DS9490R OneWire plugin

Plugins skapade av Switch Kings användare | Plugins created by Switch King users
Post Reply
bozman
2 stars
2 stars
Posts: 21
Joined: Wed 18 Jan 2012, 19:17

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by bozman » Thu 20 Jun 2013, 22:18

Har också ljussensorn som jag gärna skulle vilja få in i SK.. Är det möjligt?

henkep
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Mon 07 Nov 2011, 14:12

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by henkep » Fri 15 Nov 2013, 16:27

Hej alla!

Anledningen till att det varit lite tyst om mina plugin är att jag har flyttat till USA. Jag kommer att bo här i 2 år och tog dessvärre inte med mig min utv server hit. Den finns dock live hemma i sverige så jag ska försöka fixa till det sista och publicera en ny uppdatering.

//Henrik

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by krambriw » Fri 15 Nov 2013, 16:46

Aha, där ser man, kul att du är tillbaka på forumet
Hoppas USA vistelsen blir givande

mvh

cage121
2 stars
2 stars
Posts: 25
Joined: Mon 23 Apr 2012, 06:29

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by cage121 » Wed 25 Dec 2013, 18:27

Hei.

Funker kjempebra!
Dette blir en viktig del av min automasjon.

Nørre Norrbagge

Mrpettson
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Tue 14 Jan 2014, 15:53

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by Mrpettson » Sun 17 Aug 2014, 08:35

Undrar om det är någon som gjort ett plugin som fungerar med den analoga ljussensorn till 1-wire systemet. Sitter och försöker förstå mig på Beyond Measure men förstår inte ett jota! Och dels känner jag att det vore bra mkt enklare med ett program än flera som skall översätta åt varandra.

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by krambriw » Sun 17 Aug 2014, 18:52

Ditt behov kan enkelt lösas på två sätt:

1) Bygg om en temperatur/RH sensor till ljussensor enligt beskrivningen här (Då kan du ta in signalen direkt i SK utan att använda andra program): viewtopic.php?f=8&t=450

2) En mer tillförlitlig lösning är naturligtvis en trådbunden sensor såsom jag gjort det med en RPi och EventGhost. Lite mera pillande men förträffligt stabilt. Se här: viewtopic.php?f=24&t=1316

Har nu kört mina markiser i automatläge i snart två och styrt dessa med samma ljussensor och det fungerar helt perfekt. Det skulle naturligtvis även gå att styra lampor och andra prylar baserat på olika ljusnivåer.

Tyvärr måste du i alternativ 2) använda flera program eftersom Henkes plugin inte stöder den analoga ljussensorn. Han verkar dessutom inte ha varken tid eller lust att fortsätta utveckla den vidare. Eftersom plugins till SK skrivs i C# så är det så förträffligt att han inte heller behövde bifoga sin källkod varför ingen annan kan ta vid där han slutade.

Med EventGhost kan denna situation aldrig inträffa eftersom källkoden alltid medlevereras, är öppen och en förutsättning för att plugin skall kunna installeras och köras.

Välj själv

Peter
1 star
1 star
Posts: 8
Joined: Mon 03 Jan 2011, 02:56

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by Peter » Mon 02 Feb 2015, 14:45

Henrik "henkep"....Peter Calling.... :help:
Vi behöver din hjälp alternativt kod. Om du ser det här så svara.
Eftersom jag tycker 1-wire är superintressant (säkert, enkelt o billigt) och skulle vilja ordna så att det även går att styra reläer på 1-wire nätet med hjälp av kretsen DS2406 (nu kan man bara se status). Se mitt tidigare foruminlägg "Differentialtermostat".
Det är ju snubblande nära att det går med detta plugin.
Någon som vet om det finns något PC program överhuvudtaget som kan styra 1-wire kretsar?
Om det inte går att få till med DS9490R OneWire plugin, så är frågan hur man annars kan åstadkomma styrning av 1-wire kretsar från Switch King på ett enkelt sätt?

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by Isaksson » Wed 04 Feb 2015, 12:54

Slå en kik på Beyond Measure, kan inte på rak arm säga om den stödjer att styra DS2406.
www.beyondmeasure.se

Peter
1 star
1 star
Posts: 8
Joined: Mon 03 Jan 2011, 02:56

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by Peter » Thu 05 Feb 2015, 21:26

Hallå Isaksson. Kul att just du svarade :D
Kollade just på Relay Controller Plugin om det skulle kunna gå att använda för att styra cirkpumpar och ventiler mm i brist på 1-wire styrning :wave:
Jo jag kollade BM lite snabbt tidigare men fattar inte mycket. BM verkar vara ett kompetent program men jag är dessvärre ingen programmerare. Om jag fattar det hela rätt så blir det dessutom dyrt bara för att styra några reläer.
Finns det verkligen inget annat PC (windows) program som kan styra 1-wire switchar DS2405, DS2406 eller DS2408? Det vore ju så jäkla snyggt om man kunde få till det ;)

MatthiasJönköping
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Wed 26 Sep 2012, 19:44

Re: DS9490R OneWire plugin

Post by MatthiasJönköping » Tue 02 Feb 2016, 20:44

Vet ej om det fortfarande är någon som är intresserad av denna tråd och detta plugin.
Om det finns någon som är sugen att ta sig an källkoden till detta plugin så går det sannolikt att fixa även utan skaparen :geek:
Ladda ner ILSpy, en mycket kapabel .NET disassembler. 8-)
Mata denna med de tre filerna och whoops så har ni källkoden till de kompilerade filerna. I vanliga fall brukar man kunna sätta upp utvecklingsmiljön så att man kan kompilera denna extraherade kod till nya filer.
Bra att tänka på om man verkligen vill dölja sin källkod, i .NET räcker det inte med kompilering, koden måste obfuskeras också ...
Hursomhelst, om någon är sugen så är detta en möjlighet.
Nedladdning: http://ilspy.net/

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests