WebbApp "Välkommen hem"

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
Tändarn
1 star
1 star
Posts: 14
Joined: Sat 08 Oct 2011, 17:11

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by Tändarn » Wed 13 Mar 2013, 18:00

Skulle det gå att få plats med en eller två temperaturloggningar extra?

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by fabz » Wed 13 Mar 2013, 21:36

Då var det dags för en liten uppdatering igen!

Denna gång gäller det framförallt nya funktioner kring behörighet. Man kan nu välja att ha lösenordsskyddad inloggning om man är utanför hemmet och därmed har en extern ip-adress. Sätt bara PassThroughIP = "192.168." i din config-fil efter upgradering av de andra filerna, och du bör vara good to go. Om du vill lösenordsskydda allt sätt till vad som helst som inte är en ip tex PassThroughIP = "xxx". Om du inte vill ha lösenordsskydd alls sätt PassThroughIP = "".

Dessutom några grafikfixar som för oss några steg närmre "full retina". :-) Uppdateringen laddas ned på länken i första inlägget i denna tråd.

Några tilltänkta funktioner jag funderar över är möjligheten att kunna tända och släcka grupper/hela rum, datakälls-vy, liknande elförbrukningsvyn, samt "halkvarning", dvs grafisk markering av temperaturen vid mellan -3 till + 3 grader. Några andra funktioner som folk önskar? (Jag kan inget lova, men det är alltid fritt att önska!)

DunderKlumpN
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Mon 29 Oct 2012, 07:19

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by DunderKlumpN » Thu 14 Mar 2013, 07:38

Det hade vart fint med att placera ut temperaturer och andra datakällor på "kartan". Kanske också byta våning, om man inte väjer att ha flera våningar på samma bild.
Efter att mobilsidan laggts till så fungerar det längre inte på Android telefoner. Men ser bara en bråkdel av kartan.

Keep up the good work :-)
| 15 Enheter | 5 Datakällor (Temp, Luftfuktighet, Solstrålning) | Trådlösa brytare för Hemma/Borta och Sova/Vaken | Lampor styrs med hjälp av Solinstrålning |

grahnen
2 stars
2 stars
Posts: 23
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by grahnen » Thu 14 Mar 2013, 17:14

Hej jag stötte på problem direkt.

Jag ansluter via port 8800 med switchkings mobilapp och allt fungerar .

När jag provar din webbapp

Kör jag localhost:8800 så får jag följande
Sorry, ingen kontakt med servern.
Kontrollera också config-filen, att duskrivit rätt inloggningsuppgifter till servern.

Kör jag bara localhost så får jag följande.
Du har sannolikt skrivit fel lösenord eller användare till servern.

Har jag missat något på webservern. Är det enbart de filer du länkat till som behövs?

Jag kör 192.168.0 nät här hemma och alla tester är via wlan.
Senste version av switchking server.

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by fabz » Thu 14 Mar 2013, 20:59

grahnen wrote:Hej jag stötte på problem direkt.

Jag ansluter via port 8800 med switchkings mobilapp och allt fungerar .

När jag provar din webbapp

Kör jag localhost:8800 så får jag följande
Sorry, ingen kontakt med servern.
Kontrollera också config-filen, att duskrivit rätt inloggningsuppgifter till servern.

Kör jag bara localhost så får jag följande.
Du har sannolikt skrivit fel lösenord eller användare till servern.

Har jag missat något på webservern. Är det enbart de filer du länkat till som behövs?

Jag kör 192.168.0 nät här hemma och alla tester är via wlan.
Senste version av switchking server.
Enkelt löst! portnumret behöver du inte ange alls, 8800 är förinställt som standard. Kör på localhost bara, eller valfri ip/hostnamn.

grahnen
2 stars
2 stars
Posts: 23
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by grahnen » Fri 15 Mar 2013, 13:10

fabz wrote:
Enkelt löst! portnumret behöver du inte ange alls, 8800 är förinställt som standard. Kör på localhost bara, eller valfri ip/hostnamn.

Hej.
Jag har nu satt till enbart localhost och får fortfarande felmeddlande:
Du har sannolikt skrivit fel lösenord eller användare till servern.

switchkings egna sida ligger under wwwroot/katalog1 (fungerar)
din sida ligger under wwwroot/katalog2 (fungerar ej)

Jag har installerat stödet för classic asp så sidan visas men debug texten om lösenord kommer upp i höger hörn.

Jag har enbart gjort inställningar för user password, PassThroughIP = "" och tempsensor ute för att se så att sidan hoppar igång men det enda som kommer fram på lägenhetsbilden är Du har sannolikt skrivit fel lösenord eller användare till servern.

Avast antivirus rullar i bakgrunden samt user account control. Switchkings egna webbsida innhåller ett gäng dll:er i /bin. Har jag verkligen fått med allt? Switchking live är inte aktiverat.

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by fabz » Fri 15 Mar 2013, 19:10

Konstigt. Laddas det in något scenario eller några enheter? Kolla så att du inte har några konstiga tecken eller åäö i ditt lösenord eller användarnamn. Skicka gärna ett pm till mig med din config-fil, du kan utelämna lösenordet om du vill, så ska jag se vad som står på.

mvh
Fabian
grahnen wrote:
fabz wrote:
Enkelt löst! portnumret behöver du inte ange alls, 8800 är förinställt som standard. Kör på localhost bara, eller valfri ip/hostnamn.

Hej.
Jag har nu satt till enbart localhost och får fortfarande felmeddlande:
Du har sannolikt skrivit fel lösenord eller användare till servern.

switchkings egna sida ligger under wwwroot/katalog1 (fungerar)
din sida ligger under wwwroot/katalog2 (fungerar ej)

Jag har installerat stödet för classic asp så sidan visas men debug texten om lösenord kommer upp i höger hörn.

Jag har enbart gjort inställningar för user password, PassThroughIP = "" och tempsensor ute för att se så att sidan hoppar igång men det enda som kommer fram på lägenhetsbilden är Du har sannolikt skrivit fel lösenord eller användare till servern.

Avast antivirus rullar i bakgrunden samt user account control. Switchkings egna webbsida innhåller ett gäng dll:er i /bin. Har jag verkligen fått med allt? Switchking live är inte aktiverat.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by Isaksson » Fri 15 Mar 2013, 20:10

Kan bara meddela att jag slängde in den senaste versionen och sedan ändrar i config till mitt username och password och adress och sedan ändrar till "" för att slippa lösenord från alla adresser petar sedan om debug till True och får få fram "Du har sannolikt skrivit fel lösenord eller användare till servern." i debugrutan.
Detta fungerade i förra versionen.
Har ej haft möjlighet att felsöka detta, får se om jag får någon tid över att titta på detta.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by Isaksson » Fri 15 Mar 2013, 20:41

I config.asp så hittar ni denna funktion

Code: Select all

private function ConfigPairScenarios(AktivtScenario)

	 ' Ihopparade Scenarios, för avancerade användare. Här har du möjligheten att få flera olika scenarios att aktivera samma "scenariolampa" i webgränssnittet. Praktiskt tex för övergångsscenarios.
	
	'if AktivtScenario = 3 then AktivtScenario = 17 ' Borta/gå hemmifrån
	'if AktivtScenario = 3 then AktivtScenario = 17
	
	'if AktivtScenario = 16 then AktivtScenario = 24 'Vakna
	'if AktivtScenario = 20 then AktivtScenario = 24	
	
	'ConfigPairScenarios = AktivtScenario
end function
Om ni justerar denna rad 'ConfigPairScenarios = AktivtScenario till ConfigPairScenarios = AktivtScenario dvs inte kommentera bort den så hoppar det säkert igång för er.

fabz
3 stars
3 stars
Posts: 140
Joined: Fri 19 Aug 2011, 10:23

Re: WebbApp "Välkommen hem"

Post by fabz » Fri 15 Mar 2013, 23:38

Isaksson! Du är dagens hjälte! :D

Det gick uppenbarligen lite snabbt vid publicering av den senaste versionen. Raden enligt ovan skall inte kommenteras bort. Kommer fixas i programpaketet under morgondagen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests