En iaktagelse gällande Nexa Signalförstärkare och datakällor

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
User74
2 stars
2 stars
Posts: 45
Joined: Tue 21 Dec 2010, 22:42

En iaktagelse gällande Nexa Signalförstärkare och datakällor

Post by User74 » Sat 28 Dec 2013, 03:15

En intressant iaktagelse gällande att magnetswtichar registreras med olika koder för on och off.

Magnetbrytarna från Nexa måste (som jag förstått det) registreras som två datakällor, en för ON och en för OFF, detta för att de tolkas som två olika koder av Telldus.
När jag registrerade min en nya magnet-brytare genom min Nexa Signalförstärkare så blev det magi för nu fångar Switch King både on och off till samma datakälla!
Kopplar jag ur signalförstärkaren så går bara OFF fram, inte ON för ON tolkas som en annan kod. :roll:

:D :) :clap: ;) :wave: 8-) :lol: :P

http://www.nexa.se/LMST-606.htm
http://www.nexa.se/LEST-701.htm

MVH
User74

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: En iaktagelse gällande Nexa Signalförstärkare och datakä

Post by Martin » Sun 29 Dec 2013, 13:36

Intressant iakttagelse.
Troligtvis beror det på att signalförstärkaren är "dum" och bara förstärker de koder du har konfigurerat den att förstärka. Efter att signalförstärkaren har gjort sitt jobb så är det möjligt att signalen blir så stark att Tellsticken inte har några problem att se "rätt signal".
Martin | Switch King

gNuSoftWare
2 stars
2 stars
Posts: 48
Joined: Sun 18 Dec 2011, 00:24

Re: En iaktagelse gällande Nexa Signalförstärkare och datakä

Post by gNuSoftWare » Sun 27 Apr 2014, 23:18

Detta har jag sett med, har samma brytare som vi talar om ovan.

ÖPPEN -> EN KOD
STÄNGD -> EN ANNAN KOD

Dock finns det ett vred på brytaren som gör att den endast skickar ON då den öppnas samt väntar X min innan den skickar OFF, då är det med samma OFF signal som ON.

Har länge grubblat på hur väggbrytarna tolkar den här signalen. För dom fattar ON - OFF direkt. Ska testa med en förstärkare och se :)
Martin wrote:Intressant iakttagelse.
Troligtvis beror det på att signalförstärkaren är "dum" och bara förstärker de koder du har konfigurerat den att förstärka. Efter att signalförstärkaren har gjort sitt jobb så är det möjligt att signalen blir så stark att Tellsticken inte har några problem att se "rätt signal".

Skagenrora
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Fri 12 Jul 2013, 09:10

Re: En iaktagelse gällande Nexa Signalförstärkare och datakä

Post by Skagenrora » Mon 13 Oct 2014, 12:26

Gjorde en fw uppdatering på min Tellstick Duo från v.5 till v.12. Då fungerar min magnetkontakt perfekt. Samma kod för Av & På! :)

//Pontus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests