Page 1 of 2

Kan inte ansluta till severn

Posted: Fri 20 Jan 2012, 22:29
by Sven
Hej!
Har kört SK över ett år utan problem.
När jag nu startar om PC:n efter programuppdateringar så kan inte SK anluta till servern. Om jag avinstallerar servern och installerar på nytt fungerar det. Nu har det hänt tre gånger på en vecka. Börjar bli litet tjatigt...

Vad kan ha hänt?

//Sven

Re: Kan inte ansluta till severn

Posted: Fri 20 Jan 2012, 23:08
by Martin
Se här för info om vad vi behöver för att kunna hjälpa dig:
viewtopic.php?f=10&t=20

Gissningsvis så är problemet relaterat till Telldus Service men det kan vi först bekräfta/förkasta efter att vi sett information från loggfilerna.

Re: Kan inte ansluta till severn

Posted: Fri 03 Feb 2012, 22:06
by Sven
Nu har det hänt igen.
Jag bifogar logfilerna som Du bad om.

//Sven

Re: Kan inte ansluta till severn

Posted: Sat 04 Feb 2012, 09:44
by Martin
Det står inte så mycket i loggfilerna tyvärr, men skulle ändå rekommendera att prova Telldus senaste drivrutin. Den gamla skulle kunna ge motsvarande problem med anslutning då Telldus Service vid sällsynta tillfällen kan ta lång tid på sig att lämna över kontrollen till Switch King.

Re: Kan inte ansluta till severn

Posted: Wed 22 Feb 2012, 12:12
by UffeJ
Har efter ominstallation av pc fått samma problem med att det inte går att ansluta till servern.
Varken "Demo"-servern eller local host går det att ansluta till.

Jag har installerat de idag aktuella versionerna av Telldus 2.1.1 inkl. firmware upgrade, SwitchKing Server 2.0.3 och Client 2.0.2

Del av logfil:

<Error> -- 2012-02-22 12:01:47 -- Error when connecting to server --
System.Runtime.Serialization.InvalidDataContractException

Level 1) Typen SwitchKing.Common.Entities.DataSources.EventDriven.TelldusDeviceEventDataSource kan inte serialiseras. Markera den med DataContractAttribute-attributet, och markera alla dess medlemmar som du vill serialisera med DataMemberAttribute-attributet.


Någon som har en snabb lösning på detta ??


Fungerar nu så att det går att ansluta ibland efter att jag backat tillbaka till Telldus Center version 2.1.0

......får kontakt ibland men det går oerhört trögt, med timeout som följd när jag ansluter......
Annan trafik på nätverket fungerar helt ok.

HJÄLP !! :banghead:

/Uffe

Re: Kan inte ansluta till severn

Posted: Wed 22 Feb 2012, 22:04
by tomas
UffeJ,

Får du samma fel när du försöker ansluta till demo-servern? Demo-servern kör sin egen TelldusCenter och server oberoende av vad du har installerat på din dator. Jag provade att ansluta till demo-servern nyss och det gick utan bekymmer.

Vad har du för enheter i ditt system? Nexa, Proove, etc.

Zippa och mejla gärna loggfilerna för klienten och servern till oss så kan vi titta vidare på det.

Re: Kan inte ansluta till severn

Posted: Thu 23 Feb 2012, 00:33
by fridde
Har också upplevt samma sak, men det har löst sig av sig självt till nästa dag.
Fungerar fint sedan.

Skumt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Re: Kan inte ansluta till severn

Posted: Mon 27 Feb 2012, 10:14
by UffeJ
UffeJ wrote:......får kontakt ibland men det går oerhört trögt, med timeout som följd när jag ansluter......
Annan trafik på nätverket fungerar helt ok.
Fungerar något bättre efter installation av .NET 3.5 patchar via Win Update, men får "Time Out när jag redigerar scheman.

Gör anslutning till Servern via Local Host.....

(Tomas jag har mailat dig...)

Re: Kan inte ansluta till severn

Posted: Mon 27 Feb 2012, 10:53
by UffeJ
Hittade detta i "Server Component Log" :

Level 1) The platform store, accessed through the Telldus API, contains invalid data for device Vardagsrum2 (native id 39). The API is serving corrupted data. If you have upgraded the server recently, try deleting the device from Telldus Center and restart the client.
Level 2) Invalid remote code .


Plockade bort devicet ur SwitchKing Client och gjorde omstart!!!

Nu fungerar allt som det skall :D

Re: Kan inte ansluta till severn

Posted: Mon 27 Feb 2012, 18:45
by tomas
UffeJ,

Skönt att det löste sig :)

Kommer du ihåg om du hade TelldusCenter igång när du startade Switch King och programmet frågade om du ville behålla/ta bort enheterna i databasen?

Vi har sett att det ibland kan uppstå fel om TelldusCenter är igång och man importerar flera enheter på en gång.

Vad var Vardagsrum2 för typ av enhet?