Switch King hos Patrik

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
Patrik
1 star
1 star
Posts: 13
Joined: Fri 11 Mar 2011, 07:42

Switch King hos Patrik

Post by Patrik » Sun 27 Mar 2011, 12:04

Jag är ny i SwitchKing-världen sedan några veckor. Nu har jag i alla fall fått upp en stomme som jag kan bygga vidare på.

Sedan ett antal år tillbaka har jag kört X10. Detta har iofs fungerat mycket bra men nu var det dags för något nytt. Jag har 11 X10 enheter och dessa går utmärkt att styra med SK. Sedan har jag köpt 9 nya enheter och en del knappar m.m. för att testa med. Har köpt från lite olika ställen för att testa vad som är kompatibelt. Hittills har allt fungerat bra. Det jag styr är belysning inne och ute samt ventilationen.

Jag har en SBS 2003 server som alltid står på. Sedan har vi 8 datorer i en domän, varav 4 i stort sett alltid står på och de andra slås på vid behov. SK-klienten är installerad i 4 av dessa. Utomhusbelysningarna och ventilationen styrs av enhetsscheman.

Jag har en HTC HD Touch. För att kunna styra från denna har jag gjort en variant av webbklienten. Det som jag styr på detta vis är några händelser typ: tänd på morgonen, släck på kvällen, tänd när jag kommer hem osv. Klienten kör då .bat-filer som slår av eller på saker efter behov.

FRAMTIDEN
Nu när jag har stommen klar så siktar jag på att koppla in den mesta elen till systemet. Några saker blir lite besvärliga men jag borde ganska snabbt kunna ta mig upp till c:a 90%.

Styrningen från mobiltelefonen fungerar tekniskt precis som jag vill. Fast grafiskt är den inget vidare. Jag får försöka tänka ut något bra, eller så är det kanske dags att byta telefon.

Mitt landställe är för närvarande (nästan) helt styrt av X10, inklusive värmen. Där står en XP-dator som server. Denna är alltid påslagen. Där finns även en webbkamera och en väderstation så att jag kan hålla koll på läget. Jag skall dit i påsk för att öppna inför säsongen. Då tar jag med mig en sticka och lite testgrejor så att jag kan byta styrningen till SK.

Ett stort tack för en fantastik produkt. :D


UPPDATERING
Nu har jag fått till det som jag vill med styrningen från mobilen.
Nu kan jag trycka på knappar på mobilen som heter "Gå hemifrån", "Morgon", "Kväll" osv. Detta fungerar via en html-sida som ligger i mobilen. Denna skickar sedan REST kommandon till servern. I SK har jag lagt upp virtuella enheter som heter"MorgonKväll", "HemBort" osv. Dessa enheter är inte kopplade till någon fysisk enhet. I stället körs BAT-filer, via ScriptExecutor, när de virtuella enheterna slås om. BAT-filerna slår sedan av eller på de fysiska enheterna efter behov. Något i detta gör att man inte kan köra BAT-filerna direkt, då funkar det inte. I stället körs en BAT-fil som i sin tur kör den styrande BAT-filen.
Denna lösning kan verka lite krånglig men jag har inte hittat någon annan lösning som gör precis det jag vill ha gjort.
Last edited by Patrik on Tue 05 Apr 2011, 21:10, edited 1 time in total.

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Switch King hos Patrik

Post by tomas » Tue 05 Apr 2011, 19:20

Kul att du är nöjd med Switch King :) Blev lite nyfiken på ditt systen och har lite frågor.

Vad använde du för system tidigare för att styra dina X10-enheter? Om du kom i kontakt med Switch King för några veckor sedan så känns det som att hela konverteringen gått ganska snabbt...

Har du fortsatt att köpa X10 eller kör du på andra enheter nu?
Tomas | Switch King

Patrik
1 star
1 star
Posts: 13
Joined: Fri 11 Mar 2011, 07:42

Re: Switch King hos Patrik

Post by Patrik » Tue 05 Apr 2011, 20:52

Tidsstyrningarna av X10 har jag kontrollerat med ActiveHome. Sedan har jag en mottagare för radiosignaler så att jag kan använda lite fjärrkontroller och brytare. Det är via denna radiopryl som X10 styrs nu. Konverteringen var helt problemfri. Det var bara att ställa in rätt X10 kod och köra.

Nu har jag slutat köpa X10 men jag vet ej hur det blir i framtiden. Exempelvis har jag inte hittat någon ersättare som är för montage på DIN-skena. Fast det kanske bara beror på att jag inte har letat så mycket.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests