SK, EG och MySQL

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
cazz
3 stars
3 stars
Posts: 94
Joined: Mon 05 May 2014, 15:34

SK, EG och MySQL

Post by cazz » Fri 21 Nov 2014, 22:26

Har med en STOR hjälp av krambriw fått EG att fungerar riktigt bra med SK (Tack än en gång)

EG verkar vara ett riktigt krafigt program med som man kan göra massor av saker med.

Fast det verkar vara lite si och så om jag vill att all info EG får från SK ska lagras i en databas (MySQL)
Det snackas något om python och det senaste jag försökte var inte så lätt och sedan vet jag inte om det är det bästa när EG ligger på en windows burk.

Innan hade jag ett plugin som loggade temperaturen från SK in i MySQL men nu vill jag logga mer än bara temperaturer.

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SK, EG och MySQL

Post by krambriw » Sat 22 Nov 2014, 08:02

När det gäller att logga data (från EG) så finns det massor av möjligheter. Nu nämner du MySQL som jag själv inte pillat med men det finns andra som framgångsrikt gör det. Det finns t.o.m exempel och en plugin färdig att utgå ifrån:
http://eventghost.net/forum/viewtopic.p ... ilit=mysql

För att göra det du vill tror jag du bör behärska
- SQL kommandon från python (mycket går att klippa & klistra från sådant som redan gjorts men man måste vara extremt försiktig med formatteringen)
- Linux om du väljer att sätta upp databasen där

Du måste såklart även ha MySQL installerat. Var du väljer att ha den beror vad du har för it miljö. Med extern usb hårddisk kanske en dedicerad RPi kan klara jobbet, det blir väl inte så frekventa loggningar antar jag?

cazz
3 stars
3 stars
Posts: 94
Joined: Mon 05 May 2014, 15:34

Re: SK, EG och MySQL

Post by cazz » Sat 22 Nov 2014, 08:27

Har redan en MySQL på en windows miljö så det är klart


förstår dock inte varför man måste köra python dock :)

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SK, EG och MySQL

Post by krambriw » Sat 22 Nov 2014, 10:20

förstår dock inte varför man måste köra python
Om du vill ha ut data från variabler i EG så är ett snabbt och "enkelt" sätt att skicka det via python -> MySQL

Men det är valfritt skulle jag vilja säga. Du vet ju nu hur du publicrerar data från EG till MQTT. Du kan då skriva en ny MQTT klient (i valfritt språk som du känner dig mer hemma i) som prenumererar på dina EG händelser och som sedan stuvar in dom i din databas.

mvh

cazz
3 stars
3 stars
Posts: 94
Joined: Mon 05 May 2014, 15:34

Re: SK, EG och MySQL

Post by cazz » Sat 22 Nov 2014, 12:50

MQTT var en bra ide men verkar som att Python är vanligt även där.

Då kan jag lika väl köra python direkt utan MQTT.

ska titta lite hur man ska göra.
Den länken du gav har jag hittat förut, verkar finnas ett antal sätt att använda så jag ska se vad som är bäst

/Update

De är lite fattiga på info för att vara en bra guide.
Jag tror jag har fått MySQL support med EG och ska bara behöva "testa" med ett python script men det står inget hur man gör det.
Jag gjorde som eatmeimadanish tipsade om så man inte behöver köra in python för den ska igentligen inte behövas användas, den behövdes bara när man skulle installera MySQL pluginet men det räceker med att flytta filer till EG.

Fast då kan man ju inte köra i kommandotolken (Om man nu ska göra det) python filen.py

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: AgnesJoyUS and 10 guests