Switchking hos Fam Wallerius

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
anderswallerius
1 star
1 star
Posts: 12
Joined: Mon 18 Apr 2011, 19:39

Switchking hos Fam Wallerius

Post by anderswallerius » Mon 18 Apr 2011, 20:02

Hej

Tänkte berätta lite hur jag kör SK.
Har inte utvecklat (läs invecklat) systemet så mycket ännu men här kommer iaf. hur långt jag kommit hittills.

Har en hel knippe fönsterlampor (8st) på över och undervåningen som jag kör enligt schema med undantag för solen upp/ner.
4 andra lampor går efter andra scheman.

Som datakällor har jag temperaturen här i Säffle (från temperatur.nu) och kanske det som är intressant, jag har vikten på kvarvarande pellets i mitt pelletsförråd som data källa. Detta har åstadkommits genom att för det första så står förrådet på lastceller (ja jag jobbar med vägning) kopplade till ett våg instrumment. Den seriella printer utgången är kopplat till en WI232 (rs323 till Wifi) och i "servern" så skapas en virtuell com-port dit datat skickas.
Ett program ligger och lyssnar på com-porten och när data tas emot skrivs det till en fil på disken. Filen läser SK in med jämna mellanrum.
För att få vågen att "printa" så har jag ett helt vanlig proove kodrelä kopplat till ett 220V relä som sluter print ingången på vågen 4ggr/dygn med hjälp av schema i SK.

Detta är bara för att jag skall kunna se hur mycket pellets det är kvar i Android appen. Ev. sätter jag en regel och tänder en varningslampa eller dyl vid låg nivå.

Framtidsplaner är att börja byta ut befintliga brytare till styrda även på fast installerad belysning. Kommer tellstick vers.2 med mottagnings möjligheter blir det nog så väl skymmningsrelä som rörelse deckare. (orkar inte mecka med one wire).

Systemet är ännu i sin linda men målet är ett helautomatiserat hem (belysnings mässigt)

Frågor på det? :D

/Anders W

Paco
1 star
1 star
Posts: 15
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Switchking hos Fam Wallerius

Post by Paco » Mon 18 Apr 2011, 21:00

Kommer tellstick vers.2 med mottagnings möjligheter blir det nog så väl skymmningsrelä som rörelse deckare. (orkar inte mecka med one wire).
Telldus lanserade sin Tellstick Duo alldeles i dagarna, bara att lägga en beställning. :)
http://www.telldus.se/products/tellstick_duo

För övrigt så lät lastcellerna och hela den lösningen som en kul grej. Kör hårt!

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Switchking hos Fam Wallerius

Post by Martin » Mon 18 Apr 2011, 23:30

Paco wrote:För övrigt så lät lastcellerna och hela den lösningen som en kul grej.
Håller med - det är nästan så att jag funderar på om det finns något att väga här hemma "bara för att"... :D
Martin | Switch King

anderswallerius
1 star
1 star
Posts: 12
Joined: Mon 18 Apr 2011, 19:39

Re: Switchking hos Fam Wallerius

Post by anderswallerius » Tue 19 Apr 2011, 22:05

Planeras det stöd för duo i SwitchKing?

Edit: Även Tellstick Net verkar ju hel intressant, kommer SK stödja även den?

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Switchking hos Fam Wallerius

Post by tomas » Wed 20 Apr 2011, 06:01

Info om Duo/Net finns i denna tråden:
viewtopic.php?f=8&t=215
Tomas | Switch King

anderswallerius
1 star
1 star
Posts: 12
Joined: Mon 18 Apr 2011, 19:39

Re: Switchking hos Fam Wallerius

Post by anderswallerius » Wed 20 Apr 2011, 12:39

Ok, går duo att få levererad redan eller är det framme i Juni den finns till försäljning?

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Switchking hos Fam Wallerius

Post by tomas » Thu 21 Apr 2011, 14:33

Det är väl egentligen en fråga till Telldus, men som jag fattat det så är det juni som gäller :)
Tomas | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests