Fel i installern för klienten?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
bunker
3 stars
3 stars

Fel i installern för klienten?

Post by bunker » Fri 31 Dec 2010, 15:54

Jag har hållit på att installera, avinstallera och ominstallera en hel del för att felsöka ett annat problem.

När man installerar windows-klienten finns det ett val för om den ska installeras för den aktuella användare (Just me) eller alla användare. Väljer man inget så är default Just me. Trots att man har Just me valt så installeras användarinställningarna för klienten i All Users användarkontot i Documents and Settings.

Så ska det väl ändå inte vara?

tomas
Administrator
Administrator

Re: Fel i installern för klienten?

Post by tomas » Sun 02 Jan 2011, 12:51

I dagsläget har vi inte användarspecifika inställningar för klienten då vi inte anser att det finns något större behov för det.

"Just me" gör så att användaren som installerar klienten blir den enda användaren på datorn som får genvägar etc uppsatt till klienten. Om man väljer "Just me" så spelar det mindre roll att inställningarna sparas under All Users eftersom det då ändå bara är tänkt att det ska finnas ett användarkonto som kör programmet.
Tomas | Switch King

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Sun 02 Jan 2011, 19:48

Jo, men "All users" kräver ju åtminstone under XP att man är med i någon av grupperna Administrators eller Power Users för att ha skrivrättigheter där som default. Inte för att jag har testat att installera Switch King som någon i gruppen Users så jag vet inte om det ens går. Men det kan jag misstänka att ingen annan gjort heller.

Hur som helst ingen viktig grej för mig, jag sprang bara på det när jag gjorde några ominstallationer och ville försöka rensa bort allt som installerats och hittade detta.

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sun 02 Jan 2011, 20:11

bunker wrote:Jo, men "All users" kräver ju åtminstone under XP att man är med i någon av grupperna Administrators eller Power Users för att ha skrivrättigheter där som default. Inte för att jag har testat att installera Switch King som någon i gruppen Users så jag vet inte om det ens går. Men det kan jag misstänka att ingen annan gjort heller.

Hur som helst ingen viktig grej för mig, jag sprang bara på det när jag gjorde några ominstallationer och ville försöka rensa bort allt som installerats och hittade detta.
Gruppen användare har ju egentligen inte behörighet att installera något alls,så du kommer få stopp redan när installationen vill skriva till programmappen.

bunker
3 stars
3 stars

Post by bunker » Sun 02 Jan 2011, 20:19

Oops. Då lärde jag mig nåt nytt idag. :oops:

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Mon 03 Jan 2011, 09:09

bunker wrote:Oops. Då lärde jag mig nåt nytt idag. :oops: