Hemma hos Isaksson

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Sun 21 Nov 2010, 11:20

Martin wrote:Lite Off Topic:
Om man däremot har en enhet som går att dimma så kan man genom att använda samma starttid på schemat få enheten att gå på en viss dimmernivå om regeln är uppfylld och sedan falla tillbaka på en "grundnivå" när regeln inte är uppfylld.
Kan vara bra att veta om man använder sig av att dimmra enheter.

Jag uppdaterar mitt förstainlägg: Lägger till att jag använder Androidklienten.

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Martin75a » Sun 21 Nov 2010, 12:13

Måste säga att det här var intressant läsning. Jag har aldrig tänkt på att man kanske ska ta med i beräkningen vilket väder det är ute.
Just nu styr jag mina fönsterlampor samt ytterbelysningen enbart via solens upp/nergång. Men som sagt blir det lite mörkt ibland innan det tänder om det är mulet ute. Tackar för tippset. måste kolla vidare på detta. :D

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Sun 21 Nov 2010, 13:19

Det är en ganska smidig lösning om man inte har möjlighet att installera ett 1-wire nät och köra med ljussensor.
men sen så är det ju en prognos som man baserar det på så det är ju inte 100% så att säga.
Går kanske att förfina den funktion lite.
Basera den på flera olika prognoser kanske?

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Martin75a » Sun 21 Nov 2010, 15:13

Nää 100% är den kanske inte men fungerar bättre än ingenting. Själv har jag problemet med att jag inte når från källaren upp till dom andra våningarna med 1-wire. Inte utan att man ser allt för mycket kablar alla fall. Dock kanske jag har en lösning att använda en ventilations trumma, ska kolla vidare på detta vid tillfälle.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Sun 21 Nov 2010, 19:54

Martin75a wrote:Nää 100% är den kanske inte men fungerar bättre än ingenting. Själv har jag problemet med att jag inte når från källaren upp till dom andra våningarna med 1-wire. Inte utan att man ser allt för mycket kablar alla fall. Dock kanske jag har en lösning att använda en ventilations trumma, ska kolla vidare på detta vid tillfälle.
Mmm jag förstår, kan vara svårt att lösa kabeldragning.
Och du kan inte smyga ut och dra "i" fasaden tex bakom panel om du nu har en trä fasad?

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Martin75a » Sun 21 Nov 2010, 21:28

Isaksson wrote:
Martin75a wrote:Nää 100% är den kanske inte men fungerar bättre än ingenting. Själv har jag problemet med att jag inte når från källaren upp till dom andra våningarna med 1-wire. Inte utan att man ser allt för mycket kablar alla fall. Dock kanske jag har en lösning att använda en ventilations trumma, ska kolla vidare på detta vid tillfälle.
Mmm jag förstår, kan vara svårt att lösa kabeldragning.
Och du kan inte smyga ut och dra "i" fasaden tex bakom panel om du nu har en trä fasad?
Inte alls en dum ide. :D Jag har träpanel så borde gå att lossa på träpanelen som sitter på sidan. Hur stora är kontakterna (tempgivarna) Måsta man borra stora hål?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Martin » Sun 21 Nov 2010, 21:32

Martin75a wrote:Hur stora är kontakterna (tempgivarna) Måsta man borra stora hål?
Givarna skulle jag uppskatta till 4-5mm.

Ett annat tips är ju att hijacka en gammal telefonledning, om det finns sådan dragen som inte används. Det krävs ju bara två ledare.
Lite fullösning, kanske, men ändå ;)
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Sun 21 Nov 2010, 21:44

Martin wrote: Ett annat tips är ju att hijacka en gammal telefonledning, om det finns sådan dragen som inte används. Det krävs ju bara två ledare.
Lite fullösning, kanske, men ändå ;)
Om de är dragna i rör så kan man ju byta ut kabeln.

Det finns alltid lösningar på problem ;)

waveman69
1 star
1 star
Posts: 5
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Isaksson

Post by waveman69 » Sun 21 Nov 2010, 21:49

Intressant tips med styrning från YR.no, nu blir ett timmar mindra sömn i natt. Måste få detta att fungera! :lol:

Tackar!

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Hemma hos Isaksson

Post by Isaksson » Sun 21 Nov 2010, 22:56

waveman69 wrote:Intressant tips med styrning från YR.no, nu blir ett timmar mindra sömn i natt. Måste få detta att fungera! :lol:

Tackar!
Bara att skriva här om du inte får till det så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa dig.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests