Energisparläge & senario

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
leidner
3 stars
3 stars

Energisparläge & senario

Post by leidner » Thu 27 Dec 2012, 19:27

I natt lyckades jag ställa till det lite med mina experiment. Det slutade med att Energisparläget inte aktiveras på datorn.

1. Jag har en datakälla som jag kallar Internet är igång. Bygger på OnlineCheckerPlugin.
2. Jag har ett scenario som om Internet går ner stänger av strömmen till routern och sedan direkt sätter på den.

Problem, under natten vill jag spara 60w genom att stänga av all el till mitt datornäts hjärta, router, skrivare, switch, nätverksdiskar osv.

Problemet är att när jag stänger av elen till routern slår ju givetvis scenariot till som vill starta om routern. Vilket i sin tur orsakar att Switchking inte tillåter sig att försätta datorn i strömsparläge.

Hur modifierar jag så att scenariot bara är giltigt mellan vissa klockslag?
Skulle gärna se att jag kunde lägga till en regel på scenariot där jag säger "bara mellan dessa tider"

Martin
Administrator
Administrator

Re: Energisparläge & senario

Post by Martin » Thu 27 Dec 2012, 21:08

En riktig fullösning, men som kanske löser ditt problem...

Sätt upp en datakälla (som inte behöver visas i klienter) som visar nuvarande "timme" i klockan - om klockan är "21:00" så visar datakällan "21", om klockan är "22:00" så visar datakällan "22" etc.

Knyt ytterligare en regel som säger att scenariot får starta om "Datakälla klocka är större än 4". Du tappar då möjligheten att begränsa mellan 00:00 och 04:00, men från 04-24 så bör begränsningen kunna gälla.

(planer för betydligt förbättrad scenariofunktion finns för kommande version, men klen tröst just nu)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

leidner
3 stars
3 stars

Post by leidner » Thu 27 Dec 2012, 21:26

Älskar fulhack! :-) Tack för förslaget.

leidner
3 stars
3 stars

Post by leidner » Thu 27 Dec 2012, 21:46

Skapade en ny aspx fil som jag lade i lokala IIS:en ända innehållet är <%=DateTime.Now().Hour%>
Lade till så att routern bara får startas om när klockan är mer än sju.

Post Reply