SMTP DataSource Plugin
-
- 5 stars
Re: SMTP DataSource Plugin
Vad bra att det fungerar för dig. Denna del lägger du in flera gånger i config filen en för varje datakälla.
Tänk på att sätta olika id för varje datakälla
<datasource id="1"
skid="202"
delay="-4"
truesubject="Temp High sensor 1"
truebodytext="Temperature is to high"
falsesubject="Temp Ok sensor 1"
falsebodytext="Temperature is now Ok"
to="matseven@aandalen.com"
send="trigger"
trigger="more"
number="5"/>
SMS är nog inte så lätt att få till. Då behöver man någon tjänst som erbjuder det om man inte sätter upp en egen sms gateway.
Hojta till om du behöver mer hjälp.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Tänk på att sätta olika id för varje datakälla
<datasource id="1"
skid="202"
delay="-4"
truesubject="Temp High sensor 1"
truebodytext="Temperature is to high"
falsesubject="Temp Ok sensor 1"
falsebodytext="Temperature is now Ok"
to="matseven@aandalen.com"
send="trigger"
trigger="more"
number="5"/>
SMS är nog inte så lätt att få till. Då behöver man någon tjänst som erbjuder det om man inte sätter upp en egen sms gateway.
Hojta till om du behöver mer hjälp.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
- 3 stars
Kanon, tack för ett mycket bra plugin!
Tror du att det skulle vara möjligt att få pluginet att skicka ett mail när en viss datakälla inte har "meddelat sin status" efter en viss tid?
Exempelvis, då jag använder en hel del trådlösa Jenkinsbirds tempgivare så kan det ju hända att batteriet tar slut i dessa och då får ju inte Switch King någon data från den givaren (det kan ju hända att något annat stör ut givaren så att inte Switch King får någon data).
Så då tyckte jag att en bra funktion vore att man får ett mail när Switch King inte fått någon data från en viss givare efter exempelvis 60 min.
Vad tycks, låter det som en bra funktion?
/Daniel

Tror du att det skulle vara möjligt att få pluginet att skicka ett mail när en viss datakälla inte har "meddelat sin status" efter en viss tid?
Exempelvis, då jag använder en hel del trådlösa Jenkinsbirds tempgivare så kan det ju hända att batteriet tar slut i dessa och då får ju inte Switch King någon data från den givaren (det kan ju hända att något annat stör ut givaren så att inte Switch King får någon data).
Så då tyckte jag att en bra funktion vore att man får ett mail när Switch King inte fått någon data från en viss givare efter exempelvis 60 min.
Vad tycks, låter det som en bra funktion?
/Daniel
-
- 3 stars
Har inte testat, men borde det inte funka med att sätta förfallotid på 60 minuter och ett felvärde på datakällan,
ställ in pluginet att skicka när värdet är lika med felvärdet?
-
- 3 stars
Det är kanske en väg att gå 
Ska labba lite med det så får vi se hur det fungerar...

Ska labba lite med det så får vi se hur det fungerar...
-
- 3 stars
Sv: Re: SMTP DataSource Plugin
Klockrent tips! Skall testa det på min "har jag råkat komma åt garageöppnaren av misstag i fickan"-datakälla. Återkommer med resultat därefterKungenAvPeking wrote:Har inte testat, men borde det inte funka med att sätta förfallotid på 60 minuter och ett felvärde på datakällan,

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
-
- 3 stars
Like a glove!
Använde tidigare PUSH-notifiering för min Garage-datakälla, men då ditt plugin gör det mycket snyggare i Switch King så har jag valt att gå över till det nyligen (dessutom verkar inte Notify My Android startas upp med automatik när man startar om telefonen).
Så nu kör jag en kombo av Isaksson's plugin samt AutoResetValuePlugin, så får jag bara ett mail om garaget är öppet mer än 5 min (dvs. jag har råkat komma åt garageöppnarknappen i nyckelknippan).
Tack för ett utmärkt Plugin!
Använde tidigare PUSH-notifiering för min Garage-datakälla, men då ditt plugin gör det mycket snyggare i Switch King så har jag valt att gå över till det nyligen (dessutom verkar inte Notify My Android startas upp med automatik när man startar om telefonen).
Så nu kör jag en kombo av Isaksson's plugin samt AutoResetValuePlugin, så får jag bara ett mail om garaget är öppet mer än 5 min (dvs. jag har råkat komma åt garageöppnarknappen i nyckelknippan).

-
- 5 stars
Tack självVoodooExtreme wrote:Like a glove!

-
- 3 stars
Då har man testat detta och det fungerar kanon, tack för tipsetKungenAvPeking wrote:Har inte testat, men borde det inte funka med att sätta förfallotid på 60 minuter och ett felvärde på datakällan,

En annan sak som jag märkt är att pluginet vill skicka iväg "false" mail när man exempelvis startar om sin dator (alltså när villkoret är falskt). Då jag har flera datakällor inlagda i pluginet så kommer en hel del mail varje gång man startar om servern. Kan man få pluginet att komma ihåg sitt senaste tillstånd så att inte mail skickas i onödan?
Eftersom jag har flera e-postmottagare inlagda så vill man inte skicka onödiga mail bara för att jag vill starta om servern. Hoppas ni förstår hur jag menar...
-
- 5 stars
Hej.anasazi wrote:Då har man testat detta och det fungerar kanon, tack för tipsetKungenAvPeking wrote:Har inte testat, men borde det inte funka med att sätta förfallotid på 60 minuter och ett felvärde på datakällan,
En annan sak som jag märkt är att pluginet vill skicka iväg "false" mail när man exempelvis startar om sin dator (alltså när villkoret är falskt). Då jag har flera datakällor inlagda i pluginet så kommer en hel del mail varje gång man startar om servern. Kan man få pluginet att komma ihåg sitt senaste tillstånd så att inte mail skickas i onödan?
Eftersom jag har flera e-postmottagare inlagda så vill man inte skicka onödiga mail bara för att jag vill starta om servern. Hoppas ni förstår hur jag menar...
Som det ser ut idag så kan tyvärr inte pluginet komma ihåg status efter att tjänsterna startas om, den infon lagras bara tillfälligt.
-
- 3 stars
Sv: SMTP DataSource Plugin
Tji fick jag... fungerade inte alls som jag tänkt i praktiken 
Någon som har en lösning på det?
Hade byggt upp det enligt följande: datakälla som sätts till 0 eller 1 beroende om garaget är öppet eller stängt.
La därefter in i AutoResetValuePlugin att det skulle ändra värdet på ovanstående datakälla till 2 efter t.ex 5 min. Sedan skickades ett mail när porten varit öppen mer än 5 min via Isakssons plugin.
Problemet är att även om porten öppnas, och man stänger porten inom nån minut så har redan autoreset-pluginet triggats och ändrar datakällan till 2 oavsett om om garaget under tiden blivit stängd (fått värdet 0 igen)

Någon som har en lösning på det?
Hade byggt upp det enligt följande: datakälla som sätts till 0 eller 1 beroende om garaget är öppet eller stängt.
La därefter in i AutoResetValuePlugin att det skulle ändra värdet på ovanstående datakälla till 2 efter t.ex 5 min. Sedan skickades ett mail när porten varit öppen mer än 5 min via Isakssons plugin.
Problemet är att även om porten öppnas, och man stänger porten inom nån minut så har redan autoreset-pluginet triggats och ändrar datakällan till 2 oavsett om om garaget under tiden blivit stängd (fått värdet 0 igen)