Kommunikationsproblem (timeouts)
Posted: Fri 17 Dec 2010, 17:18
Har med senaste version av server (Linux.0.9.0.33.RC2) och klient (Windows.0.9.0.19.RC2) fått timeouts väldigt ofta. Det sker var och varannan gång vid förfrågningar mot SwitchKingFrameworkServiceHost som ligger på servern port 8080.
Bra att känna till: Servern har bara port 8080 öppen (och några till som inte borde spela någon roll, ex 80, 443 mfl).
Jag startar igång servern så här:
Sedan kopplar jag upp Windows klienten utan problem mot servern.
Kan trycka av och på ett par enheter några gånger men sedan fastnar hela klienten ihop. Den timar ur även när jag går in i Options för valfri enhet eller annat.
Efter klienten fryst i 1 minut får man det här felmeddelandet:
Testar jag telnet in mot serverns port 8080 så får man svar, så tjänsten lever där i alla fall. Stänger jag ner klienten helt och startar om ger den ändå timeout direkt vid splashscreen i början. Startar man om servern på Linux och sedan kopplar upp sig går det igång som vanligt, tills man gjort några anrop igen.
Bra att känna till: Servern har bara port 8080 öppen (och några till som inte borde spela någon roll, ex 80, 443 mfl).
Jag startar igång servern så här:
Code: Select all
MONO_LOG_LEVEL=info MONO_LOG_MASK=dll /opt/mono-2.6/bin/mono SwitchKing.exe terminal 192.168.1.10 8080 8800
Kan trycka av och på ett par enheter några gånger men sedan fastnar hela klienten ihop. Den timar ur även när jag går in i Options för valfri enhet eller annat.
Efter klienten fryst i 1 minut får man det här felmeddelandet:
Code: Select all
Level 1) The request channel timed out while waiting for a reply after 00:00:59.9990000. Increase the timeout value passed to the call to Request or increase the SendTimeout value on the Binding. The time allotted to this operation may have been a portion of a longer timeout.
Level 2) The HTTP request to 'http://192.168.1.10:8080/SwitchKingFrameworkServiceHost' has exceeded the allotted timeout of 00:01:00. The time allotted to this operation may have been a portion of a longer timeout.
Level 3) The operation has timed out
StackTrace for Level 1:
Server stack trace:
at System.ServiceModel.Channels.RequestChannel.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Dispatcher.RequestChannelBinder.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)
Exception rethrown at [0]:
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.GetSchedulesByOwnerDeviceId(Int32 id)
at SwitchKing.Client.GUI.frmDeviceOptions.frmDeviceOptions_Load(Object sender, EventArgs e)