Det har funkat, jag lovar!Palle500 wrote:Även om datakällan förfaller så startar ju inte regeln om igen?

Har dock inte i huvet hur det var inställt...

Det har funkat, jag lovar!Palle500 wrote:Även om datakällan förfaller så startar ju inte regeln om igen?
Tvivlar inte på att det fungerar! undrar bara hurfridde wrote:Det har funkat, jag lovar!Palle500 wrote:Även om datakällan förfaller så startar ju inte regeln om igen?![]()
Har dock inte i huvet hur det var inställt...Får återkomma med det när jag är hemma...
Verkar ju perfekt att använda en dummy utgång som föreglering. Precis som jag labbar med i andra sammanhang. Så det fungerar nog.fridde wrote:Så här har jag gjort. Hoppas ni hänger med i pdf:en, för timmen är lite sen...![]()
Det bryter strömmen till mitt modem i 5 sek. var 5:e minut vid ingen internetuppkoppling, utan vare sig plugin eller scenario.
Har kört med ett tidur som startar om var 6:e timma då mitt modem tappar kontakten emellanåt och hade hoppats på att få detta att fungera på ett elegantare sätt.fridde wrote:Så här har jag gjort. Hoppas ni hänger med i pdf:en, för timmen är lite sen...![]()
Det bryter strömmen till mitt modem i 5 sek. var 5:e minut vid ingen internetuppkoppling, utan vare sig plugin eller scenario.
Tänk på att Fridde har omvänd logik (vi ett relä) på Nexa enheten som botar om routern. Nexa PÅ=Power OFF router.darne wrote:Har kört med ett tidur som startar om var 6:e timma då mitt modem tappar kontakten emellanåt och hade hoppats på att få detta att fungera på ett elegantare sätt.fridde wrote:Så här har jag gjort. Hoppas ni hänger med i pdf:en, för timmen är lite sen...![]()
Jag började med plugin:en onlinechecker men ovanstående metod verkar ju onekligen smidigare.
Nybörjare som jag är på SW är jag ovan med enheter, gruppscheman och regler så jag lyckas tyvärr inte få detta att fungera.
Tror det fattas vissa steg i pdf:en men kan inte klura ut riktigt vad.
Skulle vara tacksam om fridde eller någon som är van med begreppen kan hjälpa mig vidare.
Är det enbart det som är problemet, så är det ju enklast att lägga på ytterligare en enhet som slår PÅ när "omstart modem" slår AV. Då blir funktionen den omvända på den enheten och då får den styra modemet istället.Palle500 wrote:Tänk på att Fridde har omvänd logik (vi ett relä) på Nexa enheten som botar om routern. Nexa PÅ=Power OFF router.
Jo, jag får omvänd funktion när jag följer beskrivningen. Trodde jag kunde vända funktionen rätt, genom att ändra bland de olika inställningarna men lyckas inte.fridde wrote:PDF:en är lite tung att läsa, det förstår jag, men jag vet inte riktigt vad jag ska förklara ytterligare...
Är det enbart det som är problemet, så är det ju enklast att lägga på ytterligare en enhet som slår PÅ när "omstart modem" slår AV. Då blir funktionen den omvända på den enheten och då får den styra modemet istället.Palle500 wrote:Tänk på att Fridde har omvänd logik (vi ett relä) på Nexa enheten som botar om routern. Nexa PÅ=Power OFF router.
Nej ingen extra dummy! Lägg till din riktiga Nexa enhet som matar routern (vid On) Gör en gruppregel (för din Nexa enhet) med ON och tid 00:00:00 som styrs av regeln "Friddes enhet Router Nexa" = OFF (obs! ny regel inte ändra i befintliga regler).darne wrote:Jo, jag får omvänd funktion när jag följer beskrivningen. Trodde jag kunde vända funktionen rätt, genom att ändra bland de olika inställningarna men lyckas inte.fridde wrote:PDF:en är lite tung att läsa, det förstår jag, men jag vet inte riktigt vad jag ska förklara ytterligare...
"Lägga till en ny enhet", menar du att jag skall göra en dummy till då, i så fall kan jag behöva lite hjälp med detta?
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests