Hej,
har kört SK i någon månad eller två nu (Ubuntu 10.04 LTS) och det fungerar förvånansvärt bra för att vara en Mono-applikation. Den dör lite då och då (gärna när man är inne och gör många saker i klienten på kort tid), men i övrigt verkar den funka fint, och ser man bara till att ha något som tittar efter att processen är igång och startar om den annars så är det inga problem. Funktionsmässigt är den helt klart bäst av alla Tellstick-applikationer för Linux.
Dock noterar jag att det var ett tag sen version 2 kom till Windows, dock har inga uppdateringar kommit till Linux sen v1.10.1.3.
När jag nu vill utöka mitt system känns det då lite mysko att betala för en licens där uppdateringar ingår när man inte vet om det kommer att ingå några uppdateringar, om ni förstår vad jag menar..
Hur ser planerna för Linuxversionen ut?
/fnord
Uppdaterad Linuxversion?
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 2 stars
Re: Uppdaterad Linuxversion?
Är också nyfiken vad som händer med Linuxversionen, kommer versionerna att hållas i synk med Windowsversionen eller är den "död"?
-
- Administrator
Switch King och Linux innebär en del problem. Som det nämns så dör Switch King efter ett tag men det som dör har hittills varit själva kommunikationen mellan en klient och en server - scheman etc har rullat på som vanligt.
Framtiden för Mono har varit lite osäker senaste tiden, men har nu tagit ett steg framåt igen vilket förhoppningsvis gör att denna bugg förr eller senare kommer att lösas.
Switch King på Windows och Linux innehåller exakt samma kodbas, med ett enda undantag - hur man startar tjänsterna (Windows Service i Windows och från terminalen i Linux). Något annat skulle vi heller inte mäkta med att underhålla - Switch King är helt enkelt "för stort" för det. Det gör att det är problematiskt att lösa problemet med att kommunikationen dör. Jag har några lösningar som jag funderar på här, som helt enkelt går ut på att med jämna mellanrum kontrollera om tjänsten svarar eller ej.
Switch King 2.0.1 har körts på Linux (Ubuntu) och det rullar på relativt bra. Dock finns det en väsentlig skillnad i olika Linux-distributioner/versioner som har att göra med att stödet för SQLite är olika i olika distributioner. I Switch King 2.0.2 (server) som, så här långt, har en punkt kvar på ToDo-listan, är denna begränsning bortbyggd, vilket öppnar för stöd för flera distributioner (och förhoppningsvis även OSX, där begränsningen också finns).
Ambitionen är att få Switch King Server 2.0.2 på rull på Linuxmiljö, men då vi har försökt få en indikation på intresset för Linux-versioner generellt (bl.a. via viewtopic.php?f=8&t=422&p=2891) så har vi sett att intresset är relativt lågt. Det gör att fokus fortsatt ligger på Windows-versionen och just Windows-versionen kommer alltid att ligga före i tiden.
Ett väldigt högt mål (möjligtvis utopi) är att Switch King "på något sätt" ska kunna rulla på en router som kör en Linux-distribution som stödjer Mono. Helst på samma sätt idag.
Men nu har vi ju fått två ytterligare aspiranter som kanske kan agera testpersoner för 2.0.2
Framtiden för Mono har varit lite osäker senaste tiden, men har nu tagit ett steg framåt igen vilket förhoppningsvis gör att denna bugg förr eller senare kommer att lösas.
Switch King på Windows och Linux innehåller exakt samma kodbas, med ett enda undantag - hur man startar tjänsterna (Windows Service i Windows och från terminalen i Linux). Något annat skulle vi heller inte mäkta med att underhålla - Switch King är helt enkelt "för stort" för det. Det gör att det är problematiskt att lösa problemet med att kommunikationen dör. Jag har några lösningar som jag funderar på här, som helt enkelt går ut på att med jämna mellanrum kontrollera om tjänsten svarar eller ej.
Switch King 2.0.1 har körts på Linux (Ubuntu) och det rullar på relativt bra. Dock finns det en väsentlig skillnad i olika Linux-distributioner/versioner som har att göra med att stödet för SQLite är olika i olika distributioner. I Switch King 2.0.2 (server) som, så här långt, har en punkt kvar på ToDo-listan, är denna begränsning bortbyggd, vilket öppnar för stöd för flera distributioner (och förhoppningsvis även OSX, där begränsningen också finns).
Ambitionen är att få Switch King Server 2.0.2 på rull på Linuxmiljö, men då vi har försökt få en indikation på intresset för Linux-versioner generellt (bl.a. via viewtopic.php?f=8&t=422&p=2891) så har vi sett att intresset är relativt lågt. Det gör att fokus fortsatt ligger på Windows-versionen och just Windows-versionen kommer alltid att ligga före i tiden.
Ett väldigt högt mål (möjligtvis utopi) är att Switch King "på något sätt" ska kunna rulla på en router som kör en Linux-distribution som stödjer Mono. Helst på samma sätt idag.
Men nu har vi ju fått två ytterligare aspiranter som kanske kan agera testpersoner för 2.0.2

Martin | Switch King
-
- 2 stars
Jag kan absolut vara testperson! Jobbar själv som .net-utvecklare (C#) så jag kan nog komma med rätt bra felrapporter skulle jag tro... (bara jag får min licensnyckel någon gång
)

-
- 1 star
För mig är det hela servern som dör, vanligtvis när jag gör många ändringar på kort tid i klienten (Windows - Android funkar fint). Får den bara stå och gå fungerar den normalt utmärkt.Martin wrote:Switch King och Linux innebär en del problem. Som det nämns så dör Switch King efter ett tag men det som dör har hittills varit själva kommunikationen mellan en klient och en server - scheman etc har rullat på som vanligt.
Som sagt, här är det hela processen som dör, inte kommunikationen, så jag löser ovanstående väldigt enkelt med ett fulhack i cron.Martin wrote:Jag har några lösningar som jag funderar på här, som helt enkelt går ut på att med jämna mellanrum kontrollera om tjänsten svarar eller ej.
Ja, jag misstänker att de flesta kör Windows, men det är absolut en stor fördel att ni supportar Linux också. Jag som aldrig skulle komma på tanken att köra en Windows-server hade annars varit tvungen att använda någon annan, sämre lösning.Martin wrote:Ambitionen är att få Switch King Server 2.0.2 på rull på Linuxmiljö, men då vi har försökt få en indikation på intresset för Linux-versioner generellt (bl.a. via viewtopic.php?f=8&t=422&p=2891) så har vi sett att intresset är relativt lågt. Det gör att fokus fortsatt ligger på Windows-versionen och just Windows-versionen kommer alltid att ligga före i tiden.
Jag måste erkänna att jag helt hade missat den tråden - en omröstning på framsidan på webben kanske kunde vara en idé, för att få lite bättre underlag?
Där är man ju väldigt begränsad både av minne och CPU, så det kanske är högt siktat, ja.Martin wrote:Ett väldigt högt mål (möjligtvis utopi) är att Switch King "på något sätt" ska kunna rulla på en router som kör en Linux-distribution som stödjer Mono. Helst på samma sätt idag.
Absolut, jag testar gärna. Jag har ingen jättekoll på .Net och Mono men har kört Linux i snart 17 år så där har jag väl hyfsad koll..Martin wrote:Men nu har vi ju fått två ytterligare aspiranter som kanske kan agera testpersoner för 2.0.2

-
- Administrator
Netgear har routrar som kör Linux och som också har Mono-stöd, där man har minne på åtminstone 64MB. När jag gjorde ett minnestest för ett tag sedan så konstaterade jag - även om jag inte kommer ihåg siffran exakt - att den totala minnesåtgången inte skulle vara några problem.fnord wrote:Där är man ju väldigt begränsad både av minne och CPU, så det kanske är högt siktat, ja.
På Linux tar också Switch King mycket mindre mängd minne i anspråk än i Windows (även om ingen kanske är förvånad). Det ska också vara hyffsad kraft i CPU:n på Netgears router så möjligheterna finns nog...
Martin | Switch King
-
- Administrator
Nu har jag lyckosamt kört 2.0.2 under 18h iaf, utan problem på Ubuntu 11.04.
På grund av en diskkrasch som inträffade i somras någon gång (...och eftersom jag missat att få med senaste Linux-specifika startproceduren in i Subversion) så startar man servern "på det gamla sättet" som i 0.9, med cmdline:
Det går alltså ännu inte att köra REST och Framework-tjänsten på två olika IP:n vilket gick i 1.10. Ska så klart fixa till detta men om det räcker att köra på en IP-adress så finns det nu möjlighet att skeppa en testversion.
PM:a gärna isf.
På grund av en diskkrasch som inträffade i somras någon gång (...och eftersom jag missat att få med senaste Linux-specifika startproceduren in i Subversion) så startar man servern "på det gamla sättet" som i 0.9, med cmdline:
Code: Select all
mono "filnamn" terminal IP port1 port2
PM:a gärna isf.
Martin | Switch King