Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
Martin75a
- 3 stars

Hej,
Får inte scenarion att fungera längre i v3, är det någon ändring som har gjorts hur dessa fungerar?
Det jag hade förut och som fungerade var bla. ett scenario för fest där jag dimmra upp fönsterbelysning från 30% till 60% under en visstid. Scenariot ändras men det står
pic.jpg
Enheterna används i default scenario också med lägre dimmer och lyser kortare.
Jag har även testat att sätta (Fest scenariot) som High och då fungerar det ibland. dock sänks inte dimm nivån när den går tillbaka till default.
Jag har testat att skapa flera olika scenario och kommit fram till att det fungera med enheter som inte har några Event alls på sig. Dvs. som inte har AV/PÅ/DIMM tider inlagda i default läget.
Har någon annan samma problem eller är det bara jag?
Client v3.0.0.9
Server v3.0.0.5
Windows 7x32
mvh
Martin
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Martin
- Administrator

Jag tolkar det som att det går att återskapa på följande sätt:
1) Skapa "Scenario 1" med körtid 30 sekunder som återgår till "Alla enligt schema"
2) Skapa en enhet som är av typ "Dimmer".
3) Ange att enheten ska ha dimnivå "60%" i "Scenario" 1.
4) Skapa även ett grundschema där enheten är "30%" hela dygnet
Kör igång "Scenario 1" - enheten kommer ligga kvar på 30%. Korrekt?
Scenariohanteringen är omskriven enligt Change Log - för att bl.a. hantera prioritering. Dessutom ny funktionalitet för att kunna ange om enhet ska kunna scenariostyras öht.
Det är många rader kod för detta så det har säkert ett samband.
Edit: Angav fel dimmernivå.
Last edited by
Martin on Sat 25 Aug 2012, 09:55, edited 2 times in total.
Reason: Korrigering
Martin | Switch King
-
Martin75a
- 3 stars

Ok jag förstår, Så här hade jag det tidigare.
1) Enheterna tänder dimm 30% när solen går ner och släcker kl 00:30. (Default) scenario.
Fungerar
2) Skapat scenario (Fest) som ska höja samma enheter till dimm 60% samt återgå till (Default) scenario kl 03:30
Fungerar ej
Det som händer när man väljer (Fest) scenario undertiden som enheterna är dimm 30% under (Default) scenario, är att scenario ändras till (Fest) Men SK höjer inte dimm till 60%. Det som står är den bif. bilden.
Testade nu även att köra (Fest) scenario nu när enheterna är släckta i (Default) scenario och nu blir enheterna dimm 60%.
mvh
Martin
-
Martin
- Administrator

Kan inte återskapa detta (enligt min egen beskrivning). Skicka gärna DB med kompletterande beskrivning hur det kan återskapas om det är så att min gissning om hur det kan återskapas är felaktig.
Martin | Switch King
-
Martin
- Administrator

Martin | Switch King
-
Martin75a
- 3 stars

Har skickat DB till info adressen. Gick inte att skicka från forumet då alla mail fastnar kvar i utkorgen nu.
-
Martin
- Administrator

Mail fastnar i utkorgen tills de har lästs av mottagaren, då de flyttas till "Skickat".
Det är en phpBB-feature

Martin | Switch King
-
Isaksson
- 5 stars

Martin wrote:Mail fastnar i utkorgen tills de har lästs av mottagaren, då de flyttas till "Skickat".
Det är en phpBB-feature

Visst är den solklar

-
Martin
- Administrator

Jag är nästan övertygad om att orsaken till att du upplever att enheterna inte "hänger med" i scenarioskifte etc är att det finns en generell inställning satt i din miljö för "Switching Delay" ("Omkopplingsfördröjning" på svenska).
Då denna är satt till 20 minuter gör det att Switch King med automatik inte byter tillstånd på dina enheter förrän tidigast 20 minuter efter det att ett schema eller ett scenario orsakade en tillståndsförändring. Förslagsvis minskar du den generella omkopplingsfördröjningen i systemet och anger den enbart för de enheter som faktiskt har behov av detta. När du tänder/släcker enhet manuellt så har detta ingen effekt - till-/frånslag manuellt tillåts alltid oavsett omkopplingsfördröjningen (som är till för exempelvis regler som pendlar mellan att vara uppfyllda/inte uppfyllda väldigt frekvent).
Jag såg också ett gruppschema med enbart en "Off"-signal, där schemat kopplades till regler. I princip så får detta schema ingen effekt, eftersom ett schema anger när en enhet tillåts vara "På". Man kan använda scheman med enbart "Av" med i bilden, men då för att exempelvis tvinga Switch King att skicka en "Av"-signal nattetid för att exempelvis tvinga avstängning. Du bör kunna ta bort detta schema.
Martin | Switch King
-
Martin75a
- 3 stars

Testade att ändra och det verkar absolut fungera som det ska.
Jag ska även se över alla datakällor och scenarion mm. Tack för all hjälp
mvh
Martin