Fjärrstyrda markiser
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Fjärrstyrda markiser
Någon som fått igång nåt sånt med TellStick?
Vore najs om man kunde bygga in stytrningen via SwitchKing
Vore najs om man kunde bygga in stytrningen via SwitchKing
_________________________________________________________________________________________________________________________
Windows 7, Eventghost, Android, Ipad, IPhone, 8 sändare, 18 mottagare, 3 givare
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
-
- 2 stars
Re: Fjärrstyrda markiser
Jag har byggt egna med Somfy-motorer och Nexa-reläer. Funkar klockrent!
-
- 3 stars
OK, Men funkar Somfys trådlösa?
Eller har du kört med motorn bara?
Får gärna spec lite hur du gjort.
Eller har du kört med motorn bara?
Får gärna spec lite hur du gjort.
_________________________________________________________________________________________________________________________
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
-
- 2 stars
Nej Somfys trådlösa går inte att styra med Tellstick, de har ett eget hemligt protokoll. Jag använder vanliga Somfy-motorer som jag kopplar till två Nexa LCMR 1000. Ett relä för On/off och ett för Upp/ner.
-
- 3 stars
Kan du styra dem hur långt ner du vill ha dem nerfällda eller går de ut hela vägen?
Vore snällt om du hade möjlighet att ordna en bild på själva kopplingen.
Skall till o köpa markis men blir inget köp förrns jag vet jag kan koppla det till SW som jag vill
Vore snällt om du hade möjlighet att ordna en bild på själva kopplingen.
Skall till o köpa markis men blir inget köp förrns jag vet jag kan koppla det till SW som jag vill

Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
-
- 2 stars
Somfy-motorerna har ändlägesjustering som man justerar för korrekt upp- och nerläge. Dessutom kan jag stoppa när jag vill med fjärrkontrollen om jag bara vill fälla ut delvis. Jag lägger upp ett kopplingsschema i morgon.
Ett tips är att också koppla en vindmätare till systemet, så att markiserna rullas in om det börjar blåsa. Jag kör med Oregon från CO. Och ett Nexa-mörkerrelä kan användas för att mäta solinstrålningen, så att de bara rullas ut när solen skiner.
Ett tips är att också koppla en vindmätare till systemet, så att markiserna rullas in om det börjar blåsa. Jag kör med Oregon från CO. Och ett Nexa-mörkerrelä kan användas för att mäta solinstrålningen, så att de bara rullas ut när solen skiner.
-
- 3 stars
Hade du möjlighet att visa ett kopplingsschema?
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
-
- 2 stars
Här är schemat, ledsen att det dröjde. För att styra två markiser behöver du:
2 Nexa LCMR-1000
1 2-pols relä (t ex Kjell&Co 36101)
2 Somfy-motorer av lämplig storlek/styrka
I specen för LCMR-1000 står det att max motoreffekt är 75W. Jag använder motorer av typen LS50 och det funkar bra.
För att manuell styrning ska bli smidig behöver du någon typ av fjärr som klarar makron. Då kan du lägga ett makro för Upp och ett för Ner, som slår av och på Nexa-reläerna i lämplig ordning. Jag använder iRule i min iPad som i sin tur snackar med EventGhost i en styrdator där en Tellstick sitter och skickar signalerna. Förutom den manuella styrningen, kan man såklart också ha automatisk styrning med SwitchKing. Både EventGhost och SwitchKing kan köra på samma dator och dela på en Tellstick.
2 Nexa LCMR-1000
1 2-pols relä (t ex Kjell&Co 36101)
2 Somfy-motorer av lämplig storlek/styrka
I specen för LCMR-1000 står det att max motoreffekt är 75W. Jag använder motorer av typen LS50 och det funkar bra.
För att manuell styrning ska bli smidig behöver du någon typ av fjärr som klarar makron. Då kan du lägga ett makro för Upp och ett för Ner, som slår av och på Nexa-reläerna i lämplig ordning. Jag använder iRule i min iPad som i sin tur snackar med EventGhost i en styrdator där en Tellstick sitter och skickar signalerna. Förutom den manuella styrningen, kan man såklart också ha automatisk styrning med SwitchKing. Både EventGhost och SwitchKing kan köra på samma dator och dela på en Tellstick.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 3 stars
Aha du har en LCMR-1000 för att bestämma riktning (upp eller ner).
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
Tellstick Duo, FW5
Sw Klient 2.0.3
Sw server 2.0.3
-
- 1 star
Tack!!.
Är i samma läge att få till markisstyrning. Och ibland behöver man en liten knuff för att börja tänka "rätt".
//Niclas
Är i samma läge att få till markisstyrning. Och ibland behöver man en liten knuff för att börja tänka "rätt".
//Niclas