Hej!
Har precis installerat SK server och klient på min server, där jag också har min Tellstick ansluten, och fått allt att fungera bra. Nu vill jag gärna kunna ansluta med klienten från min "ordinarie" dator på samma nätverk, för att slippa logga in på servern via fjärrskrivbordet varje gång en lampa skall släckas. Dessvärre får jag inte detta att fungera. Jag får upp en ruta så fort jag startar klienten på min dator som säger att den inte "hittar servern" eller något liknande, och ber mig skriva in IP samt port för att kunna ansluta. Jag har bytt port från standard 8080 på SK server enligt riktlinjerna i "Kom igång" guiden här på hemsidan. Detta gjorde jag för att utorrent använder samma port. Dessvärre så funkar de inte när jag skriver in min interna ip (192.168.1.....) samt min nya port som jag ändrat till 2424. De fungerar helt enkelt inte.
Min fråga är nu om jag gjort något fel, eller om de är så enkelt att de krävs att jag köper licens för att kunna ansluta till min server från en annan dator?
Jag har förstått att man måste ha licens för att köra styrning från android mm, men trodde inte de gällde klienten på flera datorer?
Tar gärna emot all hjälp jag kan få!
Ansluta till server från annan dator?
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
Re: Ansluta till server från annan dator?
Du behöver inte licens för att ansluta till servern.
Enda gången du behöver licens, är om du ska styra mer än 5 enheter.
Android klient och liknande ska kunna ansluta ändå!
Värt att kolla, för att kunna ansluta:
Vilken port har du ändrat till 2424? SwitchKing lyssnar på två olika portar, standard för Windows-klienten är 8080, men sen lyssnar den även på 8800, för REST-interfacet (Android-klienten, bland annat)
Portarna är förvillande lika, så det är lätt att man blandar ihop dom...
Vilken port har du ändrat till 2424? SwitchKing lyssnar på två olika portar, standard för Windows-klienten är 8080, men sen lyssnar den även på 8800, för REST-interfacet (Android-klienten, bland annat)

-
- 1 star
Såhär står de ju i "Kom igång" guiden här på hemsidan:KungenAvPeking wrote:Du behöver inte licens för att ansluta till servern.
1c) Portar och brandvägg
Klienten kommunicerar normalt med servern via port 8080. Du behöver eventuellt öppna denna porten i din brandvägg.
REST-klienter (exempelvis Android och andra mobila klienter eller tillägg till Switch King) kommunicerar normalt med servern via port 8800.
Om konflikt med annat program skulle uppstå finns det möjlighet att ändra portar:
Stoppa de tjänster vars namn börjar på "SwitchKing" (exempelvis "SwitchKing Framework Service och SwitchKing Invocation Service)
Öppna filen SwitchKing Service Host.exe.config som finns där du installerat servern (med t ex Notepad)
Leta reda på [add baseAddress="http://localhost:8080/SwitchKingFrameworkServiceHost"]
Byt ut "8080" mot den port du vill använda mellan klient och server
Starta tjänsterna igen
Vid uppstart av klienten finns det sedan möjlighet att göra motsvarande byte av port i användargränssnittet
De är den instruktionen jag följt för att ändra port som servern kör på.
Men får den ändå inte att funka, min dator hittar inte servern jag försöker ansluta till...
-
- 3 stars
Okej, om du gjort rätt enligt den guiden, så är nästa sak att kolla: Brandväggar.
Har du öppnat port 2424 i serverns brandvägg?
Tillåts SwitchKing-klienten att gå ut på nätet på klientdatorn?
-
- 1 star
Du hade helt rätt, va serverns brandvägg som stod i vägen. När jag öppnade upp portarna där så fungera det att komma åt styrningen från klientdatorn.KungenAvPeking wrote:Okej, om du gjort rätt enligt den guiden, så är nästa sak att kolla: Brandväggar.
Nu till nästa fråga: Hur kommer jag igång med android appen? kräver den licens? Om inte, vad lägger jag in som "adress"?
-
- 3 stars
Ingen licens krävs, så länge du har 1-5 enheter (Kontakter du styr från SwitchKing)
Har du mer än 5, måste du ha licensen...
För att komma in med Android appen.
I windowsklienten går du in under "Verktyg/Inställningar/Server".
Där kan du lägga in Användarnamn och lösenor (och ändra port om det behövs).
Så länge du är inne på ditt eget nätverk med Androiden, så kan du skriva in serverns interna ip (ofta 192.168...) och port 8800.
Ska du ansluta "utifrån" t.ex över 3g, så måste du skriva in ditt externa IP och öppna porten i router/modem.
(Alternativt kan du skaffa t.ex en no-ip adress, om ditt IP ändras ofta...)
Har du mer än 5, måste du ha licensen...
För att komma in med Android appen.
I windowsklienten går du in under "Verktyg/Inställningar/Server".
Där kan du lägga in Användarnamn och lösenor (och ändra port om det behövs).
Så länge du är inne på ditt eget nätverk med Androiden, så kan du skriva in serverns interna ip (ofta 192.168...) och port 8800.
Ska du ansluta "utifrån" t.ex över 3g, så måste du skriva in ditt externa IP och öppna porten i router/modem.
(Alternativt kan du skaffa t.ex en no-ip adress, om ditt IP ändras ofta...)
-
- Administrator
Delade denna tråd i två. Här är delen för Android-frågorna:
viewtopic.php?f=10&t=638
viewtopic.php?f=10&t=638
Martin | Switch King