Regelutvärdering för ogiltig sensordata

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
jwellmarker
1 star
1 star

Regelutvärdering för ogiltig sensordata

Post by jwellmarker » Thu 15 Nov 2012, 12:43

Hej!
Jag har precis kopplat in SwitchKing för att kunna styra bastun via en kontaktor. Känns nice att kunna sätta på bastun när man är på väg hem från löpspåret :-).
Jag vill:
- Kunna styra via appen på/av
- Styra via en brytare av/på utanför bastun
- Timer på två timmar ifall man glömmer att stänga av.

Jag försökte lösa det med att ta in sensordata från brytaren som startar ett scenario, vilket avslutas automatiskt efter 2 timmar (till alla enligt schema). Ett ytterligare (osynligt) scenario "transit från bastu" triggas vid knapptryck på "av" och avslutas automatiskt efter 1 minut (och återgår till alla enligt schema). So far so good.
Nu till mitt problem:
I morse såg jag i loggen att bastun varit på 2 timmar inatt vid 4-tiden eller så. Har testat lite, och inser att när jag startar om servern (eller datorn) så görs en ny regelutvärdering. Om brytarens senaste läge var "på", så verkar det inte spela någon roll att den är satt som ogiltig. (dvs det läge den står i när timerfunktionen har använts)
Regeln utvärderas som om värdet är "på" trots att det är ogiltigt! :banghead:

Har någon ett förslag för hur man kan lösa detta?
Borde inte regeln bli "false" då datat är ogiltigt?

riro
3 stars
3 stars

Re: Regelutvärdering för ogiltig sensordata

Post by riro » Thu 15 Nov 2012, 15:22

Har inget bra svar på själva frågan...

... men tänk dig för: Det är enkelt att råka ställa ifrån sig / tappa något på aggregatet... kan sluta riktigt illa.
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Thu 15 Nov 2012, 18:41

Vi avråder starkt från att använda Switch King och trådlösa strömbrytare för denna typ av styrning som ju kan sägas vara "kritisk".
Dels kan man aldrig kan vara säker på att signalen går fram och systemen är dessutom okrypterade vilket gör att någon i närheten teoretiskt skulle kunna skicka ett "On" till brytaren så att det kan gå illa.

Om det var en annan typ av enhet än just en bastu som styrs så skulle jag gissa på att datakällan inte har någon förfallotid satt, vilket gör att Switch King vid omstart av servern ser senaste "På"-värdet som ett nytt värde, och därmed aktiverar scenariot igen.
Martin | Switch King

jwellmarker
1 star
1 star

Post by jwellmarker » Thu 22 Nov 2012, 07:41

Hej!
Tack för varningarna. Jag ska ha dem i åtanke.
Martin, jag har satt ett förfallovärde ("Av") efter 1 minut, och det visas också i GUIt att värdet är ogiltigt. Ändå utvärderas regeln vid omstart av servern som ett "On" (eftersom det var det senaste värdet). Låter inte logiskt för mig....

Post Reply