Tända lampa på natten med IR, men bara om lampan är släckt

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
sinken
1 star
1 star

Tända lampa på natten med IR, men bara om lampan är släckt

Post by sinken » Mon 09 Dec 2013, 08:49

Hej!

Här kommer mitt första inlägg :) Jag har försökt förstå mig på detta och har kommit en bit på vägen.

Jag har satt upp en rörelsesensor som tänder hallampan 3 min på 10%, detta ligger som gruppschema mellan 23:00-06:30. Men jag vill ta hänsyn till om lampan är tänd eller inte från början. Om det har hänt något på natten och man tänder upp, så vill jag inte att den går ner till 10% om ja passerar rörelsesensorn. Proceduren ska bara ske om lampan är släckt från början.

Nu har ja satt rörelsesensor som datakälla och valt minimumtid 3 min med regeln, om rörelsesensor är på så ska gruppschemat gälla. Sen testade ja att lägga till lampans mottagare som datakälla för att även kunna se om den är släkt. Men då blir det bara konstigt, lampan är bara tänd några sekunder.

Har ni någo idé? Ja kanske tänker fel.

Vill alltså att lampan ska tändas på natten i 3 min om man går förbi rörelsesenorn, men bara om lampan är släkt från början.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Tända lampa på natten med IR, men bara om lampan är släc

Post by Martin » Tue 10 Dec 2013, 21:25

Hur har du "kopplat"?

Har du en fjärrkontroll som är direkt kopplad till din enhet eller går du vägen Fjärrkontroll -> Switch Kings regler och scheman -> Enhet?
Martin | Switch King

sinken
1 star
1 star

Post by sinken » Tue 10 Dec 2013, 21:39

När du säger fjärrkontroll, menar du rörelsesensorn? :?
Som det är nu så går rörelsesensorn via Switch King som datakälla/regel i ett gruppschema. Alltså det sistnämnda.

Det funkar utmärkt att lampan tänds på natten, men ja vill inte att den dimmar ner om jag har tänt lampan mitt i natten av annan anledning. Hur skulle du koppla?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Wed 11 Dec 2013, 08:46

Kopplingen är rätt och ja - jag menade rörelsedetektor :)

Jag funderar på om det är möjligt att komma runt detta genom att skapa två enheter med två olika koder - en enhet som du "använder" när du tänder upp fullt och en som styrs av rörelsedetektorn.
Om du sedan tar in enheten som du använder för att tända upp fullt som en datakälla skulle du möjligtvis kunna knyta regeln för schemat som är kopplat till enhet nr 2 mot status på datakällan.

Jag säger möjligtvis eftersom jag inte har testat... Att bara arbeta med en enhet fungerar nog inte då det studsar en massa signaler från Telldus Center tillbaka till Switch King när en lampa tänds/släcks vilket troligtvis leder till att lampan tänds en eller ett par sekunder = det du har upplevt.
Martin | Switch King

sinken
1 star
1 star

Post by sinken » Thu 12 Dec 2013, 11:13

Det verkar funka! :clap:

Tack! Roligt, märker dock att ibland registreras inte signalen in från min lampknapp. Så det händer att statusen i Switch King säger att lampan är tänd fast den egentligen är släkt. Men det antar jag har med tellsticken att göra?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 12 Dec 2013, 15:31

sinken wrote:Så det händer att statusen i Switch King säger att lampan är tänd fast den egentligen är släkt. Men det antar jag har med tellsticken att göra?
Troligtvis. Stickan kan missa signaler ibland. Nästa gång du ser denna effekt kan du titta på datakällan och se om det står "Av" eller "På" där - om det står fel värde så har stickan antingen missat signalen (extra antenn kan vara ett tips) eller så har Telldus Center missat att förmedla signalen till Switch King och då avhjälps nog problemet genom Telldus senaste betaversion (2.1.2_beta).
Martin | Switch King

sinken
1 star
1 star

Post by sinken » Thu 12 Dec 2013, 20:56

Får testa det. Har kopplat in en nexa dimmer EYCR-200 och av någon konstig anledning så lever den sitt eget liv. Hade varit intressant att se vad som triggar den.

EDIT: Det är rörelsesenorn som triggar den nya dimmern. Samma sak händer fast jag raderat allt på dimmern och bytt enhetskod sam fjärrkontrollskod.

Skumt :roll:

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 15 Dec 2013, 10:22

Det är lätt att tro att man raderar alla koder när man i själva verket bara raderar en enda kod på en del typer av enheter - det kanske kan vara det som är problemet.

Om du har otur när du lär upp en enhet så kan det ju också vara så att det råkar röra sig någon framför detektorn _precis_ när din dimmer är i upplärningsläge...
Martin | Switch King

sinken
1 star
1 star

Post by sinken » Sun 22 Dec 2013, 16:24

Precis! Det var nog så, faktiskt båda sakerna. Koderna blev ej raderade och rörelsedetektorn var lite ivrig :)
Tack för all hjälp!

Post Reply