Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Supportfrågor för Switch King i Linux-miljö
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
tobiasekholm
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Wed 25 Jan 2012, 21:33

Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by tobiasekholm » Wed 10 Oct 2012, 12:45

Har nu kört SwitchKing i något år på en windows maskin och gillar funktionerna, men efter att min Raspberry damp ner i lådan började jag googla....
Det verkar som flertalet person fått SwitchKing server att fungera på Raspberry men jag finner dock ingen bra beskrivning hur ni fått det att fungera (tyvärr för mig som är ny på linux).
Min tanke med denna tråd var helt enkelt att få hjälp till en fungerande installation och löpande uppdatera tråden så den kan bli en guide för oss korkade användare :lol:

Så en början.

1. Välj en Image för din Raspberry
* Vad jag förstått så borde Raspbian fungera ?

2. Mono krävs för att kunna köra .Net applikationer
* Krävs det en "äldre" version av mono än den senaste ?
Vilken kan installeras via:
sudo apt-get update
sudo apt-get install mono-runtime

3. Telldus Center krävs för att kunna köra SwitchKing
* Addera repository till sources.list:
sudo nano /etc/apt/sources.list
lägg till: http://download.telldus.com/debian/ stable main
Ctrl+O för att spara filen och Ctrl+X för att stänga redigeraren

* Hämta "public-key":
wget http://download.telldus.se/debian/telldus-public.key

* "Installera" nyckeln:
sudo apt-key add telldus-public.key

* Uppdatera repositorys
sudo get-update

* Installera Telldus Core
sudo atp-get install telldus-core
Denna returnerar mig felmeddelande då det verkar vara "fel" version ?

Hit har jag kommit idag men ber er om hjälp att rätta fel och beskriva hur vi nybörjare kommer vidare :help:

cage121
2 stars
2 stars
Posts: 25
Joined: Mon 23 Apr 2012, 06:29

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by cage121 » Mon 15 Oct 2012, 07:35

Hei!

Jeg tror feilen ligger i at telldus har en ferdig versjon for en eldre ARM type modell "armel". Raspberry Pi er bygget med HW flyttallsprosessering, "HardFloat", kalt "armhf". telldus har ikke ferdig compilet versjon for dette. Det jeg tror må gjøres (jeg er helt ny på dette) er å compile en egen versjon for armhf... Men en kar lager ferdig image med alt dette så vidt jeg forstår, med tellstick. Jeg vet ikke om Switchking kan legges rett oppå den:

http://automagically.weebly.com/home-automation.html

Vi får hjelpe hverandre gjennom dette...

EDIT: Hvilken dist kjører du? Jeg har Wheezy.

tobiasekholm
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Wed 25 Jan 2012, 21:33

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by tobiasekholm » Mon 15 Oct 2012, 07:51

Här var det livat ;)

Har nu fått telldus core att fungera (dvs kan tända och släcka lampa via terminalkommando).
Har packat upp switchking till katalogen /Switchking (under /home/pi) samt packat upp databasen.
Provar sedan att starta SwitchKing enligt nedan men får error, beror detta på något mono strul tro ?

pi@raspberrypi ~/SwitchKing/Bin $ mono SwitchKing.exe terminal 8080 8800

Unhandled Exception: System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess ---> System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for System.Data.SqlTypes.SqlDecimal ---> System.OverflowException: Can't convert to SqlDecimal, Out of range
at System.Data.SqlTypes.SqlDecimal..ctor (Byte bPrecision, Byte bScale, Boolean fPositive, Int32 data1, Int32 data2, Int32 data3, Int32 data4) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Data.SqlTypes.SqlDecimal..cctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
--- End of inner exception stack trace ---
at System.Data.DataColumn..ctor (System.String columnName, System.Type dataType, System.String expr, MappingType type) [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10+CalendarDateDefinitionsDataTable.InitClass () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10+CalendarDateDefinitionsDataTable..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10.InitClass () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess+InternalAccessor.Get () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess.GetCalendarDateDefinitions () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess+CalendarDateDefinitionEntity.GetCalendarDateDefinitions () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.InitializePools () [0x00000] in <filename unknown>:0

tobiasekholm
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Wed 25 Jan 2012, 21:33

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by tobiasekholm » Mon 15 Oct 2012, 07:52

Provade även att exekvera med eleverade rättigheter (sudo):

pi@raspberrypi ~/SwitchKing/Bin $ sudo mono SwitchKing.exe terminal 8080 8800

Unhandled Exception: System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess ---> System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for System.Data.SqlTypes.SqlDecimal ---> System.OverflowException: Can't convert to SqlDecimal, Out of range
at System.Data.SqlTypes.SqlDecimal..ctor (Byte bPrecision, Byte bScale, Boolean fPositive, Int32 data1, Int32 data2, Int32 data3, Int32 data4) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Data.SqlTypes.SqlDecimal..cctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
--- End of inner exception stack trace ---
at System.Data.DataColumn..ctor (System.String columnName, System.Type dataType, System.String expr, MappingType type) [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10+CalendarDateDefinitionsDataTable.InitClass () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10+CalendarDateDefinitionsDataTable..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10.InitClass () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess+InternalAccessor.Get () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess.GetCalendarDateDefinitions () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess+CalendarDateDefinitionEntity.GetCalendarDateDefinitions () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.InitializePools () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
--- End of inner exception stack trace ---
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess+SystemSettingEntity..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.BusinessInstances.get_SystemSetting () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.ServiceInitiator.WriteSystemVersionDataToLog (System.String logCategory) [0x00000] in <filename unknown>:0
[ERROR] FATAL UNHANDLED EXCEPTION: System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess ---> System.TypeInitializationException: An exception was thrown by the type initializer for System.Data.SqlTypes.SqlDecimal ---> System.OverflowException: Can't convert to SqlDecimal, Out of range
at System.Data.SqlTypes.SqlDecimal..ctor (Byte bPrecision, Byte bScale, Boolean fPositive, Int32 data1, Int32 data2, Int32 data3, Int32 data4) [0x00000] in <filename unknown>:0
at System.Data.SqlTypes.SqlDecimal..cctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
--- End of inner exception stack trace ---
at System.Data.DataColumn..ctor (System.String columnName, System.Type dataType, System.String expr, MappingType type) [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10+CalendarDateDefinitionsDataTable.InitClass () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10+CalendarDateDefinitionsDataTable..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10.InitClass () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Schemas.SystemData_V10..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess+InternalAccessor.Get () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.DataAccess.Settings.CalendarDateDefinitionDataAccess.GetCalendarDateDefinitions () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess+CalendarDateDefinitionEntity.GetCalendarDateDefinitions () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess.InitializePools () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
--- End of inner exception stack trace ---
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.SettingsAccess+SystemSettingEntity..ctor () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.BusinessAccess.BusinessInstances.get_SystemSetting () [0x00000] in <filename unknown>:0
at SwitchKing.Server.WinSvcServiceHost.ServiceInitiator.WriteSystemVersionDataToLog (System.String logCategory) [0x00000] in <filename unknown>:0
pi@raspberrypi ~/SwitchKing/Bin $

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by Martin » Mon 15 Oct 2012, 08:02

Samma som här:
viewtopic.php?f=14&t=767#p5858

"Tyvärr" finns det inga datatyper som är av typen Decimal i databasen - annars hade man kunnat skruva om till ngn annan typ för att se om det gör ngn skillnad.
Martin | Switch King

tobiasekholm
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Wed 25 Jan 2012, 21:33

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by tobiasekholm » Mon 15 Oct 2012, 17:35

Finns någon av er som fått detta att rocka här och kan berätta hur ni gjort ?

cage121
2 stars
2 stars
Posts: 25
Joined: Mon 23 Apr 2012, 06:29

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by cage121 » Thu 01 Nov 2012, 21:12

bump

vacumaster
1 star
1 star
Posts: 4
Joined: Mon 21 Feb 2011, 19:32

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by vacumaster » Wed 07 Nov 2012, 14:21

Jag tror att vi är många som ser fram emot att köra Switchking på en Raspberry...
Den som får igång detta och delar med sig, blir i min hjälte :)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by Martin » Wed 07 Nov 2012, 14:49

Raspberry Pi-novis å det grövsta, men igår kopierade jag iaf ut min första image på ett minneskort. Hann inte med att prova på att boota upp innan jag åkte iväg på resa, dock, men ska bli spännande att labba.

All hjälp emottages tacksamt :wave:
Martin | Switch King

r1a
2 stars
2 stars
Posts: 37
Joined: Fri 26 Oct 2012, 15:57

Sv: Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by r1a » Thu 08 Nov 2012, 00:03

vacumaster wrote:Jag tror att vi är många som ser fram emot att köra Switchking på en Raspberry...
Den som får igång detta och delar med sig, blir i min hjälte :)
+1

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests