Öppning av garageport

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
aekstrom
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Sun 07 Apr 2013, 20:38

Öppning av garageport

Post by aekstrom » Sun 07 Apr 2013, 21:45

Tjenare

Här kommer en kort guide hur jag kopplat min garageport till Switch King som jag styr via mobilen.

Jag har en Hörmann garageport med motorstyrning och fjärrkontroll.
Porten styrs normalt av fjärrmottagarboxen till höger i bild och har en sladd som går in på port 1, 2 och 3 på plinten.
Genom att kortsluta port 1 och 2 kort(ca 1sek) går antingen porten upp, ner eller stannar.

På bild 2 har jag byggt om en vanlig Nexa fjärrbrytare till ett brytarrelä enligt denna guide:
viewtopic.php?f=11&t=1185
Den är sedan lite provisoriskt placerad i en vanlig fördelardosa och sitter moterad bredvid motorn.

Utgången dvs. den vita sladden sitter parallelkopplad med orginalmottagaren på port 1 och 2.
På så sätt kan jag använda både orginalfjärren och SK för att styra porten.

I switch King har jag sedan skapat ett scenario som heter Garageport som slår på relät i 1sek.
Jag lurade först på om man kunde få till ett scenario som slår av enheten automatiskt 1sek efter att den satts på. Men man verkar inte kunna starta ett scenario med en regel att en starta när en viss enhet satts på utan bara agera på datakällor.

En vidaruveckling som jag tänkt är att koppla in en Magnetkontakt på garageporten t.ex. Nexa LMST-606 för att se om garaget är öppet eller stängt.
Det finns så klart en säkerhetsaspekt i detta men eftersom bilen är låst i garaget känns det rätt lugnt. :)

Ideer, synpunkter eller frågor mottages gärna.

Hälsningar
/Andreas
20130405_161238.jpg
20130405_161233.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Öppning av garageport

Post by KungenAvPeking » Sun 21 Apr 2013, 11:21

Som du säger, det finns en säkerhetsaspekt på det hela...

Det optimala hade ju varit om det bara gick att stänga med SwitchKing, inte öppna.
Jag gissar att det är den funktionen du är mest intresserad av, att om man glömmer stänga porten, så ska SwitchKing efter en viss tid kunna stänga porten åt dig...

Tycker det är en bra lösning i övrigt!

Ang. senario som sätts på beroende på enhet, så ska det finnas ett plugin som sätter en datakälla när en enhet ändrar värde, om det kan lösa problemet.
Men ett senario som startas av magnetkontakten borde väl räcka? Om enheten är "Av" i sitt vanliga schema och senariot som startas av magnetkontakten sätter på kontakten och sedan avslutas efter en sekund, då ska kontakten ju återgå till sitt vanliga schema, som säger "Av".

pethson
2 stars
2 stars
Posts: 19
Joined: Sat 07 Jan 2012, 01:46

Re: Sv: Öppning av garageport

Post by pethson » Fri 26 Apr 2013, 10:30

Utan att jag satt mig in i problematiken fullt ut funderar jag på om man inte skulle kynna sätta ett villkor om att mobilen måste vara uppkopplad mot det lokala nätet för att porten skall öppna.
Är inte helt säker på hur man skall göra. Men det skulle ju utöka säkerheten något...

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

philosomatika
1 star
1 star
Posts: 3
Joined: Sat 20 Jul 2013, 12:29

Re: Öppning av garageport

Post by philosomatika » Thu 26 Dec 2013, 04:27

Om du vill ha funktionen med Mobilen så är det bara använda "pingCheckerPlugin" Använder den nämligen själv. Har bara enkelt låst en ip till min mobils Mac-adress i min Wifi gateway. Skapade sen bara en data källa i Switch King som talar om om jag är Hemma eller Borta. Sen med hjälp av 2 scenarion Ett som heter "Hemma" och det andra heter "Borta (Wifi-mode)" När jag kör scenariot "Borta (Wifi-mode)" så när jag far hemifrån & han inte får kontakt med mobilen under ca 1min så släcks alla lampor & låser ytterdörren och stänger ner winamp'en. Sen när jag kommer hem igen & så fort han känner av min mobils närvaro så låser han upp ytterdörren och tänder dom lampor jag förutbestämt och det viktiga startar winamp'en med min förutbestämda playlist för jag lyssnar på musik typ jämt. Å så känns det trevligare att komma hem till ett inte så tyst hem. :D "Hemma" scenariot använder han inte online datakällan så jag slipper att han släcker ner all å så utifall jag skulle bli offline av att jag är ute på gården å kommer utom räckhåll eller någon annan orsak.
online.jpg
Ping.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

sonnyboy
4 stars
4 stars
Posts: 258
Joined: Sun 05 Dec 2010, 16:50
Location: Västerås

Re: Öppning av garageport

Post by sonnyboy » Thu 26 Dec 2013, 20:01

philosomatika wrote:Sen när jag kommer hem igen & så fort han känner av min mobils närvaro så låser han upp ytterdörren
Vad använder du för prylar för att låsa dörren?
Beyond Measure 1.7
Switch King
Klient 3.1.0.1
Server 3.2.0.2 med Databas 2.5.5
Telldus 2.1.1

philosomatika
1 star
1 star
Posts: 3
Joined: Sat 20 Jul 2013, 12:29

Re: Öppning av garageport

Post by philosomatika » Fri 10 Jan 2014, 18:53

sonnyboy wrote:
philosomatika wrote:Sen när jag kommer hem igen & så fort han känner av min mobils närvaro så låser han upp ytterdörren
Vad använder du för prylar för att låsa dörren?

Använder ett magnetlås som jag enkelt bara kopplat till en reläpuck men har tänkt byta ut magnetlåset mot ett motorlås framöver.
Är ju inte så hög säkerhet på ett magnetlås så far jag bort nån längre tid låser jag ju som vanligt. sen har jag ju gjort ett batteribackup till låset också.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests