Page 1 of 2
Scenariostart
Posted: Fri 09 Dec 2011, 20:31
by Micke N
Enligt denna tråd
viewtopic.php?f=8&t=373 ska det gå att skapa ett scenario som körs x antal minuter när en datakälla får ett värde Y, och sedan återgår alla enheter till schema. Jag får inte till det. Datakällans värde invalideras aldrig, så schemat slutar aldrig gälla...
Jag har en knapp som är datakällan, när den är "av" ska ett scenario triggas som ska köra fram till 05:59. Det ska se till att alla lampor är släckta.
Datakällan är knappen, när data har ändrats och förfallotid 10min.
Regeln är knappen = av, minsta uppfyllnad 10min. Scenariot avslutas 05:59 och då återgår alla enheter till schema. Det triggas av regeln (nämnd innan). Hög prio.
Vad har jag missat?

Re: Scenariostart
Posted: Fri 09 Dec 2011, 20:42
by Martin
När en datakälla som baseras på en signal från Duo skapas så får denna en "oändlig förfallotid". Jag gissar att du sedan har ändrat denna till 10 minuter.
I 2.0.0 och 2.0.1 finns en bugg som gör att byte från att
inte använda förfallotid till
att använda förfallotid gör att datakällan aldrig förfaller.
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=235
En justering för detta kommer i 2.0.2 av servern (som är i slutfasen).
Om datakällan är giltig eller ej spelar egentligen ingen roll när det gäller om scenariot ska avslutas eller ej. Det insamlade värdet används bara för att starta scenariot - inte för att hålla igång det när det väl är startat. Hur ser det ut med "Kommande händelser" och i historiken på morgonen efter att scenariot skulle ha avslutats?
(flyttar till rätt kategori)
Re: Scenariostart
Posted: Sat 10 Dec 2011, 01:51
by KungenAvPeking
Martin wrote:Om datakällan är giltig eller ej spelar egentligen ingen roll när det gäller om scenariot ska avslutas eller ej.
Stämmer ju tyvärr bara delvis...
Om datakällan inte förfaller, så kommer scenariot att triggas igen, direkt när det avslutas..?
Re: Scenariostart
Posted: Sat 10 Dec 2011, 08:02
by Martin
KungenAvPeking wrote:Stämmer ju tyvärr bara delvis...
Om datakällan inte förfaller, så kommer scenariot att triggas igen, direkt när det avslutas..?
Ett insamlat värde kan bara trigga ett scenario en gång. Om värdet har använts för att starta scenariot så noteras detta av servern och värdet ska inte användas för att starta (eller förlänga) samma scenario en gång till.
Re: Scenariostart
Posted: Sat 10 Dec 2011, 12:20
by KungenAvPeking
Okej, så även om värdet inte ändras, så triggar det bara en gång?
Jag trodde att det var så länge det inte kommer ett annat värde, eller att värdet förfaller...
Men då borde ju inte MickeN ha något problem med sitt scenario?
Re: Scenariostart
Posted: Sat 10 Dec 2011, 12:25
by Martin
KungenAvPeking wrote:Men då borde ju inte MickeN ha något problem med sitt scenario?
Generellt inte, men om det är relaterat till buggen jag refererade till ovan så skulle det kunna spöka. Det är därför jag är intresserad av historik och kommande händelser.
Re: Scenariostart
Posted: Sun 11 Dec 2011, 11:39
by Micke N
Då är det nog den kända buggen som är boven. Jag gjorde datakällan först och sedan ändrade jag den så värdet invaliderades.
Re: Scenariostart
Posted: Sun 11 Dec 2011, 12:18
by Palle500
Micke N wrote:Då är det nog den kända buggen som är boven. Jag gjorde datakällan först och sedan ändrade jag den så värdet invaliderades.
Om du tar bort datakällan och lägger upp den igen och ändrar direkt till förfallotid utan att det har kommit någon signal så brukar förfallotid fungera. Om du nu inte har tid at vänta på nästa server release!
Re: Scenariostart
Posted: Sun 11 Dec 2011, 21:23
by Micke N
Har redan gjort det. Får se hur det blir när jag trycker på knappen ikväll.... =)
Re: Scenariostart
Posted: Mon 12 Dec 2011, 14:33
by Martin
2.0.2 finns nu tillgänglig. Prova gärna att först slå av förfallotid, trycka "OK" och sedan slå på förfallotiden igen. Detta får Switch King att uppdatera alla redan insamlade värdens förfallotid.