Energisparläge

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Greger
1 star
1 star

Energisparläge

Post by Greger » Mon 28 Mar 2011, 18:41

Ny användare av switch king och tellstick tillsammans med mina första brytare. Har lagt upp schema för tre enhetr och fått dessa att fungera. Ville också använda möjligheten att försätta datorn i energisparläge och testade detta genom testfunktionen som finns. Fungerar sådär! Switchking försätter datorn i viloläge och väcker den åter igen som den skall. Kan fungera några gånger för att sedan försätta datorn i viloläge och direkt väcka den igen. Provade funktionen i drift och ibland står datorn på då den borde vara försatt i viloläge av switchking.
:banghead: vad gör jag för fel? Annars verkar detta lovande att använda :D

tomas
Administrator
Administrator

Re: Energisparläge

Post by tomas » Mon 28 Mar 2011, 20:08

En liten guide för hur man använder energisparfunktionen finns här:
http://www.switchking.se/sv/anvaenda-en ... funktionen
Greger wrote:...testade detta genom testfunktionen som finns. Fungerar sådär! Switchking försätter datorn i viloläge och väcker den åter igen som den skall. Kan fungera några gånger för att sedan försätta datorn i viloläge och direkt väcka den igen.
Om det är testfunktionen du avser så behöver du egentligen bara köra den 1 gång. Den är till för att du ska kunna testa om datorn stöder att väckas ur energisparläge.
Greger wrote:Provade funktionen i drift och ibland står datorn på då den borde vara försatt i viloläge av switchking.
Kolla under fliken Kommande händelser och titta hur lång tid det är till nästa händelse. Om nästa händelse inträffar inom alltför kort tid så kommer Switch King istället vänta tills nästa händelse inträffar och skicka iväg det kommandot först (se guiden för hur du ändrar denna tid). Du kan också kontrollera vad du ställt in för minsta tid datorn ska vara vaken från det att den väckts.

Om listan på kommande händelser är tom så kommer inte Switch King att försätta datorn i energisparläge eftersom den då inte vet när den ska väcka den nästa gång.

Hoppas att dessa tips kan vara till någon nytta.
Tomas | Switch King

Greger
1 star
1 star

Post by Greger » Mon 28 Mar 2011, 22:04

Har varit inne och kikat på detta tidigare och valt att låta switcking alltid försätta datorn i viloläge. Väcka datorn 5 min innan nästa händelse, 10 min som minsta tid för datorn att vara vaken och 60 min minsta tid att försätta datorn i energi sparläge. Det senare innebär väl, om jag fattat rätt, att är det 60 min till nästa händelse så försätter switchking datorn i energisparläge :? Om jag nu sätter ett schema med tillslag 15.00 och tar hänsyn till solens nedgång som är 19.34, när väcks datorn av switchking? Frånslaget har jag sedan vid 23.00. Testar igen och ser hur, och om det fungerar som jag tror. :)

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Mon 28 Mar 2011, 22:18

Greger wrote:Det senare innebär väl, om jag fattat rätt, att är det 60 min till nästa händelse så försätter switchking datorn i energisparläge
Detta betyder alltså att det måste vara 60 minuter eller mer tills nästa händelse inträffar för att Switch King ska tillåtas försätta datorn i energisparläge. Är det mindre än 60 minuter så kommer Switch King istället vänta in och utföra den händelsen och därefter utvärdera nästa händelse i listan och kontrollera om det är mer eller mindre än 60 min tills den inträffar.
Greger wrote:Om jag nu sätter ett schema med tillslag 15.00 och tar hänsyn till solens nedgång som är 19.34, när väcks datorn av switchking? Frånslaget har jag sedan vid 23.00. Testar igen och ser hur, och om det fungerar som jag tror.
Antag att ovanstående händelser är de enda som finns och att klockan nu är 08:00 på morgonen. Switch King ska då försätta datorn i energisparläge för att sedan väcka datorn kl 19:29 (5 min innan 19:34). 19:34 tänds enheten och 19:39 försätts datorn i energisparläge igen (vaken 10 min). Kl 19:39 är det mer än 60 minuter tills nästa händelse som inträffar kl 23:00. Kl 22:55 väcks datorn enligt samma princip som just beskrivits.
Tomas | Switch King

Greger
1 star
1 star

Post by Greger » Tue 29 Mar 2011, 17:47

:( Trodde jag fått det att fungera, men icke! Idag när jag kom hem vid 17-tiden stod datorn på vilket den inte borde. När jag tände upp skärmen visades följande. "Switchking kommer snart att försätta datorn i viloläge" Historiken sa att switchking försatt datorn i viloläge vilket den tydligen inte var.Verkar precis som om datorn endast försätts i viloläge ibland :help: !

tomas
Administrator
Administrator

Post by tomas » Tue 29 Mar 2011, 21:18

Du skrev i första inlägget att testfunktionen ibland kunde försätta datorn i energisparläge för att sedan direkt väcka den igen. Får du samma beteende för viloläge respektive vänteläge?

Det kan också finnas något annat program på datorn som väcker den (jag har själv ett backup-program som väcker datorn och sedan inte släcker ner den igen). Du skulle kunna kolla i Loggboken för Windows och se om det finns information som tyder på detta där (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg).

Sedan kan det finnas inställningar man kan kontrollera och eventuellt ändra i BIOS som har med energisparläget att göra.
Tomas | Switch King

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 29 Mar 2011, 22:07

Det finns också möjligheter att andra applikationer hindrar att datorn försätts i vänteläge. Lite beroende på version av OS, i och för sig, men vetomöjligheter finns...

(flyttat till rätt kategori)
Martin | Switch King

Greger
1 star
1 star

Post by Greger » Thu 31 Mar 2011, 16:23

Håller förtvivlat fortfarande på och testar energisparläge. :( Testfunktionen fungerar för både vänte och viloläge. Verkar som om det är något annat program som väcker datorn. Hur, eller, kan man kolla detta? Jag är ingen jättefena på datorer:?

Post Reply