MQTT Publish Plugin

Plugins skapade av Switch Kings användare | Plugins created by Switch King users
Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: MQTT Publish Plugin

Post by Isaksson » Fri 18 Oct 2013, 07:54

Lite tips.

OnCommand ger signal lika många gånger som det är satt för den enheten i SK. Så man behöver hantera att plocka bort oönskade repeterade signaler.

Angående seghet så är det nog ingen dum ide att hantera anropen till mqttClient.Connect() i en egen tråd.

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: MQTT Publish Plugin

Post by krambriw » Fri 18 Oct 2013, 09:43

Det fungerar bättre nu när jag ändrade till endast ett kommando för enheten i SK.

Däremot borde detta vara frikopplat från hur många MQTT meddelanden som skickas. Det kan ju behövas ett antal repetioner för att Nexa pryttlarna skall funka men det behövs knappast att dessa replikeras även via MQTT. Tycker och tror jag,,,

Viss seghet kvarstår, särskilt om man skickar på flera kommandon i tät följd

I övrigt, riktigt trevligt!!!

mvh Walter

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: MQTT Publish Plugin

Post by Isaksson » Fri 18 Oct 2013, 10:47

krambriw wrote:Det fungerar bättre nu när jag ändrade till endast ett kommando för enheten i SK.

Däremot borde detta vara frikopplat från hur många MQTT meddelanden som skickas. Det kan ju behövas ett antal repetioner för att Nexa pryttlarna skall funka men det behövs knappast att dessa replikeras även via MQTT. Tycker och tror jag,,,

Viss seghet kvarstår, särskilt om man skickar på flera kommandon i tät följd

I övrigt, riktigt trevligt!!!

mvh Walter
Jag håller med, detta ska ju justeras i pluginet, och lyfts anropet ut i en egen tråd så tror jag du kommer märka stor skillnad i responsen.
pgoth - du kan hojta till om du behöver någon hjälp.

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: MQTT Publish Plugin

Post by krambriw » Sun 20 Oct 2013, 10:52

Om ni vill testa, fungerar fint ihop med SK och pgoth's plugin. Händelser från SK trillar in i EG.
mvh Walter

http://www.eventghost.net/forum/viewtop ... 279#p28279

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: MQTT Publish Plugin

Post by krambriw » Mon 21 Oct 2013, 16:34

Hej pgoth,

Vill bara meddela att din senaste version kör utan att SK kraschar så det verkar fixat.

mvh

pgoth
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: MQTT Publish Plugin

Post by pgoth » Mon 21 Oct 2013, 20:14

Hej och tack för tipsen. Jag är bortrest så därför har jag inte återkopplat.. men jag ska titta mera på det när jag är åter hemma

Det är fortsatt problem - det är nmqtt som gör en timeout i tcpclienten. Jag har rapporterat det till utvecklaren för att få hans kommentar på det. Just nu så har jag skrivit om hans kod något för att se om det verkligen är det problemet som jag tror och jag gör en nu en mer frekvent ping till MQTT-servern. Det har funkat i några dagar nu men jag vill provköra lite till..

Jag kan göra så att definiera en konfig-parameter till som gör att vissa events - såsom sync - inte läggs upp om det är av intresse. Jag själv vill ha ut allt och låta de som lyssnar på händelser prenumerera på det som är intressant så här kan man sätta ett "filter" på topic. Jag har själv inte sett några prestandaproblem utan mina meddelanden ser jag direkt i brokern. (Jag har idag 15 enheter som är alla helt regelstyrda)

Återkommer...

EDIT:
Ah, jag tänkte fel. Repeterade signaler var det - inte synk. Ja, det skulle vara möjligt men då måste pluginen ha ett minne som underhålls. Tål att tänkas på

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: MQTT Publish Plugin

Post by krambriw » Tue 22 Oct 2013, 05:50

då måste pluginen ha ett minne som underhålls
Det räcker om det finns ett minne i runtime, persistens känns onödigt, efter en omstart kommer kanske första värdet att vara samma som tidigare en gång men det spelar mindre roll tycker jag.

Har själv löst det så flera gånger med en variabel för *old* respektive *new* value, tror det kan funka bra. Jag antar att SK *betar av* kommandona i en följd, dvs om man satt 3 repeats för att tända en lampa så sänds troligen 3 kommandon ut i sekvens.

Det är ju inte heller någon panik om det skulle slinka igenom en dublett ibland...

mvh

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: MQTT Publish Plugin

Post by Isaksson » Tue 22 Oct 2013, 07:02

Jag hanterar detta i nästan alla mina plugins, ofta vill man bara ha ut en signal och jobba med.

pgoth
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: MQTT Publish Plugin

Post by pgoth » Tue 22 Oct 2013, 13:19

Jag ska kolla på att implementera en check så att första bara skickas.

Angående buggen så fick jag ett svar från utvecklaren av nMQTT och det är en open issue : https://github.com/markallanson/nmqtt/issues/5
Jag monitorerar denna och återkommer med ny kod så snart den är åtgärdad.

pgoth
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: MQTT Publish Plugin

Post by pgoth » Wed 13 Nov 2013, 09:33

Jag har nu lagt upp en ny version. Jag har testkört den ett tag och har inte sett några problem med stabiliteten. Om ni testar - rapportera gärna..
Jag har lagt till ett par attribut i config för debug och jag har även lagt till nu så att en händelse inte ska skickas flera gånger (under en 30s period)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests