Problem med Windows 8?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
jstehn
1 star
1 star

Problem med Windows 8?

Post by jstehn » Thu 03 Jan 2013, 17:08

Hej

Jag är ny på forumet och jag har problem med min Switch king lösning.

Jag kör Telldus 2.1.1 och Switch king server 3.2.0 med Switch king client 3.1.0

Jag har installerat SK servern på en Windows 8 OEM 64 bitars.
Hårdvaran är en HP Proliant ML110, Intel Xeon 2.33GHz, 2GB RAM.

Jag har en Tellstick Duo Batch 3.

Jag har 3st Proove fjärrströmbrytare för golvlampor och juljlustakar mm och 2st Nexa LWMR-230 för ytterbelysningen.

Problemet jag har är att alla enheter visas som på fastän de går på schema och bevisligen är av. Ställer jag någon av enheterna till manuellt av i SK så får jag den blåa paus symbolen på enheten men sen går den över till manuellt på?

Jag har även problem med att enheterna inte alltid slås på när de skall göra det men via de manuella strömbrytarna så fungerar de samt om jag går in i klienten (via datorn eller mobilen) och väljer "verktyg, synkronisera alla enheter nu".

Det är olika enheter som inte fungerar varje gång så det verkar inte vara något mönster.

Jag har labbat med olika värden på sändningsintervall och mottagningsfördröjning men utan någon skillnad i problemet.

Jag vet inte hur jag skall få någon rätsida på mina problem och är tveksam till att fortsätta att använda denna lösning i dagsläget.

Har ni tips och ideér så är jag tacksam.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Problem med Windows 8?

Post by Martin » Thu 03 Jan 2013, 17:14

Finns några varningar i Switch Kings loggfil? Alternativt bifoga loggen i ett inlägg så vi får se om det är något som är uppenbart.
Martin | Switch King

jstehn
1 star
1 star

Post by jstehn » Fri 04 Jan 2013, 11:36

Är det denna du menar som heter "SwitchKing Server Components Log xxxx"

Jag har bifogat den och det ser ut som om där är problem med att kommunicera med Tellsticken, men jag är ingen expert och vet inte vad detta betyder?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

awangens
1 star
1 star

Post by awangens » Sat 05 Jan 2013, 01:58

Jeg har samme problemet alle Switchking servicene stopper.

kjører også windows 8
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 05 Jan 2013, 10:04

@jstehn: Det är någon form av problem med kommunikationen mellan Telldus Service och stickan. Telldus Service får av någon anledning konstiga "svar" på frågor som ställs mot stickan.
Titta gärna i Windows loggbok, där Telldus Service skriver information om eventuella fel. Är alla drivrutiner i ordning, stickan flashad till senaste firmware etc?

@awangens: Den loggfil du bifogade var klientens. Den säger bara att kontakten tappas. Bifoga gärna serverns loggfil istället.
Martin | Switch King

jstehn
1 star
1 star

Post by jstehn » Sat 05 Jan 2013, 11:14

Hej Martin,

Hur flashar man Tellsticken och var hittar man senaste firmwaren till den?

Jag har letet på Telldus men kan inte hitta svaret må dessa frågor?

Jag ser inget ovanligt i loggen de senaste veckorna utan det står att Telldusservice har connectat till Tellstick och att Telldus service har startat som information, samma med Switchking. Den 6:e december dock så var där en del varningar och Fel för TelldusService ang att "No contoller (TellStick) found after one retry. Giving up.", samt "Trying to execute action, but no controller found. Rescanning USB ports" men efter det som sagt så ser det bra ut utan varningar eller fel?

bjornæhurlen.dk
2 stars
2 stars

Post by bjornæhurlen.dk » Sat 05 Jan 2013, 11:22

Firmware følger med Tellstick Duo og ligger i innstallasjonsmappen på maskinen din. filen heter TellStickFlasher.exe
Følg anvisningen her: http://developer.telldus.com/wiki/Firmware

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sat 05 Jan 2013, 11:52

@jstehn: Använder du den senaste drivrutinen för TellStick (inte den officiella, utan betadrivrutinen från Telldus)? Den som brukar benämnas "30s-wait"-drivrutinen?
Om jag förstår dig rätt så har det fungerat tidigare, men har sedan slutat att fungera? Har det isf kommit några Windows Update som kan ha spelat in?
Martin | Switch King

jstehn
1 star
1 star

Post by jstehn » Sat 05 Jan 2013, 11:53

Tack, har hittat detta nu och försökt men den stannar på "Entering bootloader" och den kommer inte vidare??

jstehn
1 star
1 star

Post by jstehn » Sat 05 Jan 2013, 11:57

@martin

Jag har bara laddat ner TelldusCenter ifrån Telldus hemsida så jag antar att det är den officiella 2.1.1? Hur hittar jag denna beta?

Det har fungerat bättre innan men inte helt 100. Jag kör in alla windows update men har inte laggt på minnet när jag kördein de senaste tyvärr.

Post Reply