hur skapar man en Grupp släckning i från en Data källa?
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 3 stars
hur skapar man en Grupp släckning i från en Data källa?
Hej,
Det jag är ute efter är att SK ska lyssna på signalen D3 OFF för att sedan när den får den signalen även skicka ut D4 OFF och D5 OFF
Dock får jag inte till det här och är mycket tacksam för hjälp?
Det jag gjort är att.
1. Skapat en datakälla som lyssnar på takbelysningens AV signal D3 OFF.
2. Skapat en grupp där jag lagt in alla lampor som jag vill ska släckas.
3. Länkat samman gruppen men datakällan.
Jag kan se att regen fungerar i och med att den ändrar status i SK, men resterande lampor i gruppen släcks inte.
Tack på förhand.
mvh
Martin
Det jag är ute efter är att SK ska lyssna på signalen D3 OFF för att sedan när den får den signalen även skicka ut D4 OFF och D5 OFF
Dock får jag inte till det här och är mycket tacksam för hjälp?
Det jag gjort är att.
1. Skapat en datakälla som lyssnar på takbelysningens AV signal D3 OFF.
2. Skapat en grupp där jag lagt in alla lampor som jag vill ska släckas.
3. Länkat samman gruppen men datakällan.
Jag kan se att regen fungerar i och med att den ändrar status i SK, men resterande lampor i gruppen släcks inte.
Tack på förhand.
mvh
Martin
-
- Administrator
Re: hur skapar man en Grupp släckning i från en Data källa?
Med "grupp" antar jag att du egentligen menar "gruppschema". Det finns grupper också, men de kan inte styras av scheman, utan kan enbart hantera manuellt skickade kommandon från Windows-klienten eller Android/iPhone.
Ligger det fler än ett schema kopplade till de enheter du försöker släcka med "D3"? Hur ser de isf ut - när tänds de och släcks de? Tänds de och släcks de med hjälp av ett schema utan regler?
Ligger det fler än ett schema kopplade till de enheter du försöker släcka med "D3"? Hur ser de isf ut - när tänds de och släcks de? Tänds de och släcks de med hjälp av ett schema utan regler?
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Det finns inga andra scheman kopplade till någon av enheterna. D3,D4 och D5 som ligger i gruppschemat tänds alla manuellt. D3 tänder jag sällan men vill använda den till att skicka av signaler till D4 och D5 när man släcker via D3.Martin wrote:Med "grupp" antar jag att du egentligen menar "gruppschema". Det finns grupper också, men de kan inte styras av scheman, utan kan enbart hantera manuellt skickade kommandon från Windows-klienten eller Android/iPhone.
Självklart är det gruppschema som jag menar.
Ingen av enheterna tänds eller släcks via scheman.
Kanske inte går att lösa detta så som jag lagt upp det. Men det jag är ute efter är att slippa släcka alla lampor manuellt.
exempel Jag tänder D4 och D5 manuellt via fjärr. Sedan vill jag släcka dessa när jag trycker på en befintlig strömbryttare på väggen som skickar D3.
Ett önskemål vore att man skulle kunna peka data källor direkt till en fil för att kunna köra en .bat eller .vbscript. då skulle ovan kunna lösas lättare via SK Command Line.
Man skulle även få fler möjligheter som att kunna slå av datorn via shutdown script, eller slå på via wake on lan. via strömbryttare. Har man IR sändare skulle man även via script kunna slå AV och PÅ TV/Reciver osv. Allt via en befintlig strömbryttare på väggen.

-
- 4 stars
Här har du en lösning som är generell (efter lite modifiering) :
viewtopic.php?f=8&t=373
Tanken är att denna "dummy" enhet som du styr via pluginet från en/flera RF sändare tex Nexa fjärr, PIR sändare etc.
Ger en ON puls på ca 10 sek som sen kan användas som div villkor i SK. tex ändra scenario, regler m.m
viewtopic.php?f=8&t=373
Tanken är att denna "dummy" enhet som du styr via pluginet från en/flera RF sändare tex Nexa fjärr, PIR sändare etc.
Ger en ON puls på ca 10 sek som sen kan användas som div villkor i SK. tex ändra scenario, regler m.m
-
- 3 stars
Tack Palle, Blir till att testa.Palle500 wrote:Här har du en lösning som är generell (efter lite modifiering) :
viewtopic.php?f=8&t=373

-
- Administrator
Vi saknar en riktigt enkel lösning för detta i 2.0. Switch King har alltid varit fokuserat på att hålla enheter tända efter vissa regelverk snarare än att släcka dem. Med Duo kommer det fram en hel del nya möjligheter som vi inte har täckt upp så som Switch King ser ut idag.
I Switch Kings road map så har vi planer för utökad/förändrad regelhantering som ger ännu bättre möjligheter till styrning i kombination med Duo än vad som finns just nu. Tills vidare är man dock tyvärr begränsad till vissa omvägar för att nå viss funktionalitet. Pluginen som finns är ett sätt - om än inte helt klockrent i alla lägen - att lägga till viss funktionalitet som inte stöds från början (eller som är problematisk att implementera på annat sätt pga användbarhetsskäl).
I Switch Kings road map så har vi planer för utökad/förändrad regelhantering som ger ännu bättre möjligheter till styrning i kombination med Duo än vad som finns just nu. Tills vidare är man dock tyvärr begränsad till vissa omvägar för att nå viss funktionalitet. Pluginen som finns är ett sätt - om än inte helt klockrent i alla lägen - att lägga till viss funktionalitet som inte stöds från början (eller som är problematisk att implementera på annat sätt pga användbarhetsskäl).
Martin | Switch King
-
- 3 stars
Jag förstår. Vi alla har ju olika lösningar också och omöjligt att kunna implementera allt tyvärr.Martin wrote:Vi saknar en riktigt enkel lösning för detta i 2.0. Switch King har alltid varit fokuserat på att hålla enheter tända efter vissa regelverk snarare än att släcka dem. Med Duo kommer det fram en hel del nya möjligheter som vi inte har täckt upp så som Switch King ser ut idag.

Är glad över att höra att det finns med i planen med utökad regelhantering och hoppas givetvis att ni tar med att man kan peka data källor direkt emot (skripfiler). Generellt sett så vill jag i alla fall att vissa saker endast ska hanteras i bakgrunden och som man inte kunna köra manuellt i SK. Detta för att slippa klåfingriga fingrar.

-
- Administrator
Tack! Positiv kritik är alltid välkommen 
...ja, negativ också förresten, men det kommer liksom av sig självt

...ja, negativ också förresten, men det kommer liksom av sig självt

Martin | Switch King