Hej!
Efter att ha blivit inspirerad av de olika lösningar jag läst om här har jag nu börjat sätta upp min egen belysningsstyrning med Switch King.
Bortsett från några olika "fasta" scenarier har jag ett automatiskt scenario som är tänkt att styra belysningen utifrån olika regler för diverse datakällor, bl.a. solinstrålning från Göteborg Energis sensor.
Något jag inte lyckats få till är att kunna sätta olika dimnivå beroende på hur hög solinstrålning det är, exempelvis:
>100 W/m2 = Off
>20 OCH <100 W/m2 = Dim 50%
<20 W/m2 = Dim 30%
Jag har försökt skapa gruppscheman som kopplas till regler enligt ovan, men jag lyckas aldrig få det att fungera när jag har mer än ett gruppschema kopplat till en lampa samtidigt. Detta trots att jag har satt upp reglerna så att de inte är i konflikt med varandra, dvs de kan inte vara uppfyllda samtidigt.
Är detta en begränsning i programmet, att det inte går att låta en enhet påverkas av flera gruppscheman samtidigt eller gör jag något fel? Finns det något annat sätt att kunna åstadkomma det jag är ute efter, dvs att anpassa belysningen med olika dimnivåer beroende på hur ljust det är ute?
Olika dimlägen för olika solinstrålning mha regler/scheman
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
-
- Administrator
Re: Olika dimlägen för olika solinstrålning mha regler/schem
Under förutsättning att du gör detta via gruppscheman så går det att lösa. Framför allt om det är så att du har byggt reglerna så att de inte kan vara uppfyllda samtidigt (men att minst en regel är uppfylld).
Reglerna du skapar i Switch King ska styra när enheterna ska vara "På" (eller dimmade). Det går inte att direkt skapa en regel som säger "Enheten ska vara släckt när solinstrålningen är > 100 w/m2" - detta måste du lösa med andra regler.
Det är svårt att säga om det är något problem med hur dina scheman är konfigurerade utan att veta exakt vilka regler som är knutna till dina scheman, hur enheten är konfigurerad etc.
Ett tips är att skapa en "dummydatakälla" som du labbar med - exempelvis en fil på disk som du kan ändra värden i för att testa. En enkel textfil som i princip innehåller ett enda värde - exempelvis "20" - som motsvarar solinstrålningen.
Sätt upp ett gruppschema i taget och knyt det till regler mot datakällan och bekräfta att enheten tänds/släcks som förväntat.
Reglerna du skapar i Switch King ska styra när enheterna ska vara "På" (eller dimmade). Det går inte att direkt skapa en regel som säger "Enheten ska vara släckt när solinstrålningen är > 100 w/m2" - detta måste du lösa med andra regler.
Det är svårt att säga om det är något problem med hur dina scheman är konfigurerade utan att veta exakt vilka regler som är knutna till dina scheman, hur enheten är konfigurerad etc.
Ett tips är att skapa en "dummydatakälla" som du labbar med - exempelvis en fil på disk som du kan ändra värden i för att testa. En enkel textfil som i princip innehåller ett enda värde - exempelvis "20" - som motsvarar solinstrålningen.
Sätt upp ett gruppschema i taget och knyt det till regler mot datakällan och bekräfta att enheten tänds/släcks som förväntat.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Låter som att jag kan ha haft lite problem med skit bakom tangentbordet. Skall göra lite nya försök under veckan. Tack för tipsen! 

-
- 1 star
Har nu testat lite mer.
När jag lagt upp mina gruppscheman har jag för samtliga lagt till en händelse som säger vilket dimningsvärde jag vill ha och vilket klockslag.
I och med att klockslaget inte har betydelse har jag för alla använt 06:00 med måndag-söndag ikryssade. Detta verkar ha ställt till det.
Exempel:
Gruppschema 1
Dim 30% 06:00 mån-sön
Regel: solinstrålning < 30
Gruppschema 2
Dim 50% 06:00 mån-sön
Regel1: solinstrålning > 30
Regel2: solinstrålning < 100
Gruppschema 3
AV 06:00 mån-sön
Regel: solinstrålning > 100
Med ovanstående exempel kommer lampan alltid att dimmas till 30%, oavsett vilket värde solinstrålningen har. Det jag upptäckte var att om jag satt klockslaget till samma på alla gruppscheman sätts reglerna ur spel och den kommer alltid att köra första gruppschemat i listan, dvs dim 30%, oavsett om reglerna är uppfyllda eller ej. Byter jag plats på gruppschema 1 och gruppschema 2, så att det senare ligger överst i listan dimmar den alltid till 50% osv. Det verkar alltså inte ha någon betydelse vilka dimvärden som olika gruppscheman har utan den väljer alltid det översta gruppschemat.
Lösningen blev att sätta klockslagen till 06.00, 06.01, 06.02 osv för respektive gruppschema. Då fungerar det och programmet tar hänsyn till reglerna precis som det skall göra.
Låter som en bugg, eller är det en känd begränsning?
Hade ju varit kanon om man kunde lägga upp gruppscheman där man kan välja bort tidsstyrning helt och hållet och att den bara skall ta hänsyn till regler. Nu går det ju att få det att fungera ändå, men det är inte helt intuitivt.
När jag lagt upp mina gruppscheman har jag för samtliga lagt till en händelse som säger vilket dimningsvärde jag vill ha och vilket klockslag.
I och med att klockslaget inte har betydelse har jag för alla använt 06:00 med måndag-söndag ikryssade. Detta verkar ha ställt till det.
Exempel:
Gruppschema 1
Dim 30% 06:00 mån-sön
Regel: solinstrålning < 30
Gruppschema 2
Dim 50% 06:00 mån-sön
Regel1: solinstrålning > 30
Regel2: solinstrålning < 100
Gruppschema 3
AV 06:00 mån-sön
Regel: solinstrålning > 100
Med ovanstående exempel kommer lampan alltid att dimmas till 30%, oavsett vilket värde solinstrålningen har. Det jag upptäckte var att om jag satt klockslaget till samma på alla gruppscheman sätts reglerna ur spel och den kommer alltid att köra första gruppschemat i listan, dvs dim 30%, oavsett om reglerna är uppfyllda eller ej. Byter jag plats på gruppschema 1 och gruppschema 2, så att det senare ligger överst i listan dimmar den alltid till 50% osv. Det verkar alltså inte ha någon betydelse vilka dimvärden som olika gruppscheman har utan den väljer alltid det översta gruppschemat.
Lösningen blev att sätta klockslagen till 06.00, 06.01, 06.02 osv för respektive gruppschema. Då fungerar det och programmet tar hänsyn till reglerna precis som det skall göra.
Låter som en bugg, eller är det en känd begränsning?
Hade ju varit kanon om man kunde lägga upp gruppscheman där man kan välja bort tidsstyrning helt och hållet och att den bara skall ta hänsyn till regler. Nu går det ju att få det att fungera ändå, men det är inte helt intuitivt.
-
- Administrator
Det fanns ett liknande fenomen tidigare, så man kan säga att det då var en känd bugg/begränsning (http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=153) men därefter har vi inte hört ngt.rvschf wrote:Låter som en bugg, eller är det en känd begränsning?
Funderar på ditt tredje gruppschema, med "AV" kl 06:00... Om du bara har denna händelse i schemat så är det helt ointressant sett ur Switch Kings synvinkel, eftersom _varje_ gruppschema i Switch King anger när en enhet får vara "På". Om du bara har en "Av"-händelse i schemat, utan "På", så får schemat ingen egentlig effekt.
Det skulle kunna vara detta som spökar...
Vi har en del tankar som kretsar runt detta men har inget vi vill lyfta fram i ljuset än så längervschf wrote:Hade ju varit kanon om man kunde lägga upp gruppscheman där man kan välja bort tidsstyrning helt och hållet och att den bara skall ta hänsyn till regler. Nu går det ju att få det att fungera ändå, men det är inte helt intuitivt.

Martin | Switch King
-
- 1 star
Tog bort det tredje gruppschemat med "AV" och det funkade mycket riktigt lika bra ändå, dvs sålänge jag fortfarande hade olika klockslag på reglerna. Ändrade jag tillbaka till 06.00 på båda reglerna fick jag återigen problemet som jag beskrev, även om "AV-regeln" var borttagen. Om jag har en AV-regel eller inte verkar alltså sakna betydelse, medan jag alltid kan återskapa problemet genom att skapa flera regler med samma klockslag.Martin wrote: Det fanns ett liknande fenomen tidigare, så man kan säga att det då var en känd bugg/begränsning (http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=153) men därefter har vi inte hört ngt.
Funderar på ditt tredje gruppschema, med "AV" kl 06:00... Om du bara har denna händelse i schemat så är det helt ointressant sett ur Switch Kings synvinkel, eftersom _varje_ gruppschema i Switch King anger när en enhet får vara "På". Om du bara har en "Av"-händelse i schemat, utan "På", så får schemat ingen egentlig effekt.
Det skulle kunna vara detta som spökar...
Så något lurt verkar det vara...
-
- Administrator
Maila/PM:a gärna databasen så kan vi kika på exakt hur det är uppsatt.
Martin | Switch King