Hemma hos Martin75a

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Hemma hos Martin75a

Post by Martin75a » Sun 21 Nov 2010, 11:17

Uppdaterad 2012-09-15

Först av allt stort tack till Tomas och Martin för att ni skapat Switchking. Passar även på att tacka alla andra som hjälpt till att
både göra plugins och hjälpa till när man kört fast. :clap:

I denna tråden kommer jag försöka beskriva hur jag har min nuvarande lösning uppsat. Jag tänker inte gå in så mycket på
hur jag satt upp det då det är väldigt mycket konfiguration och regler bakom. Det skulle helt enkelt inte vara någon som orkade läsa det hela. Har ni däremot frågor på hur jag gjort något så svarar jag gärna på dom. :)

Till att börja med är kör jag alla programvaror på en fit-pc 2i (http://www.fit-pc.se/fit-pc2.html) som alltid är på (24/7).
Burken är kopplad på UPS och drar endast ca 8 watt. Prestandan är bra med tanke på hur lite den drar. Bor på 147Kvadratmeter 3 våningar och har 39st enheter som alla går att styra med switchking. Datorn sitter monterad på väggen i källaren (elrummet) och stickan går sedan därifrån via en aktiv USB 2.0 förlängningskabel på 5m upp till mellanvåningen. Stickan blir då plaserad nästan mitt i huset och når utan problem till alla enheter.
Min iTach WF2IR sitter monterad i vardagsrummet och tar emot IR koderna som skickas från TV och Projektor för att styra rätt belysning beroende på vad man tittar på. Mer om det längre ner.

Denna hårdvara är kopplad till burken.
Tellstick Duo.
1-Wire termometrar.
Trådlösa termometrar
EMC0904 LED detektor. (för att läsa av elmätaren).
Väderstation.
Global Cache iTach WF2IR
Trådlöst Larm.

Dessa programvaror använder jag för att styra det hela.
Operativ: Windows 7 32bit.
IIS Webserver.
Switchking v.3.0 med plugins.
Eventghost med plugins.
iRule med plugins.
Growl med plugins.
Cumulus 1.9.2
WinAutomation.
Xbmc (Eden) med plugins.

SK är uppsatt med olika regler för fönster och ytterbelysning beroende på om det är helg eller vardag. Även olika dimmer nivåer är inlagda beroende på Helg eller vardag. På Helger lyser det starkare och längre än på vardagar där det lyser svagare och kortare tid. Dock lyser ytterbelysningen lite starkare en halvtimme på morgon och kväll när jag går eller kommer hem från jobbet. Har även satt upp så det tänder i sovrummet vardagar när det är dax att gå upp och jobba. Finns även regler som skickar ut FORCE OFF signal varje natt till utrymmen som man inte är i så offta exempel vind och föråd om man glömt att släcka.
Senario Regler är också uppsatta beroende på om det är fest osv. Datakällor som är uppsatta i SK är Tempratur , EL-förbrukning , Regn mängden under dagen.

Har lagt in termometrar i kyl och frys som skickar meddelande till telefonen via Growl om tempraturen går över 2 grader. (Troligen Har någon glömt stänga dörren). Även lagt in om det ringer på dörren och jag inte är hemma så får jag meddelande skickat till telefonen om det. Golvvärmen i badrumen slås på om tempraturen har varit under 5 grader ute i mer en 12 timmar.

Har 3st datorer som kör XBMC med gemensam SQL databas. Fördelen är att om man ser filmen på ena stället så kommer den att vissas som sed på alla andra ställen också. Samt även att man kan stänga av filmen och gå till ett annat rum för att fortsätta direkt där man slutat titta utan att behöva hoppa fram manuellt. Har även satt upp så om det ringer på dörren så pausar filmen automatiskt och belysningen tänds i rummet man är i samt i entren om det är mörkt ute. Givetvis tänds även belysningen om det ringer på dörren även om man inte ser på film. Dock tänder den bara entren om det är mörkt ute då.
I vardagsrummet har jag även satt upp så när jag slår på TV'n så kommer belysningen att tända över TV'n samt lite blå LED belysning om det är mörkt. Om det skulle vara ljust när TV'n slås på så kommer samma belysning tändas automatiskt när det blir mörkt. allt uppsat via regler i EG. Slår man på projektorn så blir det helt mörkt i rummet. Pausar man tänder belysningen. Samma om det ringer på dörren.
Har även skapat 2st automatiska lägen. En för TV och en för projektor. Det slår på allt TV eller projektor, förstärkare, Subwoofer och rätt belysning. Samma knapp slår av allt som slagits på.

websidor som är uppsatta och som jag i första hand använder från Ipaden och telefonen är följande.
Vädersida som visar allt från väderstationen.
En sida för att se el-förbrukningen.
3st olika Sidor med planlösningar på de olika våningarna där man kan tända samt se tempraturen.

Det var lite om min nuvarande uppsättning.

Kvar att göra är att kunna styra luft värmepumpen via SK och div regler. Den styrs via IR men kommer att utöka med en iTach WF2IR för att få till det. Har även hittat elektriska rullgardiner till vardagsrummet som troligen kommer att införskaffas så man slipper dra ner manuellt när man ser på film.

Martin
Last edited by Martin75a on Sat 15 Sep 2012, 16:17, edited 1 time in total.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Martin75a

Post by Isaksson » Sun 21 Nov 2010, 11:40

Det är en trevlig installation som du har, och det låter som dina planer kommer göra den betydligt mer Hi-tech och det gillar vi ;)

vonWastegate
1 star
1 star
Posts: 13
Joined: Fri 14 Oct 2011, 08:15

Re: Hemma hos Martin75a

Post by vonWastegate » Fri 14 Oct 2011, 11:46

Appropå pekskärm:

Har du hittat Lilliput?
7" touchscreen som endast behöver USB för både bild och data.

http://www.lilliputweb.net/index.php?Co ... uct_id=103

vonWastegate
1 star
1 star
Posts: 13
Joined: Fri 14 Oct 2011, 08:15

Re: Hemma hos Martin75a

Post by vonWastegate » Fri 14 Oct 2011, 11:51

"Ska även försöka få till så jag kan ta emot signalerna från rörelsedekarna på det trådlöst larmet.
Larmet är på frekvensen 868mhz så funderar på denna reciver. http://www.rfxcom.com/receivers.htm
Vill få till det så att det tänder automatiskt på natten om man går upp och det är mörkt
"

Hur tänker du plocka in signalerna från IR-detektorerna till SK för att få snabb respons? Om man använder funktionen att polla en txt-fil så hinner man förmodligen passera upptagningsområdet innan någon lampa tänds...

Jag letar en lösning där en vanlig återfjädrande strömbrytare kan trigga ett event i SK omedelbart. T.ex. för att tända belysningen i garaget och släcka automatiskt efter inställd tid.

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Martin75a

Post by Martin75a » Sun 16 Oct 2011, 11:51

vonWastegate wrote:"Hur tänker du plocka in signalerna från IR-detektorerna till SK för att få snabb respons? Om man använder funktionen att polla en txt-fil så hinner man förmodligen passera upptagningsområdet innan någon lampa tänds..."

Jag har inte kommit så mycket längre i detta projekt så har inte testat. Men risken finns att det tar för långtid som du säger.
En bättre lösning är nog att köpa sig en IR-detektor som sänder 433.92mhz direkt och sedan ta raw kommandot och skapa en regel i SK.

Jag letar en lösning där en vanlig återfjädrande strömbrytare kan trigga ett event i SK omedelbart. T.ex. för att tända belysningen i garaget och släcka automatiskt efter inställd tid.
Låter som om detta är vad du söker? (Belysningstimer) viewtopic.php?f=8&t=373

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Martin75a

Post by Martin75a » Sat 15 Sep 2012, 16:21

Så nu finns en uppdaterad version hur jag satt upp det.

mvh
Martin

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: Hemma hos Martin75a

Post by Thomas » Sun 16 Sep 2012, 17:59

Om jag förstått det hela rätt så används vanliga hederliga ir-fjärrkontroller, irule (app), samt EG för att kontrollera stereoprylarna och belysningen (rest till SK från EG) belysningen?

Är den primära kommunikationsvägen avseende styrning av stereon/proj/belysning, vanliga IR kontroller (tex multifjärr).
IR fjärr --> Respektive enhet samt samtidigt
--> Itach --> EG (och sedan till bla. SK eller motsv) ?

En alternativt kommunikationsväg är då också
Irule app --> Itach (och sedan via IR till respektive mottagare) samt samtidigt
--> EG (och sedan till bla. SK eller motsv) ?

I det första fallet så antar att jag att get_IRL används i Itach och att tolkning sker i EG?
Spontant känns som att det krävs en lite större snurra för att få det att fungera, enligt API dokumentet så avslutas lyssningen om det skickas en kod från EG till Itach för att ex. pausa filmen då någon ringen på dörren, skrivit ett eget plugin eller finns det något "färdigt"?
Om man nu tex. vill pausa, är det då EG som har denna information om vilket kommando som skall skickas?
Ligger Itach enheten alltid i lyssningsläge i din uppsättning för att vara beredd då kontrollerna används?

Många frågor blev det, hoppas att jag har förstått det någotsånär rätt, håller som sagt på att försöka få till något liknande och med ledning av din beskrivning har du lyckats bra! :)

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Martin75a

Post by Martin75a » Sun 16 Sep 2012, 22:08

Thomas wrote:Om jag förstått det hela rätt så används vanliga hederliga ir-fjärrkontroller, irule (app), samt EG för att kontrollera stereoprylarna och belysningen (rest till SK från EG) belysningen?
Stämmer, Lyssnar av IR koderna från fjären via Itach. Sedan skickar vidare det till EG för tolkning vad som ska göras. Efter det så skickas rest från EG till SK. EG sköter även lite annat som WOL osv.
Är den primära kommunikationsvägen avseende styrning av stereon/proj/belysning, vanliga IR kontroller (tex multifjärr).
IR fjärr --> Respektive enhet samt samtidigt
--> Itach --> EG (och sedan till bla. SK eller motsv) ?
Tanken va att styra allt från endast en IR knapp. Märker nu att det är lite jobbigt att man inte kan slå på tv utan att det tänder om det är mörkt osv. Har bara en HTPC och kör allt igenom den. dvs. lyssnar man på musik nu tänder det ju om det är mörkt även om man inte är där. hehe :banghead: Tror jag kommer att hoppa lyssningen på IR koderna och köra det via knappar i Irule appen som gör allt det automatiska istället. ;)
En alternativt kommunikationsväg är då också
Irule app --> Itach (och sedan via IR till respektive mottagare) samt samtidigt
--> EG (och sedan till bla. SK eller motsv) ?
Misstänker att den gör det. Irule appen brukar sätta en default Delay 0,2 sec mellan alla IR koder som skickas. Det finns ingen Delay på Broadcast koder. Från att jag trycker på knappen så tar det ca 1 sec innan Sterio, TV, Subbwoofer är igång. Sedan tar det yttligare 1 sec innan lyset tänds. Då skickar jag Broadcast koderna till EG först i listan. Kan tillägga att jag märkte precis att det även går att skicka REST kommandona till SK direkt via Irule appen och Itach :D
I det första fallet så antar att jag att get_IRL används i Itach och att tolkning sker i EG?
Yes du får in ett Event i EG som du sedan får tolka.
Spontant känns som att det krävs en lite större snurra för att få det att fungera, enligt API dokumentet så avslutas lyssningen om det skickas en kod från EG till Itach för att ex. pausa filmen då någon ringen på dörren, skrivit ett eget plugin eller finns det något "färdigt"?
Om man nu tex. vill pausa, är det då EG som har denna information om vilket kommando som skall skickas?
Ligger Itach enheten alltid i lyssningsläge i din uppsättning för att vara beredd då kontrollerna används?
Jag har inte specielt bra prestanda i den burken som allt snurrar på, Har dessutom Web sidor och massa annat som snurrar på den och det funkar fint. Hade föresten en planritningen på huset som web sida där man kan tända ock släcka. Testade på skoj och den går att köra direkt i Irule appen utan att få upp browsern, Ska försöka så man kan få in alla datakällor från SK också nu. :P

För att få filmen att pausa så lyssnar jag av dörrklockans kod med ett plugin i EG för tellstick duon. Sedan har jag satt upp regler i EG om den ska pausa eller tända osv. Du kan skicka HTTP kommandon till XBMC för att göra det mesta tex. pausa.

Itach enheten är alltid på och lyssnar. Det går inte att stänga av om du inte stänger av strömmen eller konfigurerar om den för att inte lysna.
Många frågor blev det, hoppas att jag har förstått det någotsånär rätt, håller som sagt på att försöka få till något liknande och med ledning av din beskrivning har du lyckats bra! :)
Du verkar ha förstått allt rätt och säg till om du behöver hjälp. :wave:

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: Hemma hos Martin75a

Post by Thomas » Tue 18 Sep 2012, 19:50

Tack för beskrivningen, det blir nog till att beställa en itach ip2ir, får se hur det blir med irule. Har fastnat för logitech harmony sedan ett antal år, kan faktiskt inte komma på en enda mera prisvärd pryl hemma. :p

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Martin75a

Post by Martin75a » Tue 18 Sep 2012, 20:57

Thomas wrote:Tack för beskrivningen, det blir nog till att beställa en itach ip2ir, får se hur det blir med irule. Har fastnat för logitech harmony sedan ett antal år, kan faktiskt inte komma på en enda mera prisvärd pryl hemma. :p
Inga problem. Dock bör du kolla upp om du inte redan gjort det om ip2ir går att använda utan iRule. Den som jag köpte WF2IR har jag inte hittat något sätt att göra det med. Alla inställningar för kommunikation via IR, HTTP, Broadcast, mm görs i gränssnittet från iRule. DVS även om du bara vill använda EG och SK så måste du ställa in det i Irule för att tala om det för WF2IR. Annars förstår den inte hur den ska behandla kommandona. Som sagt jag vet inte hur det är med ip2ir.
PS: Har en logitech harmony jag med och är sjukt nöjd med den också. :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests