Någon med iPhone 4 och 4.2.1

Kommentarer, hjälp och tips angående Switch Kings iPhone-app (v1.0)
bunker
3 stars
3 stars
Posts: 130
Joined: Thu 23 Dec 2010, 11:26

Re: Någon med iPhone 4 och 4.2.1

Post by bunker » Tue 15 Mar 2011, 18:40

Martin wrote:...kan tillägga att jag gav mig iväg och köpte en 4:a bara för detta eftersom jag fick signaler om att det bara berörde iPhone 4 (vilket var fel)... :banghead:

...men av olika anledningar så har min hustru kapat åt sig telefonen och gett mig sin gamla 3GS...
Är det därför appen kostar pengar?? Kom som en otrevlig kalldusch när jag hittade den i appstore.

Till råga på allt tillför den inte mig något mervärde vad jag kan se av screenshots:en. En lista över kommande händelser är inget jag behöver.

Huruvida den är snabbare än "webkit" gui:t eller inte visar sig inte på screenshots heller så det blev "no-deal" för mig. :cry:

Som man bäddar blir kunderna nöjda/missnöjda. Jag tycker ni skulle sagt att ni tänkte ta betalt för den innan. Eller tillfört ny funktionalitet av värde.

Sen tycker jag beskrivningen av appen är otydlig på gränsen till vilseledande. Man kan om man inte känner till Switch King sen förut lätt ledas att tro att bara Iphone appen behövs för att kunna styra sina Nexa-brytare via en dator, fast man behöver en tellstick, Switch King på sin dator och ev. behöver köpa licens för den också. Det är helt enkelt väldigt oklart att Iphone-appen bara är meningsfull tillsammans med pc-programmet, eftersom båda heter Switch King.

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Någon med iPhone 4 och 4.2.1

Post by Rhodin » Tue 15 Mar 2011, 18:54

bunker wrote:
Martin wrote:...kan tillägga att jag gav mig iväg och köpte en 4:a bara för detta eftersom jag fick signaler om att det bara berörde iPhone 4 (vilket var fel)... :banghead:

...men av olika anledningar så har min hustru kapat åt sig telefonen och gett mig sin gamla 3GS...
Är det därför appen kostar pengar?? Kom som en otrevlig kalldusch när jag hittade den i appstore.

Till råga på allt tillför den inte mig något mervärde vad jag kan se av screenshots:en. En lista över kommande händelser är inget jag behöver.

Huruvida den är snabbare än "webkit" gui:t eller inte visar sig inte på screenshots heller så det blev "no-deal" för mig. :cry:

Som man bäddar blir kunderna nöjda/missnöjda. Jag tycker ni skulle sagt att ni tänkte ta betalt för den innan. Eller tillfört ny funktionalitet av värde.

Sen tycker jag beskrivningen av appen är otydlig på gränsen till vilseledande. Man kan om man inte känner till Switch King sen förut lätt ledas att tro att bara Iphone appen behövs för att kunna styra sina Nexa-brytare via en dator, fast man behöver en tellstick, Switch King på sin dator och ev. behöver köpa licens för den också. Det är helt enkelt väldigt oklart att Iphone-appen bara är meningsfull tillsammans med pc-programmet, eftersom båda heter Switch King.
Jag hoppas du skojar - tycker du 15 kr är mycket??? Jag tycker appen tillför otroligt mycket - och de som har en tellstick vet nog hur det fungerar med dator eller inte.

Jag vet att Martin och Tomas lägger ner OTROLIGT mycket tid på SK och varför skall de betala för att vi slutanvändare får en extra funktion? (det kostar nämligen att registrera en app)

Själv tycker jag de kunde ta 10 ggr så mycket betalt och det skulle ändå kännas prisvärt!

Skärpning! Förresten vem har tvingat dig att köpa?

//Peter

bunker
3 stars
3 stars
Posts: 130
Joined: Thu 23 Dec 2010, 11:26

Re: Någon med iPhone 4 och 4.2.1

Post by bunker » Tue 15 Mar 2011, 19:37

Rhodin wrote:Jag hoppas du skojar - tycker du 15 kr är mycket??? Jag tycker appen tillför otroligt mycket - och de som har en tellstick vet nog hur det fungerar med dator eller inte.

Jag vet att Martin och Tomas lägger ner OTROLIGT mycket tid på SK och varför skall de betala för att vi slutanvändare får en extra funktion? (det kostar nämligen att registrera en app)

Själv tycker jag de kunde ta 10 ggr så mycket betalt ocyh det skulle ändå kännas prisvärt!

Skärpning! Förresten vem har tvingat dig att köpa?

//Peter
Nix, jag skojar inte. Och av respekt för Martin och Tomas arbete valde jag att ta den här diskussionen i beta-forumet, så vänligen var inte hårdare än nödvändigt mot mig. Jag kunde lika gärna skrivit en recension i appstore eller skrivit i publika forumet. Men jag är inte ett troll och jag skulle föredra en sansad diskussion. Du har ingen rätt att bestämma vad jag ska tycka och kan inte med ord tvinga mig att tycka som dig. du får övertyga mig i en sansad diskussion om du vill försöka få mig att ändra åsikt. :help:

Jag vet inte varför du tycker jag ska betala för något som synbarligen inte tillför mig någonting. Då donerar jag hellre pengar till välgörenhet. Mig veterligen så klarar sig utvecklarna utan mina 15 kr. Plus att dom redan fått 279 kr av mig. Jag tror ju inte appen kommer bli någon veritabel guld-gruva heller med tanke på att utvecklarna bara får 10,50 efter att Apple tagit sin andel och eftersom marknaden är "dom som har Switch King, Tellstick och ett antal fjärrströmbrytare" så pratar vi inte direkt miljonförsäljning.

Och ja, jag tycker att det är drygt att betala för Iphone-appen när jag
1. Redan betalt för Switch King. Hade det varit tydligt innan att det skulle kosta pengar för appen hade jag möjligen tyckt lite annorlunda.
2. Inte får nåt extra jämfört med en modul som jag får gratis av Switch King ändå (Iphone-tillägget).

Ska vi gå in på deras kostnader borde du väl ändå värdesätta deras utvecklingstid mer, än t.ex. 99$ för en utvecklarlicens. Eller kanske den Iphone 4 som Martin mer eller mindre blev tvungen att köpa. Jag tror inte att appen ens kommer betala dom kostnaderna dom haft. Det är inte att jag missunnar dom att ta betalt. Men dom har redan tagit betalt av mig en gång.

Har du åsikter om varför appen är så mycket bättre än Iphone-tillägget så varsågod, beskriv det här i forumet eller i en recension på appstore.

Angående beskrivningen står jag fast vid det jag skrev. 99.9 % av besökarna på appstore har ingen aning om Switch King och hur det fungerar. Däremot kan man lätt få upp appen på helt andra sökningar än bara termen Switch King. T.ex. "Nexa" eller "Fjärrströmbrytare". Då tycker jag att en bredare förklaring som passar även för oinsatta vore lämpligare. Jag vet redan hur Switch King fungerar, jag gör det här för att det ska bli tydligare för andra så att fler kan börja använda Switch King. Det är faktiskt ett försök att hjälpa till :wave:

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Någon med iPhone 4 och 4.2.1

Post by Martin » Tue 15 Mar 2011, 20:27

Hej Bunker,
Först vill jag säga tack för dina synpunkter! All feedback är bra - även på sådant som är dåligt - och det är det som gör att vi tar oss framåt.

Nedan klipper jag text från två av inläggen, om du undrar varför det står [...] i texten...
bunker wrote:Sen tycker jag beskrivningen av appen är otydlig på gränsen till vilseledande.
Angående beskrivningen på App Store så kan jag hålla med dig att den inte är helt tydlig. Att Switch King Server och Telldus Tellstick krävs för att köra appen finns i den engelska versionen av texten men av någon anledning (= att jag missat det) inte i den svenska versionen av texten och så ska det naturligtvis inte vara. Förhoppningsvis har de svenska användare som hämtat hem appen varit Switch King-användare. Om inte så tror jag att vi får höra av dem (antingen direkt eller via Apple) och isf får vi reglera detta då. Jag har iaf kompletterat den svenska versionen.

Hittills har vi dock bara fått uteslutande positiv kritik från de som har skaffat appen, och det är självklart vår förhoppning att våra kunder ska vara nöjda med det vi gör.

Som tillägg kan jag ju också nämna att det _inte_ krävs en licens av Switch King för att köra appen. Det krävs en licens om du har fler än fem enheter att styra - inte annars...
bunker wrote:Är det därför appen kostar pengar?? Kom som en otrevlig kalldusch när jag hittade den i appstore.
[...]
Ska vi gå in på deras kostnader borde du väl ändå värdesätta deras utvecklingstid mer, än t.ex. 99$ för en utvecklarlicens. Eller kanske den Iphone 4 som Martin mer eller mindre blev tvungen att köpa. Jag tror inte att appen ens kommer betala dom kostnaderna dom haft. Det är inte att jag missunnar dom att ta betalt. Men dom har redan tagit betalt av mig en gång.
Nej, min (eller rättare sagt numera min hustrus) iPhone har inget med saken att göra. Switch King har en egen budget och påverkas inte av detta.
Det är nog sant att Switch Kings iPhone-app aldrig kommer att bli någon guldgruva. Apples utvecklarprogram kostar ca 800:-/år att vara med i och utöver detta så har vi ytterligare licenskostnader för programvara som krävdes för att utveckla appen. Totalt måste vi sälja 400 appar för att gå break-even på iPhone-appen - om man bara räknar rena licenskostnader - och det är nog minst sagt en bra bit bort. Dock hoppas vi så klart att lite av App-försäljningen ska täcka hålet som blir efter utvecklingskostnaden, samtidigt som vi naturligtvis hoppas på fler användare.
bunker wrote:Till råga på allt tillför den inte mig något mervärde vad jag kan se av screenshots:en. En lista över kommande händelser är inget jag behöver.
Och ja, jag tycker att det är drygt att betala för Iphone-appen när jag
1. Redan betalt för Switch King. Hade det varit tydligt innan att det skulle kosta pengar för appen hade jag möjligen tyckt lite annorlunda.
2. Inte får nåt extra jämfört med en modul som jag får gratis av Switch King ändå (Iphone-tillägget).
[...]
Det är inte att jag missunnar dom att ta betalt. Men dom har redan tagit betalt av mig en gång.
Ja, det stämmer. Vi har redan tagit betalt av dig en gång. Denna kostnad täcker licensen för Switch Kings server och Windows-klient. Du får också tillgång till uppgraderingar av dessa under ett år framöver.
Dessutom har du tillgång till de gratis tillägg som finns - även om de egentligen är utan support.

Vi upplever att appen tillför funktionalitet - som av en del användare kan anses onödig, men som andra användare anser är väldigt viktig - och det är naturligtvis upp till dig om du vill använda den. Om du vill använda den så kostar det 15SEK. Om du inte vill använda den så kan du fortfarande använda det gratistillägg som finns - det är just med anledning av valfrihet som båda finns tillgängliga. Däremot har vi ingen garanti för att vi underhåller gratisdelen när andra alternativ finns - det är helt enkelt en prioriteringsfråga...
När du menar tydlighet att appen skulle kosta pengar så antar jag att du menar tydlighet innan du gick in i App Store - att vi flaggat för det på hemsidan. Det kunde vi ha gjort, men jag anser att det är tydligt när man väl kommer in i App Store ändå.

Huruvida det tillför funktionalitet för dig eller inte kan ju så klart bara du själv avgöra. Till viss del instämmer jag i det, men det är också helt i linje för en app - en app ska göra få saker, men göra de sakerna bra och enkelt och det tycker jag nog att appen gör. Utöver en "stor" nyhet - gruppstyrning - tillför appen en helt ny enkelhetsnivå för en stor del av våra användare som nu slipper installera extra programvara på sin dator bara för att använda iPhone-appen. Istället plockar man hem appen från App Store.

För att ytterligare förenkla detta har vi ytterligare planer på gång framöver, vilket gör att även användare utan brandväggskunskaper ska kunna utnyttja detta. Allt beror helt enkelt vilken nivå man ligger på som användare.
Om du är bekväm med att köra webbtillägget för iPhone så tycker jag att du ska göra det - det är ju, som du säger gratis. Dock kvarstår det faktum att många användare inte klarar av att installera detta och då vill vi erbjuda ett alternativ.
Martin | Switch King

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Någon med iPhone 4 och 4.2.1

Post by tomas » Wed 16 Mar 2011, 04:24

Jag och Martin har haft mycket diskussioner kring detta... Generellt sett har vår inställning från dag 1 varit att Switch King inte ska vara gratis helt enkelt för att vi lägger ner så otroligt mycket tid på detta, men den huvudsakliga drivkraften bakom projektet är ändå glädjen i att se människor använda produkten. Jag och Martin hade tjänat betydligt mer pengar på att typ plocka jordgubbar istället för att hålla på med detta...

Jag skulle vilja påstå att faktumet att vi tar betalt snarare har gynnat användarna då vi tvingats vara mer seriösa än vi annars behövt eller kanske orkat vara. Kunder som betalar för en produkt blir ju genast betydligt mer krävande och vi gör verkligen vårt bästa för att leva upp till det.

Men som Martin började med att säga - all feedback är bra! Era synpunkter är värdefulla för fortsatt utveckling av produkten :wave:
Tomas | Switch King

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests