Scenarion & not affected

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
tommyclarke
1 star
1 star

Scenarion & not affected

Post by tommyclarke » Tue 01 May 2012, 20:19

Hej
Jag är rätt noob på det här men börjar få till det rätt bra hemma.Först måste jag säga att ni har gjort ett grymt bra jobb.
Det är skitskoj att pilla med detta och jag har en sak kvar till 100% WAF. Den automatiska vällingskokaren ;)

Det jag pysslar med nu är ett scenario "Hemma" där antingen min eller frugans mobil finns på nätverket. Om någon av dom finns så har jag satt det till att vara not affected på allt men med en nedräkning som räknar ner till 2 timmar och därefter slår på scenariot ingen hemma som stänger av ALLT, och speciellt vattenkokaren som annars går enligt ett schema för vällingen åt ungen.

Problemt jag har nu är att inget av schemana som ligger går igång utan jag måste köra allt manuellt.
Vänder jag på det och sätter scenariot hemma till att gå enligt schema, då får jag problem när jag manuellt vill slå på någonting för då kickar scenariot in och sätter tillbaka till schema och enligt schemat så skulle vattenkokaren inte vara igång kl då.

Martin
Administrator
Administrator

Re: Scenarion & not affected

Post by Martin » Wed 02 May 2012, 07:30

tommyclarke wrote:roblemt jag har nu är att inget av schemana som ligger går igång utan jag måste köra allt manuellt.
Vänder jag på det och sätter scenariot hemma till att gå enligt schema, då får jag problem när jag manuellt vill slå på någonting för då kickar scenariot in och sätter tillbaka till schema och enligt schemat så skulle vattenkokaren inte vara igång kl då.
Menar du att du har angett scheman för dessa enheter men att dessa inte "startas"? Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar till 100% i det sista stycket, men det låter som om du råkar ut för ett känt dilemma... Switch Kings scenarior har olika prioritet och i nuvarande version innebär det att ett scenario som har låg prioritet inte automatiskt kan startas via regel om ett scenario med hög prioritet redan körs. I så fall måste man lösa detta med ett "övergångsscenario" (info finns på forumet). Vi har planer på att förändra beteendet detta framöver.

...och tack för den positiva kritiken. :)
Martin | Switch King

tommyclarke
1 star
1 star

Re: Scenarion & not affected

Post by tommyclarke » Wed 02 May 2012, 23:23

Nja

Jag provar igen

Jag har två scenarion ett som heter hemma och ett som heter inte hemma. Dessa är kopplade till ett script som pingar mobiltelefoner.
Om någon av oss är hemma så ska scenariot hemma köras i två timmar. detta gör att även om mobilen somnar lite så påverkas inte enheterna.
Scenariot hemma är konfat till att sätta allting på schema
Scenariot borta är konfat att stänga av allt

Så när vi är hemma så vill jag att saker ska köras enligt ett schema, tex ska vattenkokaren koka vatten kl 07 11 15 osv... lampor ska tändas o så.
Men jag vill även att man manuellt ska kunna sätta på vattenkokaren.
Problemet nu är att scenariot som körs sätter tillbaka enheterna till schema även fast jag satt dom till på. Detta kickar in på några sekunder bara.
Konfar jag istället scenariot till not affected så körs inte schemat men jag kan då manuellt slå på saker.

Så det är lite pest eller kolera. jag hittade lite förkaringar till att detta inte går att lösa just nu men hoppas ni bygger in det snart.

Post Reply