Hemma hos Erik

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
erikjansson
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Fri 17 Oct 2014, 20:29

Hemma hos Erik

Post by erikjansson » Wed 03 Dec 2014, 11:20

Hej på er.

Tänkte beskriva mitt nuvarande system lite och även förhoppningsvis kunna få lite tips på utbyggnad av systemet.

Mitt system idag.

Raspberry PI b+ agerar switchking server

Tellstick Duo (kommer uppdatera denna med en conrad antenn)
2st temp & fuktighetsgivare i krypgrund samt en avfuktare som styrs av dessa två.
1st temp & fuktighetsgivare utomhus som referens och display av utetemp.
2st brytare som styr all utomhusbelysning samt fönsterlampa i garaget.
3st brytare som styr fönsterlampor inne.
2st utomhusbrytare som är kopplade på motorvärmare,
1st skymningsrelä som kombinerat med tid samt soluppgång/solnedgång styr all belysning.

Det jag skulle vilja komplettera med är en givare som kan detektera is, detta då jag har ett avloppsrör med uppsamlingstråg under min luftvärmepump.
I denna har jag placerat en värmekabel som jag skulle vilja starta om hela röret fryser igen, tiden för start ser jag inget problem med och jag kan använda min ute temp mätare för att komplettera ihop det, men måste hitta på något sätt att detektera is... hmmm

Kom gärna med frågor (och/eller) kommentarer..
ska försöka få in lite bilder så det blir lite roligare..

Johan84
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Wed 28 Aug 2013, 19:53

Re: Hemma hos Erik

Post by Johan84 » Fri 05 Dec 2014, 22:46

Hej.

Håller på att sätta upp något liknande hemma för att styra lampor och motorvärmare , just nu sätter jag upp larm som ska integreras med telldus.
Jag kommer också styra mitt ftx (bras och brand drift) med hjälp av tempgivare och relä.

Nu till min fråga, jag har köpt mig en raspberry pi till sk server för att slippa ha en dator ståendes på jämt men det visa sig inte vara så lätt som jag trodde att installera.
Trodde jag skulle kunna googla mig fram lite enkelt men icke.

Skulle du om du har tid ork lust att beskriva hur du har gjort?
Jag nybörjare och kan ingenting :help:

mvh Johan

erikjansson
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Fri 17 Oct 2014, 20:29

Re: Hemma hos Erik

Post by erikjansson » Sat 06 Dec 2014, 09:08

Hej Johan.

börja med att uppgradera din PI.
sedan måste du lägga in mono.

finns några guider för hur man går till väga för att lägga in detta på PI om man googlar.. (vet att de kan vara svåra att hitta och förstå)
sen klarar inte PI att logga hur många värden som helst om man har flera datakällor. upplever då att switchking hänger sig.
Detta har jag löst genom att min PI kopierar ut databas filen 1 gång/ veckan och loggar värdena en kortare tid, på så vis går switchking lättare och det har hittils (drygt en månad) fungerat galant

birdfish
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Hemma hos Erik

Post by birdfish » Tue 09 Dec 2014, 20:53

Hej Erik,

Jag som säkert många andra skulle hemskt gärna vilja ta del av din installation på Rasperry och därför undrar jag om det är möjligt att få en kopia på din image?

Med vänlig hälsning,
Ivan

erikjansson
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Fri 17 Oct 2014, 20:29

Re: Hemma hos Erik

Post by erikjansson » Thu 11 Dec 2014, 14:03

Hej på er.

Skulle eventuellt kunna dela med mig av min image fil om jag kan ta bort informationen om licensnyckel i den. (ska kolla om detta går att göra)
sen är även samba installerat på samm image fil så den kommer ni behöva redigera i om ni har ett nätverk med en annan serie än 192.168.1.X
Har ni koll på hur man gör detta?

gorhak
3 stars
3 stars
Posts: 59
Joined: Wed 28 Sep 2011, 15:35
Location: Spånga

Re: Hemma hos Erik

Post by gorhak » Thu 11 Dec 2014, 17:37

Det finns en image på forumet. Sök på "SwitchKingPi an image"

erikjansson
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Fri 17 Oct 2014, 20:29

Re: Hemma hos Erik

Post by erikjansson » Thu 05 Feb 2015, 11:59

Har idag beställt mig en ny raspberry pi (nyaste modellen med 1024mb ram och quad core)

Kommer även att köpa en rfxcom och ersätta min tellstick med och köra en lösning med öppen källkod istället för switchking,

Så om någon är intresserad av att köpa en tellstick duo (som fungerar perfekt) så har jag en till salu om någon/några veckor.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests