[GUIDE] Strömbrytare som extern strömbrytare

Berätta hur du använder Switch King eller hur Switch King skulle kunna användas.
Post Reply
Alexn72
3 stars
3 stars
Posts: 63
Joined: Mon 06 Feb 2012, 09:17

[GUIDE] Strömbrytare som extern strömbrytare

Post by Alexn72 » Wed 16 Jan 2013, 08:08

Här kommer en liten guide som beskriver hur man gör om en vanlig Nexa brytare till en brytare som kan styra allt från ett 12v relä till en knapptryckning

Det som görs är att man kopplar bort 230volts delen i reläet så att ingen högspänning är närvarande och i slutändan så får man två trådar som kan styra mycket.
En liten överkurs är att det skulle gå att byta ut reläet mot ett som fungerar tvärtom eller till och med ett växlande( dock tar jag inte upp det nu)

Verktyg till detta:
Löddkolv+ löddtenn
Dremel eller liknande med kapskiva
Gammal platt skruvmejsel


Så här ser brytaren ut som jag jobbat med
SNC02191.jpg
Den heter PBR-2300
SNC02190.jpg
Tyvärr har denna lite udda skruvar så om man inte har detta verktyg så får man tillverka ett.
Ta en platt skruvmejsel( eller bits) och sen ta en liten kapskiva ( jag gjorde det med en dremel) och "kapa" ett snitt mitt i.
SNC02196.jpg
Så här ser det ut när ni öppnar upp den lilla lådan.
Ta en platt skruvmejsel som bänd (uppe i kanten vid lysdioden) loss själva kretskortet från lådan( sitter med några limkluttar)
SNC02194.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Alexn72 on Thu 17 Jan 2013, 19:43, edited 5 times in total.

Alexn72
3 stars
3 stars
Posts: 63
Joined: Mon 06 Feb 2012, 09:17

Re: Strömbrytare som extern strömbrytare

Post by Alexn72 » Wed 16 Jan 2013, 08:11

Vik upp den gula kondensatorn så att dioderna på undersidan blir synliga.
De två svarta tjocka sladdarna ska löddas loss och den som är fastskruvad ska även förlängas så att den når till den röda ringen ( skarva inte utan ta en ny sladd) vid dioderna och sen ska den löddas fast i båda dessa dioder ( den röda ringen)
(om man vill ha nexan med förbindelse rakt igenom så kolla 2 bilder ner)
SNC02197.jpg
För att separera 230volt från reläet så ska du nu slipa bort kopparbanan på kretskortet enligt den röda boxen slipa gärna bort 2mm så att du är säker på att det inte blir överslag.
SNC02184.jpg
Enligt bild så ska nu de 2 trådar som ska bli reläutgångarna på plats enligt de röda pilarna i de befintliga hålen. Dessa två trådar kopplar man sen in på valfri pryl som ska styras, eftersom de inte är spänningssatta så sätter nog mest fantasin gränsen för vad man ska använda dem till.
För att vara på säkra sidan så kontrollmät både när nexan är igång och av på dessa trådan, innan du börjar använda.
Det ska vara 0V på båda
(lägg även märke till hur jag har förgrenat ingående 230volt, detta för att nexan inte ska "stjäla" ett uttag)
SNC02189.jpg

När du är klar så ska det se ut ungefär så här.
Nu är det bara att borra hål i höljet eller sätta en liten kontakt till de två trådarna som hänger ut, notera även hur 230v kabeln ligger vid jordklammern.
SNC02187.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

satheesh.net
2 stars
2 stars
Posts: 16
Joined: Thu 05 Jan 2012, 15:39

Re: [GUIDE] Strömbrytare som extern strömbrytare

Post by satheesh.net » Wed 02 Oct 2013, 10:55

Hei! Kan jeg kjøpe en slik av deg? :wave: Trenger denne for "knapptrykking" for å åpne garasjeporten.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests