Datakällor/enheter uppdat. ej, eller Telldus Svc drar 100%

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Martin
Administrator
Administrator

Datakällor/enheter uppdat. ej, eller Telldus Svc drar 100%

Post by Martin » Mon 19 Mar 2012, 15:55

Vi får fortfarande information om att ett fåtal användare upplever problem med att enheters tillstånd efter exempelvis ett par dagars körning inte längre uppdateras i Switch King eller att datakällor (temperaturgivare exempelvis) inte längre uppdateras. Det förekommer också att Telldus Service går upp i 100% CPU.

Vi har kommunicerat detta till Telldus och Telldus ser helst att de som upplever problem med detta kontaktar dem direkt. Man har fått in ett par rapporter om problemet, som verkar kunna drabba tredjepartsprodukter som använder API:erna, men man saknar hela bilden...

Se gärna ett utdrag ur korrespondensen nedan. Om vi kan göra något från Switch Kings sida för att förhindra att denna situation uppstår så kommer vi självklart också att hjälpa till men vi måste börja med att ge feedbacken till Telldus och därmed ge dem så bra underlag som möjligt så att de har chans att hitta orsaken.

Switch Kings loggfil (servern) kan innehålla information som hjälper Telldus att felsöka, så det kan vara en bra idé att bifoga (iaf en del) av Switch King Servers loggfil i korrespondens med Telldus.
:wave:

Till Telldus:
[...]Vi har fått en del rapporter om att problemet med att Telldus Service går
upp i 100% även i 2.1.1 och kräver omstart. Har också fått information om
att leverans av notifikationer kan upphöra till Switch King och andra
applikationer även i 2.1.1.[...]
Från Telldus:
[..]Vi har också fått ett par rapporter om att notifikationerna upphört. Tyvärr
inget enhetligt som vi har kunnat följa upp riktigt.[...]
Skicka gärna de som har dessa problem till oss, ju fler rapporter desto bättre
bild kan vi få av vad som faktiskt händer.
Martin | Switch King

Videonisse
2 stars
2 stars

Re: Datakällor/enheter uppdat. ej, eller Telldus Svc drar 10

Post by Videonisse » Tue 20 Mar 2012, 18:18

Eftersom jag också har dessa problem sedan jag tog in trådlösa termometrar som datakällor så har jag enligt rekommendation ovan sammanställt mina problem och gjort ett inlägg på Telldus-forumet, se här: http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 127#p12126

Eftersom problemet låser hela Tellstick-lösningen så är frugan inte speciellt road över att vi "ibland" kan se temperaturer och luftfuktighet. :banghead: Men vill ändå inte inaktivera alla termometrar förrän jag fått återkoppling på om det kan finnas ngn workaround eller om jag måste vänta på att Telldus och/eller Switch King uppdaterats.

chris
3 stars
3 stars

Re: Datakällor/enheter uppdat. ej, eller Telldus Svc drar 10

Post by chris » Wed 21 Mar 2012, 13:23

Jag har samma problem har varit i kontakt med Telldus sedan i november.Jag har gjort en "fullösning" för att kunna använda duon. Med hjälp av relaypluginet och ett tillhörande reläkort så har jag gjort så här: skaffat en kort usb förlängare, klippt av +5vkabeln i den och låter ett relä koppla ihop den. I SK har jag skapat en enhet som heter Tellstick (det är relät till usbkabeln). Den har jag satt så att den alltid är på. Sedan har jag gjort ett scenario som heter Tellstick omstart där jag sätter enheten av, sedan sätter jag en regel som startar om en datakälla (en temgivare som jag satt att visa 5.0 om värdet varit ogiltligt i 3 min normalt har vi inte så kallt i något rum) visar att tempen är mindre än 8.0 i 30sek. Sedan satte jag att scenariet ska avslutas efter 15 sek och seda åter gå till tidigare scenarie. Då blir Duon strömlös i 15 sek och sedan fungerar den igen.

Post Reply