(blivande)Hemma hos Matshj + källarprojekt

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
matshj
1 star
1 star
Posts: 5
Joined: Fri 13 Sep 2013, 10:43

(blivande)Hemma hos Matshj + källarprojekt

Post by matshj » Mon 16 Sep 2013, 11:17

Mitt första inlägg här:

Har inget system uppsatt än, men håller på att planera följande och jag skulle gärna ta emot lite feedback:
Systemet kommer köras på en laptop/alternativt en server som står på 31 (24/7). Windows 7 64bit

generellt:
- Styra utvändig belysning
- Styra på/av ventilationen beroende på utetemperaturen. när tempen närmar sig –20 orkar inte växlaren i FTX aggregatet inte med och elpatronen går på nästan hela tiden vilket medför att elräkningen rusar.
- Rörelsestyrd belysning/strålkastare på baksidan av huset.
- Släcka/tända belysningen i källaren/delar av källaren.
- Invändig tändning och släckning av lampor när vi bortresta.
- Magnet kontakter vid kritiska fönster och dörrar för verifiering att de är stängda.

Källarprojektet:
Bakgrund/kravspec: I dag har vi en i princip oredd källare som vi allt eftersom kommer göra om till boarea.
Tanken är att göra den så flexibel som möjligt.. En multifunktionskällare skulle man kunna säga, som lätt ska kunna förändras allt eftersom familjen växer/minskas(både i ålder och antal). Väggar ska kunna sättas upp/flyttas/rivas osv så krävs det att elen/belysningen är flexibelt.
Initialt, när vi gör i ordning källaren, kommer den del av källaren som berörs i princip vara ett enda stort rum på ca 40 kvm. Då vill jag kunna tända hela källaren vid trappen och vid källaringången. När projektet är klart ska källaren, genom att slå upp en vägg kunna konverteras vara en 2 rums uthyrningslägenhet med badrum och kokvrå, där det givetvis ska finnas en strömbrytare i varje rum. På vägen dit ska källaren tjäna som stort spel och sällskapsrum för barnen + ett hobby/snickerirum, efter det ska det vara två sovrum till barnen när de är lite äldre, innan det till sist ska kunna vara en lägenhet antingen för någon av barnen alt att hyras ut.

Vid uthyrningsscenariot ska delar av ytterbelysningen(lampan över källardörren) kunna styras från uthyrningslägenheten. Annars ska den styras från samma knapp som övrig utebelysning.

Då för att slippa hålla på och mecka med elen varje gång och få någon halvtattig lösning där man måste gå 2-3 m i becksvart mörker innan man når strömbrytaren som man har sett i hus/lägenheter där man har delat av rum/rivit väggar. Hade jag tänkt mig att sätta i hop en lösning mha Nexas prylar eller motsvarande som ger oss en flexibel lösning. Tänker man till och planerar placeringen av belysning och kopplingsdosor borde det inte vara något större problem.

Så min plan(stora drag) är alltså när jag planerar elen så ist för att dra kabel från kopplingsdosan för belysningen till en dosa för strömbrytare så sätter jag in en Nexa mottagare (LCMR 1000) i kopplingsdosan för belysning.
Gör så att varje potensiellt rum(en för varje sovum, en för hallen, en för kokvrån osv) har sin egen mottagare för belysningen.

Är det någon mer jag behöver tänka på alt något mer som jag kan passa på att förbereda för när jag ändå är i farten (tv + nätverk finns givetvis redan med i beräkningarna :D)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests