Temperatur har slutat logga

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
jonas3
1 star
1 star

Temperatur har slutat logga

Post by jonas3 » Thu 06 Dec 2012, 10:41

Hej, jag har tre tempgivare, för några dagar sedan slutade dom logga utan att någon rört datorn. jag har provat att installera om SK hjälper ej :(.
I Tellduscenter uppdateras temperaturen som det ska, så där verkar inte vara några problem. Efter omstart får jag om jag har tur två godkända värden i SK. I loggen läser jag: Level 1) Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne. Vet inte om det går att härleda till mitt problem?
Har windows ändrat rättigheterna för sk vid någon windows uppdatering? isåfall hur ändrar jag tillbaka?

Hur får jag tillbaka tempinformationen?
Var finns temperatur logg filen?

Schlbuditz
2 stars
2 stars

Sv: Temperatur har slutat logga

Post by Schlbuditz » Thu 06 Dec 2012, 12:11

Är det inte den här "klassikern" då?

viewtopic.php?t=1011

Ulf
3 stars
3 stars

Sv: Temperatur har slutat logga

Post by Ulf » Thu 06 Dec 2012, 12:49

Du är inte ensam om det. För en vecka sedan fick jag samma problem. Var ej hemma denna vecka och har alltså inte "pillat" med datorn. När jag kom hem provade jag också att avinstallera och installera på nytt, med samma resultat. Installerade då en komplett backup på en äldre version och då fungerade det. Sedan gick det bra att uppdatera till senaste. Vill bara tillägga att jag hade installerat 30swait tidigare.

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2

jonas3
1 star
1 star

Re: Temperatur har slutat logga

Post by jonas3 » Thu 06 Dec 2012, 14:22

ok tack för svar.
kan meddela att det har börjat fungera igen, lika konstigt som när det slutade fungera.. lite surt, tänkt använda den till att styra golvvärmen.

Var hittar man databasen med logg från bla. temp.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 06 Dec 2012, 16:17

jonas3 wrote:Det gjordes ett försök att läsa eller skriva till skyddat minne.
Detta kunde (åtminstone tidigare) lösas genom att återställa temperaturgivare så att de fick ett nytt ID. Temperaturgivare från Teknikmagasinet (möjligen andra också) kunde ge detta problem pga någon form av minnesfel i Telldus Core/Service. Felet kunde komma och gå (vilket inte är helt ovanligt med minnesfel), men att återställa temperaturgivaren kan vara värt ett försök. Felet bör i sig inte påverka Switch King, då temperaturer kommer via en annan "kanal".
jonas3 wrote:Var finns temperatur logg filen?
Temperaturer lagras i Switch Kings databas i DB-katalogen.
Martin | Switch King

jonas3
1 star
1 star

Post by jonas3 » Thu 06 Dec 2012, 18:54

Tack!

jonas3
1 star
1 star

Post by jonas3 » Mon 17 Dec 2012, 13:43

Nu har den slutat logga igen :( denna gång startades datorn om och ett antal windowsuppdateringar kördes.att lägga till ny id varje gång det krånglar känns inte som ett alternativ då jag flera givare och rörelsevakt (alla har slutat fungera) kopplade till olika "verk"
Temperaturer lagras i Switch Kings databas i DB-katalogen. varför följer dom inte med vid en backup kopia isåfall?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 17 Dec 2012, 14:02

Det är möjligt att du har någon annan programvara som är inne och skruvar på filen, även om det låter långsökt.
Ett exempel är Windows egen säkerhetsfunktion som kan slå till om man exempelvis installerar ett program med en användares rättigheter och sedan går in och byter ut filer när man är inne som en annan användare.

De ID:n du nämner antar jag är ID:n för enheter, och de tyder i så fall också på att något annat är inne och skruvar på databasen alternativt att Telldus Service har kraschat och rapporterar felaktig information till Switch King då du startar upp klienten.

Switch Kings installationsprogram (eller avinstallationsprogram) tar aldrig bort existerande loggade värden. Enda gången värden försvinner är när Switch King städar bort värden som är för gamla eller för många enligt den gräns du konfigurerat i Windows-klienten.

Du har troligtvis någon form av lokalt problem i din miljö, men då det verkar ligga utanför Switch Kings ramar så har vi dessvärre svårt att hjälpa dig.

Läs dock gärna igenom kategorireglerna för support och fyll på med den information som begärs där. Det är möjligt att det kan ge något.
Martin | Switch King

Post Reply