Raspberry Pi - SwitchKing - En guide
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 5 stars
Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide
Kanske skulle köpa en Rpi, intressant projekt. Finns det tid till detta tro...
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
- 2 stars
Sv: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide
quote="zaxie"]
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Ok, samma som för mig då. Hoppas nån här kan få ihop ett fungerande paket som man bara kan ladda ner och köra.r1a wrote:
Fungerar det för dig?
Tyvärr inte, får samma fel som i första posten.
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
-
- 2 stars
Som det redan har skrivits i tråden så går det bara att få igång allt på "soft-float " armel versionen. men tyvärr så är allt riktigt segt när man kör den versionen. Jag har provat några dagar men switchking var knappt hanterbart pga segheten i systemet.
Just nu finns det inte stöd i mono för "hard-flote" armhf men det ryktas om att det är en patch pågång till version 3. Provade precis att försöka kompiliera v 3.0.1 av mono men än så länge har de inte fixat något.
Så jag rekommenderar att vänta på att de fixar mono så det går att köra på armhf versionen.
Just nu finns det inte stöd i mono för "hard-flote" armhf men det ryktas om att det är en patch pågång till version 3. Provade precis att försöka kompiliera v 3.0.1 av mono men än så länge har de inte fixat något.
Så jag rekommenderar att vänta på att de fixar mono så det går att köra på armhf versionen.
-
- 3 stars
Sv: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide
Hur tror ni ett sd kort kommer att klara sig med alla skrivningar som sker av SwitchKing? Jag tänker på alla loggar och värden för bla termometrar. Blir det kort livslängd? Eller går det få skrivningen att göras till Usb disk istället?
Har beställt en Raspberry Pi men började snegla på cubieboard för $49, den har bla SATA så jag antar att man kan installera linux på en sata disk istället för på SD kort?
Jag är absolut helt okunnig gällande "mini Linux datorer" så tillrättavisa mig om jag tänker fel.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Har beställt en Raspberry Pi men började snegla på cubieboard för $49, den har bla SATA så jag antar att man kan installera linux på en sata disk istället för på SD kort?
Jag är absolut helt okunnig gällande "mini Linux datorer" så tillrättavisa mig om jag tänker fel.

-
- Administrator
Har också funderat på skrivningar.
Ett alternativ är ju en disk via USB...
Läste också "någonstans" häromdagen att det är betydlig skillnad på kort och kort - att vissa kort klarar det galant under extremt lång tid, medan andra havererar.
Om jag får igång det så börjar jag iaf på kort och ser hur länge det håller, är min tanke...
Man skulle ju också kunna använda sig av en ramdisk, och kopiera db till kortet med jämna mellanrum...
Läste också "någonstans" häromdagen att det är betydlig skillnad på kort och kort - att vissa kort klarar det galant under extremt lång tid, medan andra havererar.
Om jag får igång det så börjar jag iaf på kort och ser hur länge det håller, är min tanke...
Man skulle ju också kunna använda sig av en ramdisk, och kopiera db till kortet med jämna mellanrum...
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Sv: Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide
Min avsikt är att ha en USB disk ansluten då jag tänker försöka ha den som en dlna server också.Martin wrote:Har också funderat på skrivningar.
Jag är som sagt inte född än när det gäller linux, men menar du att det går undvika dessa skrivningar på kortet då? Ligger hela os:et på disken då eller ligger det ändå på kortet.?
Jag fattar som sagt inte linux (än)

-
- 5 stars
Jag skulle inte ligga sömnlös pga skrivningar till sd kort.
Men jag skulle rekommendera att ni köper ett större kort än vad ni egentligen behöver.
Tex behöver ni 2 gb köp minst 8.
Och även inte välja det billigaste (kvalite blir inte så dyrt i detta fallet)
Men jag skulle rekommendera att ni köper ett större kort än vad ni egentligen behöver.
Tex behöver ni 2 gb köp minst 8.
Och även inte välja det billigaste (kvalite blir inte så dyrt i detta fallet)
-
- Administrator
Re: Sv: Re: Raspberry Pi - SwitchKing - En guide
Inte hela OS:et, men databasen... En ramdisk innebär att man tar en liten del av minnet i anspråk och gör en "virtuell hårddisk". Den försvinner ju dock om strömmen bryts = nödvändigt att flytta/kopiera data därifrån med jämna mellanrum.albinsson wrote: Jag är som sagt inte född än när det gäller linux, men menar du att det går undvika dessa skrivningar på kortet då? Ligger hela os:et på disken då eller ligger det ändå på kortet.?
När jag testar X i Soft-Float och jämför hastigheten i Hard-Float så märks det en tydlig skillnad i hastighet, men det rullar ändå på skapligt i det grafiska gränssnittet - inte någon njutning, och jag hade ju inte haft det som någon surfdator ändå...
Tankade hem mono-paketet och packade upp det, men det blev ingen lycka...
"no space left on device"
...och nu startar inte X längre...

Dags att ge upp för idag.
Martin | Switch King
-
- 5 stars
Kan du ha slagit i taket på tmp katalogen kanske? Vet ej vilken dist du kör med men många brukar ha en ramdisk som temp mapp.
/etc/default/rcS
Kolla om du har
RAMTMP=yes
Testa i så fall att sätta till no istället (ändra tillbaks efter installation)
Starta om.
/etc/default/rcS
Kolla om du har
RAMTMP=yes
Testa i så fall att sätta till no istället (ändra tillbaks efter installation)
Starta om.
-
- Administrator