Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
Blackgoby
- 1 star

Hmm
Nu har jag sökt igenom detta fantastiska forum, men inte hittat någon lösning

. Jag kör server och klient på en laptop och allt har fungerat utmärkt en tid. Har ett tiotal enheter, skymningsrelä och hämtar data från både min egen väderstation och nätet. Men så, utan förvarning, började serveranslutningen bli långsam och ge mig felmeddelanden och efter mycket trixande (och ett antal ominstallationer av telldus, SK-servern och klienten) verkar det som mina temperatursensorer spökar. Jag har tre av teknikmagasinets tempsensorer och när jag plockade bort dessa (både som datakällor och tog ur batterierna) tickade servern på som den ska. Så fort jag lägger till en av dessa sensorer går anslutningshastigheten till servern ned från mkt snabb till långsam och mkt långsam.
Någon på detta kunniga forum som har något råd att ge?
-
Martin
- Administrator

Kan bero på många olika orsaker, tyvärr, så det behövs mer input för att ge någon vettig återkoppling...
Några gissningar
- Sensorerna som skickar ut signaler under väldigt lång tid
- Telldus Service som tar väldigt lång tid på sig att skicka informationen till Switch King
- Många regler som ska utvärderas i Switch King som gör att hastigheten går ner (men då krävs det nog att det är en bunt)
- Något mer direkt fel i Switch King
Steg 1 är att titta i Switch Kings loggar, steg 2 att exempelvis lägga in pluginet som skriver ner insamlade värden från Telldus direkt till fil och se om det på något sätt kommer väldigt många signaler från sensorn och steg 3 möjligtvis att se över scheman och regler i Switch King.
Märker du någon skillnad över dygnet - typ att det är snabbare på morgonen än på kvällen? Har du några egna plugin som körs? Har du konfigurerat om tiderna som Switch King tvingas vänta efter insamlade signaler etc (inställningarna i klienten)?
Martin | Switch King
-
Blackgoby
- 1 star

Tack för snabbt svar, även om det inte är lätt att gå vidare. Tycker att sensorerna skickar många signaler (ca två i minuten, avläst i Duons händelselogg), men vet inte om detta är extremt. Jag har inte något plugin igång, men jag kan se om jag får igång insamlingspluginet.
Vet inte vad jag ska titta efter i Switch Kings loggar... jag har sett att de felmeddelanden som kommit upp även loggas, men det säger mig nog inte så mycket.
Jag har 5-6 regler totalt, men det borde väl inte vara för mycket att utvärdera?
Kan inte säga att felen uppstår vid någon särskild tid på dygnet. Det skulle ju kanske vara rimligt om många lampor ska tändas eller släckas vid samma tidpunkt.
PS Tack för ett i övrigt fantastiskt program.
-
Martin
- Administrator

Bifoga gärna loggar + db i ett pm eller mail så kan vi sätta upp databasen och testköra.
Det antal regler du har + antal sändningar från givarna ska inte ställa till något som helst problem... Om du inte redan kör den testversion som Telldus skickat oss, och som finns här:
viewtopic.php?f=10&t=423&p=4012, så kan det vara värt att prova. I den versionen (som kom efter Telldus officiella version) så ska en del stabilitetsproblem vara lösta.
...men, börja gärna med loggar och DB

Martin | Switch King