Aktivera scenarion med Windows Media Center

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Aktivera scenarion med Windows Media Center

Post by fabz » Sat 10 Sep 2011, 20:53

I väntan på ett uppdaterat Windows Media Center plugin som fungerar (se viewtopic.php?f=15&t=278&p=2005&hilit=m ... nter#p2005) har jag hittat en lösning som fungerar hyfsat! Med denna lösning kan du dessutom trigga olika scenarion direkt från huvudmenyn i Windows Media Center. Exemplet nedan kräver viss datorvana.
Image
Gör så här:
1. Ladda ned och installera Media Center Studio här: http://adventmediacenter.com/

2. Ladda ned CommandLine-tool för att styra Switch king via komandoprmpten. Finns här http://www.switchking.se/sv/downloads/e ... pen-source Lägg i lämplig mapp.

3. Starta en kommadoprompt (start/kör och skriv cmd och tryck enter). Gå in i mappen där du installerat commandLine tool. Skriv cmdline getscenarios för att få en lista över de scenarion du har. Skriv ned siffrorna framför de scenarier du vill koppla till Windows Media Center.

4. Starta Media Center Studio och klicka på "Start-menu"-fliken i under verktygsfältet. Klicka även på "start-menu" i verktygsfältet ("ribbon"). Nu ska vi skapa en ny huvudrubrik med namnet "Belysning" i Media Center. Klicka på "Menu Strip". Döp menyalternativet till tex "Belysning".

5. Klicka på "Application". Nu ska vi skapa undermenyalternativ. Döp lämpligtvis menyalternativet till samma namn som ett av dina scenarion. Fyll i den fulla sökvägen till cmdline.exe under "path". Under "arguments" fyller du i setactivescenario + ett mellanslag + den siffra som representerar scenariot. Om du vill kan du även välja en bild för ditt menyalternativ! Använd med fördel png-bilder med transparanta bakgrunder (tex från googles bildsök, sök tex på "png party icon"). Upprepa denna punkt med alla scenarion som du vill kunna kontrollera från Media Center.

6. Gå tillbaka till fliken "start menu". Klicka på "Entry points" längst ned i Media Center Studio-fönstret. Här finns alla undermenyalternativ du skapat samt några till. Dra de alternativ du just skapat till din nya huvudmeny "Belysning".

7. Justera och sortera alternativen så att det alternativ du vill ska komma upp per "default", dvs centrerat direkt under menyalternativet ligger precis i mitten. Använd de stora höger/vänster-panoreringsknapparna för detta. Jag har tex justerat så att "Hemma"-scenariot är i mitten, alla släckande scenarior såsom "Borta" och "Sovläge" ligger till vänster. Alla aktiverande scenarior som "Party" eller "Godmorgon" ligger till höger.

8. Tryck på spara på alla flikarna du har öppna, dvs dina skapade scenarion samt fliken som heter "start menu".

9. Dags att starta upp Windows Media Center. Gå till huvudmenyn. Du ska nu ha en huvudmeny som heter "Belysning" och därunder har du dina scenarior - lätt och enkelt att komma åt från fjärren!

Värt att notera att detta faktiskt funkar utmärkt med min Media Center Extender (Linksys DMA2100)! Skaffar du flera extenders till olika rum får du således möjlighet att styra belysningen till alla rum!

NOTE: När ett scenario aktiveras försvinner tyvärr mediacentergränssnittet en sekund, men dyker upp direkt igen. Detta är lite fult, men jag har tyvärr inte hittat något sätt att få bort det.

Lycka Till!

mvh
Fabian
(Redigerat med nya lärdomar)
Last edited by fabz on Sat 21 Jan 2012, 15:21, edited 3 times in total.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: I väntan på uppdaterat Windows Media Center plugin

Post by Martin » Sun 11 Sep 2011, 09:41

Kanon!
Bra jobbat! :wave:

Helt klart intressant tillägg till Media Center!

Förhoppningsvis så har jag snart en utvecklingsmiljö i Win7 x64 där jag också har Media Center och kan uppdatera pluginet. Media Center Studio i kombination med det "ordinarie" pluginet gör ju att styrningen blir än flexiblare och inte är begränsad till scenarion...
Martin | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests