Android-app ger vit sida

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
oskar87
1 star
1 star

Android-app ger vit sida

Post by oskar87 » Thu 26 Jan 2012, 07:02

KungenAvPeking wrote:Ingen licens krävs, så länge du har 1-5 enheter (Kontakter du styr från SwitchKing)
Har du mer än 5, måste du ha licensen...

För att komma in med Android appen.
I windowsklienten går du in under "Verktyg/Inställningar/Server".
Där kan du lägga in Användarnamn och lösenor (och ändra port om det behövs).

Så länge du är inne på ditt eget nätverk med Androiden, så kan du skriva in serverns interna ip (ofta 192.168...) och port 8800.

Ska du ansluta "utifrån" t.ex över 3g, så måste du skriva in ditt externa IP och öppna porten i router/modem.
(Alternativt kan du skaffa t.ex en no-ip adress, om ditt IP ändras ofta...)
Fick de nyss att funka från mitt lokala nätverk, och fick upp de tre mottagare jag hittills har hemma. Men fem minuter senare syntes inga enheter helt plötsligt i min mobil...hade oxå gjort 3 widget ikoner som heller inte funkar längre...testade att ange alla server uppgifter igen, men inga enheter kommer upp längre, och inte heller något felmeddelande syns. Blir bara en helt vit sida med de tre flikarna högst upp.....vad gör jag fel?

Martin
Administrator
Administrator

Re: Ansluta till server från annan dator?

Post by Martin » Thu 26 Jan 2012, 09:15

oskar87 wrote:Jag har förstått att man måste ha licens för att köra styrning från android mm, men trodde inte de gällde klienten på flera datorer?
Är lite nyfiken på om du sett detta någonstans? Jag såg att fanns ett omdöme på Android Market där det stod att det krävs licens för att använda appen (vilket inte stämmer).
Är det där eller på annat ställe som du sett detta - är ute efter att förtydliga att ingen licens krävs där det isf saknas eller är otydligt...
oskar87 wrote:Fick de nyss att funka från mitt lokala nätverk, och fick upp de tre mottagare jag hittills har hemma. Men fem minuter senare syntes inga enheter helt plötsligt i min mobil...hade oxå gjort 3 widget ikoner som heller inte funkar längre...testade att ange alla server uppgifter igen, men inga enheter kommer upp längre, och inte heller något felmeddelande syns. Blir bara en helt vit sida med de tre flikarna högst upp.....vad gör jag fel?
Om appen inte kan ansluta så ska du få upp ett felmeddelande om detta som du aktivt måste trycka "OK" på. På Widgetarna som du lagt upp ska det vara samma sak - vill minnas att det står något i stil med "Ingen anslutning".

Du kan tvinga omladdning av information från servern genom att trycka på menyknappen och därefter välja att ladda om, men om du får en helt vit sida utan något som helst felmeddelande så verkar det mystiskt.
Du har inte valt att dölja vissa enheter i Android-appen (direkt i själva appen) eller i Switch Kings Windows-klient valt att enheterna inte ska vara synliga för Android-appen?

Vet också att det kan vara någon skillnad i Android version 3 eller högre som leder till att man exempelvis ska starta om telefonen för att få upp Widgetar på nyinstallerade appar. Möjligtvis att det hänger samman med detta på något sätt.
Martin | Switch King

oskar87
1 star
1 star

Re: Ansluta till server från annan dator?

Post by oskar87 » Thu 26 Jan 2012, 09:58

Martin wrote:
oskar87 wrote:Jag har förstått att man måste ha licens för att köra styrning från android mm, men trodde inte de gällde klienten på flera datorer?
Är lite nyfiken på om du sett detta någonstans? Jag såg att fanns ett omdöme på Android Market där det stod att det krävs licens för att använda appen (vilket inte stämmer).
Är det där eller på annat ställe som du sett detta - är ute efter att förtydliga att ingen licens krävs där det isf saknas eller är otydligt...
oskar87 wrote:Fick de nyss att funka från mitt lokala nätverk, och fick upp de tre mottagare jag hittills har hemma. Men fem minuter senare syntes inga enheter helt plötsligt i min mobil...hade oxå gjort 3 widget ikoner som heller inte funkar längre...testade att ange alla server uppgifter igen, men inga enheter kommer upp längre, och inte heller något felmeddelande syns. Blir bara en helt vit sida med de tre flikarna högst upp.....vad gör jag fel?
Om appen inte kan ansluta så ska du få upp ett felmeddelande om detta som du aktivt måste trycka "OK" på. På Widgetarna som du lagt upp ska det vara samma sak - vill minnas att det står något i stil med "Ingen anslutning".

Du kan tvinga omladdning av information från servern genom att trycka på menyknappen och därefter välja att ladda om, men om du får en helt vit sida utan något som helst felmeddelande så verkar det mystiskt.
Du har inte valt att dölja vissa enheter i Android-appen (direkt i själva appen) eller i Switch Kings Windows-klient valt att enheterna inte ska vara synliga för Android-appen?

Vet också att det kan vara någon skillnad i Android version 3 eller högre som leder till att man exempelvis ska starta om telefonen för att få upp Widgetar på nyinstallerade appar. Möjligtvis att det hänger samman med detta på något sätt.
Tror jag fick de från market, eller så är det jag som bara inbillar mig.

De roliga är att att de fungerade i morse när jag angav adress och port och allt, kunde även tända och släcka som jag ville. La även ut tre widgets, en för varje lampa för att testa och det funkade också. Sen la jag ifrån mig mobilen i fem minuer och när jag tog upp den igen hade en widget gått över till "ingen anslutning" och när jag gick in i själva appen, så fanns där ingen info. Provade att installera om och testa igne, men ingen lycka. Ska inte vara några problem med intern IP som ändras, för min server har alltid half 192.168.1.135. Har nu beställt Live licens för att se om de funkar bät´tre, men gör det inte de så vet jag inte vad jag gör. Så irriterande att de fungerade i fem minuter, och sen bara dog, för då känns de ju inte som att de är något fel på mina inställningar, för då hade de ju inte fungerat alls.

KungenAvPeking
3 stars
3 stars

Re: Android-app ger vit sida

Post by KungenAvPeking » Thu 26 Jan 2012, 10:06

Har du testat att trycka på "menu" och välja "Tvinga uppdatering"?

Kan vara så att din telefon låter WiFi:n gå ner, för att spara batteri, om du inte håller på med telefonen (lägger ifrån dig i 5 minuter...)

oskar87
1 star
1 star

Post by oskar87 » Thu 26 Jan 2012, 10:49

KungenAvPeking wrote:Har du testat att trycka på "menu" och välja "Tvinga uppdatering"?

Kan vara så att din telefon låter WiFi:n gå ner, för att spara batteri, om du inte håller på med telefonen (lägger ifrån dig i 5 minuter...)
Har för mig att jag testade det, men har också för mig att jag ställt in så att den inte stänger ner Wifi när telefonen går i vila, men ska självklart testa detta igen när jag kommer hem. Ska även kolla så att jag ställt in i klienten på servern att den ska visa enheterna på andra klienter (enligt felsökningsguiden), något som jag inte vet säkert om jag gjort. De är bara dessa två saker jag kan tänka mig också som skapar detta, annat än att jag va vääldigt trött i morse och gjorde något annt generalfel. Men funkar inte detta är jag evigt tacksam för alla annan hjälp ni kan ge mig!

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 26 Jan 2012, 16:36

Att stänga ner Wifi-anslutningen ska inte påverka funktionaliteten utan att man möjligtvis får ett felmeddelande om Wifi inte har hunnit upp _precis_ när appen ska uppdateras. Om du kör via den publika IP-adressen (eller via Live) så har du ju alltid tillgänglighet via 3G/Edge/Wifi så då bör det inte vara några problem i vilket fall.

Oavsett vad så ska du inte få en helt vit sida utan något som helst meddelande.
Vet att det på vissa Samsung-telefoner fanns en bugg ett tag som gjorde att inställningar inte sparades ordentligt i appar, men detta har åtgärdats i en firmware-uppdatering från Samsung.

Som sagt så är appen inte testad på Android v3 och högre och där krävdes det en omstart av telefonen för att få allt att rulla ordentligt.
Martin | Switch King

Post Reply