Klimatreglering i husvagn

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
chris
3 stars
3 stars
Posts: 136
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Klimatreglering i husvagn

Post by chris » Tue 09 Aug 2011, 10:41

Jag har med hjälp av reläkort och relayplugin (tack för hjälpen Isaksson) byggt in en dator i husvagnen, Med hjälp av Switchking styr jag golvvärme (elektrisk), elpatronens två effektlägen, cirkpump samt en portabel ac. Tempen mäts av ett 1-wirenät och mäter ute och innetemp bla. Sedan styr innetemp om det ska om det ska vara golvvärme (första alt) räcker inte det så kopplas elpatronen på med först effektläget och sjunker yttertempen under ett visst värde kopplas andra effekläget också in. Blir det för varmt inne så kopplas ac:n på. Datorn är en mini ITX ombyggd att gå på 12v ifall det skulle bli strömavbrott. Har även mobilt berdband inkopplat och använder också onlinechecker att bryta strömmen till routern samt starta om den ifall den låser sig (bra när man inte är i närheten av husvagnen.

forzaKGB
1 star
1 star
Posts: 5
Joined: Wed 11 Jan 2012, 10:22

Re: Klimatreglering i husvagn

Post by forzaKGB » Wed 11 Jan 2012, 14:01

Hm

Detta var MYCKET intressant...

Har själv tänkt denna tanke men inte haft tid/möjlighet att genomföra det, dessutom har vi inte vagnen vinteruppställd detta år (som vi haft de senaste 10 åren) men det kommer nog att förändras till nästa år.
Vore mycket intressant att få mer info om reläkort, realayplugin mm.
Skulle väl gå att köra med en Tellstick DUO också men kanske inte lika driftsäkert som 1-Wire.

chris
3 stars
3 stars
Posts: 136
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Klimatreglering i husvagn

Post by chris » Fri 13 Jan 2012, 11:29

Jag använder ett reläkort från Velleman som heter K 8056 finns hos http://www.electrokit.com Art.nr:12008056. Det går säkert att använda Duon den fanns dock inte när jag satte ihop mitt system. Är det något du undrar över så hör gärna av dig. Pluginet som jag använder har gjorts av Isaksson finns i en annan tråd.
Last edited by chris on Sat 14 Jan 2012, 17:29, edited 1 time in total.

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Klimatreglering i husvagn

Post by KungenAvPeking » Sat 14 Jan 2012, 01:19

Misstänker att länken ska vara http://www.electrokit.com? ;)

chris
3 stars
3 stars
Posts: 136
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Klimatreglering i husvagn

Post by chris » Sat 14 Jan 2012, 09:47

Helt rätt fel av mig :oops:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests