WebbApp "Välkommen hem"

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

WebbApp "Välkommen hem"

Post by fabz » Wed 27 Feb 2013, 14:09

Image
Tjenare!

Jag har fått mycket trevliga kommentarer runt min WebbApp som jag visade upp för ett bra tag sedan här på forumet i denna tråd: viewtopic.php?f=11&t=426

Jag har fått många förfrågningar om att dela med mig av koden, vilket jag nu tänkte göra!

Jag har nu efter mycket om och men vidareutvecklat WebAppen så att den är bättre och snabbare och har en del ny funktionalitet! Dessutom har jag lagt fokus på att den ska vara enklare att installera. Stort fokus har legat på att Appen ska svara snabbt (faktiskt snabbare än SwitchKings Oficiella "app-app" på min gamla padda) och vara enkel att använda för alla i hushållet. Därför är den ganska avskalad, och bara de mest nödvändiga funktionerna finns med. WebAppen körs med fördel i liggande läge på en iPad, i en webbläsare eller i Macens Widget-funktion! Så varför inte ta din gamla iPad och slänga upp på väggen, så får du en hightec-panel som kontrollerar ditt hem? :-)

FUNKTIONER:
* Byte av scenario. I filpaketet ingår en photoshop-fil för att förenkla om man vill göra egna scenario-ikoner.
* Elförbrukningsmätare samt elprisuträknare . Appen kan ladda ned elprisuppgifter från valfri websida, men är förinställd på rörligt elpris från vattenfall. Klicka på elförbrukningsikonen bredvid angivet Wattantal i listen för att se Elförbrukningsvyn.
* Tänd/släck och dimma genom att bara trycka på enhetens ikon på planskissen, tryck flera gånger tills du når önskat dimläge. (Pendlar mellan 0 - 30 - 50 - 80 - 100 %)
* Synkronisera alla enheter
* Visa datakällor i planskissen. Stöd finns för flera olika sorters datakällsobjekt, bl.a: termometer, luftfuktighet, IR-sensor, Dörrsensor, solinstrålning mfl.

* Uppdaterar sig automagiskt i bakgrunden utan ladda om hela sidan
* Om servern går ner fortsätter webappen fråga efter servern
* Se innetemp och utomhustemp (eller modifiera för annan datakälla)
* Stöd för iPhone! En specialanpassad version för din telefon dyker upp automatiskt när du öppnar webappen på din iPhone. Alla funktioner är inte tillgängliga från iPhone-versionen (får inte plats på skärmen), men det viktigaste finns på plats. Svep uppåt för att se fler scenarion.
* IP-låsning och lösenordslås om man surfar in på webbsidan utanför hemmet.
* Gruppstyrning.
* Retinagrafik (nästan överallt).



Appen är skriven i gammal ASP och javascript eftersom det är det jag behärskar. Men stor vikt har lagts på att få Appen att kännas responsiv och ”web 2.0”.

INSTALLATION:
1) Appen är skriven i ASP (inte asp.net) och kräver därför att du aktiverar ”klassisk” asp på din IIS-server. Läs här hur du gör detta:
http://www.iis.net/learn/application-fr ... ult-on-iis

2) Ladda ned filerna och lägg i lämplig mapp på webbservern.
http://www.daydreamstudios.se/lgh/WelcomeApp.zip

3) Öppna och redigera filen config.asp och följ instruktionerna för vidare installation.

Tips: För att snabbt få till en snygg planskiss över din lya rekommenderar jag gratisprogramet Sweet Home 3D som finns för såväl PC som Mac. Om du dessutom laddar ned och installerar Scetchup kan du importera in snygga möbler från Google 3D Warehouse.

Mina möjligheter till support är starkt begränsade, men jag ska göra så gott jag kan för att hjälpa till!

FELSÖKNING:

Får du en cirkel som snurrar över skärmen? Det betyder att du har fått ett felmedellande, sannolikt har webappen ingen kontakt med Switchkingservern. Kanske har du antingen skrivit fel lösenord eller fel ip till Switchking. Här kommer en liten hemlis: klicka på den snurrande cirkeln och du får upp ett felmeddelande som förklarar vilket fel som inträffat. Du kan också slå på löpande felrapportering genom att ändra ShowDebugger = true längst ned i config-filen.

Mvh
Fabian

Image
Last edited by fabz on Sat 26 Oct 2013, 09:53, edited 9 times in total.

Westlund
2 stars
2 stars
Posts: 27
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by Westlund » Mon 04 Mar 2013, 14:58

Hej!

Riktigt trevlig webbapp, vet du om det är problem om man har ÅÄÖ i namnen på DeviceBtn? Får nämligen inte dessa att fungera. MVH Fredrik

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by Isaksson » Mon 04 Mar 2013, 16:03

Hej. Vad menar du med att de ej fungerar?
Visas de som "konstiga" tecken eller?

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by fabz » Tue 05 Mar 2013, 06:53

Westlund wrote:Hej!

Riktigt trevlig webbapp, vet du om det är problem om man har ÅÄÖ i namnen på DeviceBtn? Får nämligen inte dessa att fungera. MVH Fredrik
Tjenare Fredrik!
Det kan säkert stämma att åäö i enhetsnamn inte fungerar. Jag har själv tagit bort alla svenska tecken i mina enhetsnamn för länge sen då det strulade med tidigare versioner av Switchking. Därför har jag inte prövat själv med webappen. Jag ska ordna detta så snart som möjligt. Mitt tips under tiden är att du byter namn på dina enheter så att de inte innehåller några åäö:n.

riro
3 stars
3 stars
Posts: 161
Joined: Wed 11 Jan 2012, 16:40
Contact:

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by riro » Tue 05 Mar 2013, 07:43

Lite osäker på hur just den här appen ser ut, men mest troligt har det med encoding att göra.

Prova att lägga till denna tag mellan HEAD-taggarna:

Code: Select all

<meta charset="utf-8" />
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by Isaksson » Tue 05 Mar 2013, 09:44

man kan ju okså lägga till detta i .asp koden

Code: Select all

response.codepage = 65001  
response.charset = "utf-8"
och detta i head

Code: Select all

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by fabz » Thu 07 Mar 2013, 07:54

Till Er som laddar ned och installerar detta plugin: Gör inte för stora ändringar i andra filer än config.asp. Jag kommer släppa uppdateringar på någonsånär regelbunden basis och om man då vill köra den nya versionen kan man behöva byta ut filerna. Tanken är att de flesta konfigurationsalternativ man behöver ska finnas i config-filen.

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by fabz » Mon 11 Mar 2013, 22:13

Ny version ute!
Ladda ned den nya versionen på länken i första inlägget i denna tråd. För er som uppgraderar föreslår jag att ni lägger den gamla och nya configfilen bredvid varandra och jämför i en texteditor, för det är några nya parametrar som tillkommer i denna version.

Nyheter:

ImageImage
* Stöd för iPhone! En specialanpassad version för din telefon dyker upp automatiskt när du öppnar webappen på din iPhone. Alla funktioner är inte tillgängliga från iPhone-versionen (får inte plats på skärmen), men det viktigaste finns på plats. Svep uppåt för att se fler scenarion.

Image
* Ny vy Elförbrukningsmätare samt elprisuträknare (ej iPhone). Appen kan ladda ned elprisuppgifter från valfri websida, men är förinställd på rörligt elpris från vattenfall. Klicka på elförbrukningsikonen bredvid angivet Wattantal i listen för att se Elförbrukningsvyn.

* Retinagrafik (nästan överallt). Ikonfilerna är därför flyttade till mappen icons.

* Det är nu möjligt att koppla valfritt scenarionamn till valfri ikon, då scenariotexten inte längre ligger i ikonfilen.

* Övriga buggfixar.



Kommande funktioner:

* Lösenordsskydd, och pass-through beroende på IP. Så om man surfar utanför hemmet krävs lösenord för att logga in.

Jag har också en idé om att lägga upp appen på en central server på sikt, så att folk slipper installera webservern själva. Man skulle kunna få min server att ha koll på ditt ip-nummer genom en datakälla i Swichking som uppdateras löpande i så fall.
Last edited by fabz on Wed 13 Mar 2013, 07:32, edited 1 time in total.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by Martin » Tue 12 Mar 2013, 09:33

Riktigt snyggt!

:clap: :clap: :clap:
Martin | Switch King

DunderKlumpN
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Mon 29 Oct 2012, 07:19

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by DunderKlumpN » Wed 13 Mar 2013, 08:38

Helt underbar, ser fram emot framtida uppdateringar!
| 15 Enheter | 5 Datakällor (Temp, Luftfuktighet, Solstrålning) | Trådlösa brytare för Hemma/Borta och Sova/Vaken | Lampor styrs med hjälp av Solinstrålning |

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests