från RazBerryn och som sätter data källor i SwitchKing

Typiskt så läger du in följande kod i ett python script för att sätta en data källa i SK:

Code: Select all

        eg.plugins.SwitchkingTellStick.DSSet('', 'Datakällans_namn', str(värde), 0)
Nu borde det fungera...

mvh Walter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

rgwells
1 star
1 star
Posts: 4
Joined: Thu 27 Jun 2013, 00:47

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by rgwells » Sun 30 Jun 2013, 10:02

Takk for utfyllende informasjon og beskrivelser!
Er bortreist, men har lastet ned og skal teste i kveld når jeg kommer hjem igjen. Skal komme med en oppdatering om hvordan det går :)

Så at razberry grensesnittet ikke hadde spesielt mange valg og oppsett ennå ja, men det kommer nok senere. Jeg synes det hadde vært greit å hatt z-wave som en appliance.

rgwells
1 star
1 star
Posts: 4
Joined: Thu 27 Jun 2013, 00:47

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by rgwells » Sun 30 Jun 2013, 23:01

Hei!
"Nyeste" EG 0.4.1r1609 kræsjer når man prøver å adde plugin, nå har jeg prøvd det meste med å fjerne og teste med hva det er av kode som gjør det, men jeg finner ikke ut av det.
Har testet clean install av EG på en annen pc og kun addet Razberry plugin, men fryser da også (både med og uten å endre ip-settings under configure init).

Er det noe annet du har endret på i EG?

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by krambriw » Mon 01 Jul 2013, 14:44

Skumt, jag får samma problem i en tredje dator (som inte kan få kontakt med RaZBerryn och som sitter på ett annat nätverk)

Jag har inte hittat felet ännu men prova en sak:

Konfigurera ip adresserna så att dom stämmer med dina direkt i filen:

def Configure(
self,
ip="192.168.10.248", # ip till RaZBerryn
port="8083",
prefix="ZWAY",
b_port=33333,
payDelim="&&",
listenAddr="192.168.0.100", # din ip i din pc där du kör eventghost
delayRepeat=0.3
):

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by krambriw » Mon 01 Jul 2013, 19:51

Hej, hittade buggen tror jag...prova den här versionen, den fungerar nu bra också i den dator jag tidigare hade samma problem som du.

mvh
RaZBerry Z-Way_01.07.2013.zip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests