Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Supportfrågor för Switch King i Linux-miljö
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
gnagis_99
2 stars
2 stars
Posts: 33
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by gnagis_99 » Sun 14 Jul 2013, 18:32

Är det någon som lyckats installera SwitchKing i en Raspberry ?

zaxie
1 star
1 star
Posts: 11
Joined: Fri 09 Nov 2012, 15:32

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by zaxie » Mon 15 Jul 2013, 11:37

gnagis_99 wrote:Är det någon som lyckats installera SwitchKing i en Raspberry ?
Inte jag iallafall, har inte heller testat den senaste programvaran från Telldus.
Jag kom så långt att servern fanns på RPi och klienterna på windows, dock så gick det så himlans segt att jag fick timeouts mellan klient och server.

Hittade däremot ett annat sätt som fungerar för mig, inte det optimalaste men helt ok.

Jag har idag min Telldus Duo inkopplat på RPi media datorn då den står i centrum i mitt hem.
Där kör jag http://www.virtualhere.com/usb_server_software som delar ut Telldus enheten över nätverket.
På min server som kör Windows finns Switch King som styr telldus.

Funderar även på att testa att överklocka RPi och göra ett nytt försök någon dag. (När det regnar eller så :) )

perzzon
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Mon 15 Jul 2013, 12:16

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by perzzon » Mon 15 Jul 2013, 12:19

Det låter ju i denna tråden http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 4&start=75 som om man är hemma.
Har just nu varken tid eller maskiner att testa på:(

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by Isaksson » Fri 19 Jul 2013, 08:52

Får samma fel att servern hänger sig när man kör med en Duo inkopplad, kör man med en classic så verkar det rulla på, och det känns inte så segt än så länge iallafall.
Jag vet inte om detta är en känd bugg för Linux-versionen eller om det är mono/raspberry relaterat.

Men jag kan inte lägga till någon datakälla från tempertur.nu
Här följer felmeddelandet.
SKtemperature.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

nanab
2 stars
2 stars
Posts: 42
Joined: Mon 17 Sep 2012, 21:22

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by nanab » Sun 21 Jul 2013, 22:24

perzzon wrote:Det låter ju i denna tråden http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 4&start=75 som om man är hemma.
Har just nu varken tid eller maskiner att testa på:(
Provade precis med den mono versionen och det känns inte helt ok. Först så kunde jag inte importera min gamla databas utan då kraschade allt. Startade jag upp med en ny fräsch databas så fungerade det lite bättre.
Jag har 20st enheter och med alla dem igång så blev det fruktansvärt segt. Försökte jag sen lägga till en datakälla så kraschade allt igen.

Så det känns som att allt inte är fullt fungerande i den versionen av mono ännu.

edit
Jag kör med en duo.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by Isaksson » Sun 21 Jul 2013, 22:35

Liknande resultat som mig då.
Även med Classic så häger sig servern lite då och då vid olika tillfällen så det är ej dags att börja köra på detta än.

Coldsnap
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Sun 03 Jan 2016, 12:07

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by Coldsnap » Sun 03 Jan 2016, 12:13

Tar och bumpar den här tråden istället för att starta en ny, då frågan är densamma:
Funkar Switchking stabilt på Raspberry Pi nuförtiden? Sitter och ska välja programvara, Switchking ser nice ut men då jag inte har nån Windowsserver hade jag hoppats kunna köra det på Raspberry.

zaxie
1 star
1 star
Posts: 11
Joined: Fri 09 Nov 2012, 15:32

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by zaxie » Sun 03 Jan 2016, 13:03

Coldsnap wrote:Tar och bumpar den här tråden istället för att starta en ny, då frågan är densamma:
Funkar Switchking stabilt på Raspberry Pi nuförtiden? Sitter och ska välja programvara, Switchking ser nice ut men då jag inte har nån Windowsserver hade jag hoppats kunna köra det på Raspberry.
jag övergav Switchking för ett tag sedan för att skapa en egen programvara för raspberrys eller linux då jag inte hittat något lika trevligt som Switchking fast då för raspberry.
Skapade några skript och fick en daglig hantering av tändning släckning men längre än så kom jag inte.

Dock så har jag testat Domoticz nu i någon vecka som fungerar utmärkt på en raspberry.
Har däremot inget bra stöd för Tellstick ännu, så en uppgradering till RFXtrx433E med en extra antenn får allt att flyta på ordentligt.

Det vore då trevligt ifall Switchking killarna kunde skriva om koden till en C++ för att köras enklare under raspberry.

Coldsnap
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Sun 03 Jan 2016, 12:07

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by Coldsnap » Mon 04 Jan 2016, 12:35

Attans. Hade hoppats på att kunna köra nåt i stil med Switchking eller Eventghost men det verkar dåligt med det på Raspberry. (Hade tänkte försöka mig på lite roliga rörelsestyrda grejer med timers, dimmer slides etc.) Domosticz ser ju lovande ut, men utan Tellstickstöd så får det nog vara tyvärr.
Blir kanske att bita i det sura äpplet och bygga en liten windowsserver då, men hade hoppats slippa det ;)

coldhem
1 star
1 star
Posts: 5
Joined: Sun 27 Sep 2015, 17:18

Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide

Post by coldhem » Fri 08 Jan 2016, 20:26

Jag kör SK på en RPI! funkar kanon! Fanns en färdig image att ladda på.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests