Hemma hos Fabz

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: Hemma hos Fabz

Post by fabz » Fri 18 Nov 2011, 07:30

SweVictor wrote:Fantastiskt snygg lösning måste jag säga! Så mycket så att jag till slut tom börjat titta på EventGhost (har varit på g flera gånger, men har alltid hittat "enklare" lösningar). Spännande värre!

Hursomhelst - jag har börjat få igång lite diverse och allt är bra och så, men det jag undrar är hur du namnger duons insignaler... Jag kan bara se alla rawcommands som en fjärr spottar ur sig, men kan inte riktigt se hur jag ska namnge dem. Kan du hjälpa möjligen?
Visst kan jag hjälpa! Lägg till dina "sändande" enheter (fjärrkontroller osv) i Telldus Center bara, så kommer de upp i flödet som inte är RAW också.
SweVictor wrote: P.S. När jag pulade runt lite i eventghost såg jag en annan sak... Man kan bygga state machines ;)
Jag är inte så förtrogen med vad State Machines är (annat än vad som står på wikipedia). Förklara gärna lite mer vad det innebär för möjligheter! :-)
SweVictor wrote: P.P.S Dessutom stör det mig rätt mycket att det bara står "Start program: CmdLine.exe" utan någon ytterligare info, men jag får nog helt enkelt vänja mig...
D.S.
Det går att byta namn på raden bara tror jag, men det måste göras manuellt på varje rad.

SweVictor
3 stars
3 stars
Posts: 51
Joined: Sat 08 Oct 2011, 15:22

Re: Hemma hos Fabz

Post by SweVictor » Fri 18 Nov 2011, 13:06

fabz wrote: Visst kan jag hjälpa! Lägg till dina "sändande" enheter (fjärrkontroller osv) i Telldus Center bara, så kommer de upp i flödet som inte är RAW också.
Hmm... Gissade att det var så, men letade efter att kunna lägga till just "fjärrkontroll". Men du kanske har lagt till dem som exv Nexa->Selflearning on/off bara och döpt dem lämpligt?
fabz wrote: Jag är inte så förtrogen med vad State Machines är (annat än vad som står på wikipedia). Förklara gärna lite mer vad det innebär för möjligheter! :-)
State machines innebär att man definierar upp ett antal state (tillstånd) där exakt ett åt gången är aktivt. Man skulle tex kunna se det som en mer avancerad for av scenarier. Eventghost verkar även hantera att mer än ett state är aktivt samtidigt... Jag kan inte direkt säga vad för "vettigt" man kan ha det till, men man skulle kunna tänka sig något i stil med:

"Man kommer hem": *Event: Hemmaknappen* aktiverar state 1 i hemkomst-state-machine
[1] Sätt hallen till 100%, vardagsrum och kök till 20%. Gå till [2] efter 30sek. Vid aktivitet i kök, gå till [3]. Vid aktivitet i vardagsrum, gå till [5]
[2] Sätt vardagsrum och kök till 50%. Vid aktivitet i kök, gå till [3]. Vid aktivitet i vardagsrum, gå till [5]
[3] Sänk hallen till 50%, sätt kök till 100%. Efter 1 min, gå till [4]. Vid aktivitet aktivitet i vardagsrum, gå till [5].
[4] Sätt hallen till 0%. Sänk vardagsrum till 20% om värdet är högre Vid aktivitet i vardagsrum, gå till [5]
[5] Sänk hallen till 50%, sätt vardagsrum till 100%. Efter 1 min, gå till [6]. Vid aktivitet aktivitet i kök, gå till [3].
[6] Sätt hallen till 0%. Sänk köket till 20% om värdet är högre. Vid aktivitet i kök, gå till [3]
...


Dvs: Du kommer hem, går till köket och lagar mat, sätter dig i vardagsrummet för att äta och går sedan till köket för att diska så kommer detta hända:
1 -> (2 om du tar mer än 30sek från hallen) -> 3 -> 4 -> 5 -> 6 -> 4 -> 5
:)

/Victor

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: Hemma hos Fabz

Post by fabz » Fri 02 Dec 2011, 08:42

SweVictor wrote:
State machines innebär att man definierar upp ett antal state (tillstånd) där exakt ett åt gången är aktivt. Man skulle tex kunna se det som en mer avancerad for av scenarier. Eventghost verkar även hantera att mer än ett state är aktivt samtidigt...
Hmm... Hur skapar du state machines i EG?

SweVictor
3 stars
3 stars
Posts: 51
Joined: Sat 08 Oct 2011, 15:22

Re: Hemma hos Fabz

Post by SweVictor » Fri 02 Dec 2011, 10:42

fabz wrote:Hmm... Hur skapar du state machines i EG?
Finns i exempelprogrammet som följer med, men fiffigaste sättet som jag tyckte var att skapa en katalog per state som underkatalog till sin "state machine"-katalog. Sedan kör du kommandot "enable exclusive" på det state du vill aktivera. Disablar alla kataloger utom den du valt.

I respektive state-katalog lägger du sedan makron som vanligt. Ett makro i varje katalog kan då tex prenumerera på eventet "Knapp 1", vilket innebär att knappen kan få helt olika funktion beroende på aktivt state.

Jag fundera exv på att skaffa en sådan här fjärr och försöka göra någon sådan lösning för "dimma upp" och "dimma ner"-knapparna. Slutmålet är att kunna dimma upp eller ner lampor i aktivt scenario... Lite oklart hur det ska gå till dock ;-) Kanske en datakälla som säger dimmning 0-10% som styr grundgruppschemat för alla enheter? Kör lite så för solinstrålningen idag.

Vet du förresten hur det bestäms vilket schema som gäller? Är det "mest på" som vinner eller är det något annat? Alltså - om man har flera gruppscheman vars regler gör dem aktiva för en enhet som säger "dim 10%", "dim 50%" resp "På", vad blir resultatet? Eller finns det någon annan prioriteringsmodell? Kanske borde skriva i en helt ny tråd egentligen, har spammat forat så väldigt redan bara ;)

/Victor

andersgreen
3 stars
3 stars
Posts: 54
Joined: Sun 19 Dec 2010, 00:48

Re: Hemma hos Fabz

Post by andersgreen » Sun 04 Dec 2011, 23:59

fabz wrote:
claes_hellgren wrote:Gillar din installation! Den gav mig några nya idéer :D.
Du skulle inte kunna posta en bild på när ljusslingan under soffan är tänd, den verkar sjysst?
Det ska vi nog kunna ordna! Ska ta en bild när det blir mörkt.
claes_hellgren wrote:Sen gillar jag skarpt vad du gjort med webb-appen, skulle du kunna dela med dig av den?
Absolut kan jag det! Men egentligen är det bara lite layoutande av den webbapp som finns, samt en kort kodrad för att få det att lira med iPad. Grafiken är gjord i ett 3D-program som heter Sweet Home 3D - mycket mer lättanvänt än Google Scetchup faktiskt! Finns gratis för PC och Mac.

Bifogar bakgrundbilden och min Default.aspx här så att du kan kika.

Den hänsvisar till "ScenarioControl.aspx". Den finns inte med i webbtilläget v2.0.
Är den egen utvecklad?
_________________________________________________________________________________________________________________________
Windows 7, Eventghost, Android, Ipad, IPhone, 8 sändare, 18 mottagare, 3 givare
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3

fredrik78
2 stars
2 stars
Posts: 43
Joined: Mon 29 Nov 2010, 17:37

Re: Hemma hos Fabz

Post by fredrik78 » Mon 05 Dec 2011, 09:48

Tänkte bara bidra med iPad-interfacet jag gjorde, med stöd av det du hade gjort Fabz! Bilden visar första våningen av två.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

andersgreen
3 stars
3 stars
Posts: 54
Joined: Sun 19 Dec 2010, 00:48

Re: Hemma hos Fabz

Post by andersgreen » Mon 05 Dec 2011, 10:55

Snyggt.
Använde du det 3D programmet som Fabz hade?
Själv fick jag det inte något vidare. :(

Har du lust o dela med dig av filerna för websidan? Så jag kan kika lite på hur du lagt upp placering av exempelvis temp raden.
_________________________________________________________________________________________________________________________
Windows 7, Eventghost, Android, Ipad, IPhone, 8 sändare, 18 mottagare, 3 givare
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3

fredrik78
2 stars
2 stars
Posts: 43
Joined: Mon 29 Nov 2010, 17:37

Re: Hemma hos Fabz

Post by fredrik78 » Mon 05 Dec 2011, 11:50

Ja jag använde Sweet Home 3D till det. Visst, här kommer default.aspx, där kan du se hur jag löste det.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

andersgreen
3 stars
3 stars
Posts: 54
Joined: Sun 19 Dec 2010, 00:48

Re: Hemma hos Fabz

Post by andersgreen » Mon 05 Dec 2011, 12:04

Tackar,
Hur har du fått till ActiveScenarioControl??
_________________________________________________________________________________________________________________________
Windows 7, Eventghost, Android, Ipad, IPhone, 8 sändare, 18 mottagare, 3 givare
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3

fredrik78
2 stars
2 stars
Posts: 43
Joined: Mon 29 Nov 2010, 17:37

Re: Hemma hos Fabz

Post by fredrik78 » Mon 05 Dec 2011, 12:34

Det är en kopia av ScenarioControl.aspx, med lite förändringar bara angående hur det skall presenteras för att passa in.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests