TellstickDuo slutar att ta i mot signaler kl:04.00 - 05.00

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Kjellberg
3 stars
3 stars

TellstickDuo slutar att ta i mot signaler kl:04.00 - 05.00

Post by Kjellberg » Tue 25 Jun 2013, 15:16

Klientversion: 3.1.0.1
Serverversin: 3.2.1.0 (databas2.5.5)
Telldus Center 2.1.1

Hej!

Min TellstickDuo slutar att ta i mot signaler kl:04.00 - 05.00 sedan den 8:e Juni inga uppdateringar eller dyligt, därimot som expanderade systemet med diverse styrningar ikring en markis. :help:

Det som gjordes var följande:
Lade till datakällor för Regn, Vind (medel), Vind (Gust) en systemdatakälla och visning INNE/UTE alltså 5st datakällor.
Jag lade till 6st enheter varav 3av dom styr fysiska Nexapuckar dom andra 3 är för systemet dom fysiska är följande Huvudbrytare, Ström till motorn och en som växlar mellan ut eller in. Dom för systemet är följande 1 för visning om markisen är INNE eller UTE läses in som en av datakällorna den andra är för att kunna köra markisen i schema och bl.a andvända sig av solens upp och nedgång, den tredje är larmhantering om markisen dras in pga regn eller vind.
Sedan gjorden det 5st scenarion:
Markis IN Startar på följande regler: Markisen styrning = PÅ och Markisen = UTE alla uppfylda
Markis in Regel WindSpeed (Gust) Startar på följande regler: Windpees (gust) = mer än 9m/s
Markis in Regel WindSpeed Startar på följande regler: WindSpeed är Större än 6,5m/s
Markis in Regel Regn Startar på följande regler: Regn = Större än 0,0 och Markisen = UTE
Markis UT Startar på följande regler: 1.Markisen styrning = AV 2.Markisen = INNE 3. windSpeed (Gust) 0 Minder än 6m/s 4. Windspeed 0 Mindre än 5m/s 5. Regn = 0,0mm Alla uppfylda
Samtliga Scenarion körs i 2min sedan återgår dom till alla enligt schema.

Detta är ju en ganska koplex styrning för att få en markis att gå in eller ut men det funkar väldigt bra så här...
Förutom att efter detta så slutade duon att ta upp värden mellan kl 04.00 - 05.00 detta syns på samtliga givar loggar och är åter kommande varje natt... och det var det inte innan då har systemet rulla dygnet runt utan problem...
Någon som kan ha någon ide om varför detta händer... har läst en del om "Städning" i databasen men en hel timme??? Systemet i övrigt funkar under denna timmen duon sänder signaler men tar inte i mot... alla datakällor har förfallotid 30min. Och historiken är på vat 10min förutom 2st i styrningen som är 1ggn/min.
:help: :help: :help:

Mvh
Kjellberg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

Martin
Administrator
Administrator

Re: TellstickDuo slutar att ta i mot signaler kl:04.00 - 05.

Post by Martin » Mon 01 Jul 2013, 22:43

Att städningen tar en timme låter, som du skriver, lång tid. Det finns en notering i loggen som säger när städningen är klar.
Lite märkligt också att det kommer igång med automatik. När Telldus Service tappar kontakten med Switch King (och slutar leverera signaler) så brukar inte problemet lösas annat än med omstart av tjänsten. Är glappet precis 1h?
Martin | Switch King

Kjellberg
3 stars
3 stars

Post by Kjellberg » Tue 02 Jul 2013, 09:54

Martin wrote:Att städningen tar en timme låter, som du skriver, lång tid. Det finns en notering i loggen som säger när städningen är klar.
Lite märkligt också att det kommer igång med automatik. När Telldus Service tappar kontakten med Switch King (och slutar leverera signaler) så brukar inte problemet lösas annat än med omstart av tjänsten. Är glappet precis 1h?
Nja det är bara mottagningen som "hänger sig i ca en timme i natt var det sista värdet kl:03.58 och sebn kom det igång igen 05.27 så det är 1,5h en halvtimma längre än när jag skrev första inlägget. servern funkar helatiden och sänder signaler mm (för när förfallotiden går ut efter 30min så blir värdet 0 och då kickar vissa tempstyrningar in och startar bl.a en fläkt och det funkar så fint varje natt).
Fennomente började den 8/6 efter att jag komliterat mitt system med markisstyrningen som innebar div datakällor och brytare.innan det så gick allt felfritt i månader utan omstart av server.

//Fredrik
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 02 Jul 2013, 15:06

Kan du kika eller bifoga loggfiler (mail/pm) för en natt när det spökar?
Martin | Switch King

Post Reply