TellstickNETPlugin

Plugins skapade av Switch Kings användare | Plugins created by Switch King users
Post Reply
sajje
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Fri 08 Feb 2013, 11:09

Re: TellstickNETPlugin

Post by sajje » Fri 08 Feb 2013, 11:16

hej


funderar på att köpa en telldus och köra det på en PC eller en Raspberry PI. Ser att det är slut på Duo överallt (får in i maj) och funderar på om det skulle fungera med en Net. Jag har idag nexa brytare och vill kunna styra/ se information från flera saker i Switchking för iphone:
Temperatur inne och Ute
Lampor/Dimmer
Ström förbrukning (lösning från sparel.se)

Så Temperatur och Lampor kommer gå via Telldus Net och strömförbrukning loggar i en .log fil på dator

Så om jag förstår det rätt så kommer Switchking att kunna hämta in all data med detta plugin från Telldus Live. Jag kan skapa ett interface i Switchsking som visar temp, ström och kan styra lampor

Med detta plugin så förstår jag inte vad som är skillnaden mellan DUO och NET?
Fungerar det jag skissar på ovan med en NET eller ska jag vänta på att de får in DUO?

simon

PerreB
1 star
1 star
Posts: 10
Joined: Tue 08 Jan 2013, 15:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by PerreB » Sat 09 Feb 2013, 16:40

Min erfarenhet säger att som det ser ut idag måste du ha en Duo. Jag har i alla fall inte lyckats skicka några komandon från Switchking till Tellstick Net enheten. Varje gång får jag fel i loggen som pekar på att Switchking inte hittar något Tellstick. Kommunikationen från Tellstick Net (oregon termometrarna) fungerar dock från Tellstick Net till Switchking (med lite avbrott nu och då som kan bero på PCn jag använder eller en hackig internetkoppling.) Även enheter som skapas i Switchking dyker upp i Tellstick live med ett märklig identitet. med jag har som sagt inte lyckas skicka ngt komando. (learn,on eller off). Kanske att lösningen är att stoppa in en tellstick standard och skicka ut kommandona via den och ta in temperaturen via Tellstick Net..

Om någon annan har lyckats styra tex ett värmeelement med bara Switchking och en Tellstick Net är jag nyfiken på hur de gjort.

Perre

johfal
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Mon 11 Feb 2013, 20:42

Re: TellstickNETPlugin

Post by johfal » Mon 11 Feb 2013, 20:48

Hej.

Super att det finns plugins som till och med jag kan få att funka - nästan.

Jag har installerat pluginen, fått koder från Telldus. När jag startar SK så stänger den av den enheten jag skapat.
Däremot kan jag inte alls påverka enheten därefter. Enheter jag skapar i SK hittar jag i Telldus Live.

Klippt ur loggen:
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2013-02-11 20:36:42 -- Device with id 3, name tt, native id 4 and code B:3 is being turned on. Method used is TellStickWrapper.
{BusinessAccess - Invocation} --<Error> -- 2013-02-11 20:36:42 -- Failed to turn on device. Telldus APIs signalized an error when the request was sent. Error: TellStick not found
{BusinessAccess - Postpone} --<Error> -- 2013-02-11 20:36:42 --
SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.PlatformStateException

Level 1) Failed to turn on device. Telldus APIs signalized an error when the request was sent. Error: TellStick not found

StackTrace for Level 1:
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.Engines.InvocationEngine.TurnOn(Device d)
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.Engines.InvocationEngine.PerformAction(DeviceActionEntry entry)
vid SwitchKing.Server.BusinessAccess.Invocation.ExecutionQueueAccess.DequeueAndExecuteSingle(DeviceEntity& access)

När jag kollar i pluginloggen så ser det ut så här:
2013-02-11 20:35:03 <Command> Turn Off 259449 requested
2013-02-11 20:35:03 <Command> Command Turn Off requested for device with SwitchKing ID 3 and Telldus ID 259449
2013-02-11 20:35:03 <Information> Telldus server responded SUCCESS to request Turn Off on device with ID 259449

Skulle vara väldigt tacksam för alla råd om hur jag kan få fart på det hela - känns som om det är väldigt nära nu..!!

Johan Falk

PS Nej jag har inte sett någon av filmerna :-) DS

henkep
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Mon 07 Nov 2011, 14:12

Re: TellstickNETPlugin

Post by henkep » Thu 14 Feb 2013, 11:14

Hej

Det har varit lite skralt med tid på sistonde, sjuka barn mm. Men imorgon ska jag sätta mig och koda så jag ska då försöka svara på era frågor så gott jag kan.

//Henrik

PerreB
1 star
1 star
Posts: 10
Joined: Tue 08 Jan 2013, 15:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by PerreB » Fri 15 Feb 2013, 12:53

Härligt Henrik om du jobbar vidare med plugginet. Kanon. :clap: För just nu har jag hamnat i en återvändsgränd i det jag hade hoppats få till.Som det ser ut just nu kan man inte göra så mycket med SK om man inte har en Duo och eftersom det tycks ta månader att få tag på en Duo så känns det som att Plugginet är den enda vägen att gå. Ditt pluggin är den viktigaste länken för att över huvud taget kunna tala om automation mellan SK och Tellstic Net och detta borde killarna på switchKing förstå om de vill utveckla vidare. Utan att veta vad ni har för relation borde ni gå ihop (även med Telldus?) och utveckla lösning mot Tellstick Net. Helst med direkt kommunikation mellan SK och Net utan molntjänster inblandade. Jag önskar att jag kunde programera på den nivån som behövs men som det är just nu är jag beroende av killar som ni som kan för att få till en fungerande lösning. Jag ställer gärna upp med bidrag i form av både medel och som testare för att få till en lösning.

Mvh
Perre Berggren

Ruskow
1 star
1 star
Posts: 5
Joined: Sat 16 Feb 2013, 23:47

Re: TellstickNETPlugin

Post by Ruskow » Sun 17 Feb 2013, 13:00

Heisan Henrik

Jeg har benyttet dinTellstickNETPlugin en stund nå - og det fungerer supert !!
-MED ETT UNNTAK:
Jeg får ikke benytte SK med "Rules".
Litt mer presist:
Jeg vil styre temperatur på min hytte med TellstickNET og SK på pc'n hjemme.
Jeg leser av temperatur hvert 10.minutt, og har lagt inn en "rule" på Group Schedule som slår av varmen når den passerer en max verdi.
Det fungerer å slå varmen av - men når den skal slåes på igjen - fungerer det ikke som forventet.
SK oppfører seg riktig - men pluginen fanger ikke opp signalet om at den skal vidresende kommandoen om å slå på varmen igjen..
SK-history sier at kommando er sendt - men enheten går ikke på før jeg "manuellt" sender signalet ved å klikke på device ikonet - da sendes kommandoen til TellsticNET.

Jeg har knyttet opp fler enheter - og erfarer det samme. Jeg tror derfor Pluginen din ikke klarer å fange opp regelbaserte triggere på en korrekt måte ??

-Er det noe jeg kan gjøre ??

R

plugg3n
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Tue 26 Mar 2013, 14:47

Re: TellstickNETPlugin

Post by plugg3n » Wed 27 Mar 2013, 08:55

Jeg kjører ubuntu, jeg klarer å starte switch king fint, men når jeg putter i SwitchKing.Server.Plugins.TellstickNET.dll og .config (med keys og token) så vil den ikke starte lengre.

Missing method LoadPlugInAssemblies in assembly /usr/share/switch_king/Bin/SwitchKing Service Host.exe, type SwitchKing.Server.Plugins.PluginLoader

Unhandled Exception: System.IO.FileNotFoundException: Could not load file or assembly 'SwitchKing.Server.Plugins, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=xxxxx' or one of its dependencies.

Noen som kjenner igjen feilen?

B

Borje88
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Sat 06 Apr 2013, 02:12

Re: TellstickNETPlugin

Post by Borje88 » Sat 06 Apr 2013, 12:20

Hej!

Helt ny på detta och undrar vilken server man ska skapa/logga in på när man öppnar SK?
Har uppdaterat pluginnet med alla nycklar men kommer inte på hur man loggar in!

Tacksam för lite hjälp...

/Magnus

Flippy
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: TellstickNETPlugin

Post by Flippy » Sun 07 Apr 2013, 11:57

Hei,
frem til for noen dager siden virket alt som det skulle. Men nå krasjer switchking med en gang serveren starter.
Hvis jeg tar bort TellstickNETPlugin filen så virker switchking igjen.

Her er et utdrag fra log filene:

Code: Select all

2013-04-07 12:08:04 <Information> Starting plugin TellstickNET
2013-04-07 12:08:05 <Debug> Saving Keys to server intellegence for faster access 
2013-04-07 12:08:05 <Information> Plugin initialized correctly
2013-04-07 12:08:05 <Command> List clients requested
2013-04-07 12:08:05 <Debug> Accessing telldus server with following url: https://api.telldus.com/json/clients/list
2013-04-07 12:08:08 <Information> Active client <37817,Hjemma> found on Telldus LIVE account
2013-04-07 12:08:08 <Command> List devices requested
2013-04-07 12:08:08 <Debug> Accessing telldus server with following url: https://api.telldus.com/json/devices/list
2013-04-07 12:08:08 <Debug> Accessing telldus server with following url: https://api.telldus.com/json/device/info?id=218508

Code: Select all

{UnhandledExceptionController_Framework} --<Critical> -- 2013-04-07 12:08:08 -- Exception: 
System.Reflection.TargetInvocationException

Level 1) Exception has been thrown by the target of an invocation. 
Level 2) Unable to cast object of type 'SwitchKing.Server.Plugins.TellstickNET.TelldusLive.Collections.TelldusDeviceCollection' to type 'SwitchKing.Server.Plugins.TellstickNET.TelldusLive.Items.TelldusDeviceItem'.

StackTrace for Level 1:
   at System.RuntimeTypeHandle.CreateInstance(RuntimeType type, Boolean publicOnly, Boolean noCheck, Boolean& canBeCached, RuntimeMethodHandle& ctor, Boolean& bNeedSecurityCheck)
   at System.RuntimeType.CreateInstanceSlow(Boolean publicOnly, Boolean fillCache)
   at System.RuntimeType.CreateInstanceImpl(Boolean publicOnly, Boolean skipVisibilityChecks, Boolean fillCache)
   at System.Activator.CreateInstance(Type type, Boolean nonPublic)
   at SwitchKing.Server.Plugins.PluginLoader.<>c__DisplayClass1`1.<GetPlugIns>b__0(Type t)
   at System.Collections.Generic.List`1.ConvertAll[TOutput](Converter`2 converter)
   at SwitchKing.Server.Plugins.PluginLoader.GetPlugIns[TPluginType](List`1 assemblies, List`1 instantiatedPlugins)
   at SwitchKing.Server.BusinessAccess.Plugins.PluginHost.set_PluginAssemblies(List`1 value)
   at SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.InvocationService.LoadPlugins()
   at SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.InvocationService.ProcessDeviceEvents()
   at System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart_Context(Object state)
   at System.Threading.ExecutionContext.Run(ExecutionContext executionContext, ContextCallback callback, Object state)
   at System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart()
Noen som vet hva som er galt?

rupekt
1 star
1 star
Posts: 4
Joined: Mon 17 Oct 2011, 19:15

Re: TellstickNETPlugin

Post by rupekt » Mon 08 Apr 2013, 17:32

Har med det problemet det kom efter att Telldus har hittat på något för 5 dagar sedan :banghead:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests