REST - hur funkar det

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Patrik
1 star
1 star

REST - hur funkar det

Post by Patrik » Sat 19 Mar 2011, 14:07

Hej
Jag är ny med denna fantastiska programvara.
Nu hade jag tänkt styra lite saker från min telefon. Det är en HTC med Windows Mobile.
Det enklaste verkar ju vara att bara köra lite REST länkar. Fast då måste man ju veta vad man skall skriva i länkarna.
Jag har hittat något exempel här på forumet och det funkade bra, fast jag skulle gärna vilja veta lite mer.
Är det någon som har tips på var kan man läsa sig till hur detta fungerar. :wave:

Martin
Administrator
Administrator

Re: REST - hur funkar det

Post by Martin » Sat 19 Mar 2011, 15:25

Det finns viss dokumentation för detta på sajten, men det täcker egentligen bara 0.8-versionerna. Jag har inte hunnit uppdatera detta för 0.9.

REST-interfacet är begränsat - all funktionalitet finns inte här. Det är mer tänkt som en enkel väg in för att utföra enkla operatoner - tända, släcka, dimma etc...

Jag skickar med de sökvägar som man kan använda. Generellt så är det som står innanför "måsvingarna" ("{" och "}") något du måste fylla i.
Exempelvis "{id}" som kan vara en enhets id, datakällas id etc...

Följande sökvägar finns i 0.9.x och är sökvägar som _inte_ påverkar något i servern: Följande sökvägar gör att servern påverkas när du anropar dem...
I "riktig" REST så ska egentligen inget påverkas när man inte postar in information till servern, men för enkelhets skull så krävs ingen postning till Switch Kings REST-delar: Den sistnämnda, commandqueue, är den som används om du exempelvis vill ändra scenario.

Fråga på om det är något speciellt du är ute efter...
Martin | Switch King

Patrik
1 star
1 star

Post by Patrik » Sat 19 Mar 2011, 22:27

Superbra, tack!
Precis vad jag undrade över.

Fast nu har det tagit stopp igen.

Jag hade tänkt mig att när jag är på väg hem så skulle jag kunna tända lite olika lampor så att det ser trevligt ut.
För detta har jag lagt upp en (virtuell) enhet i SK som inte är kopplad till någon riktig lampa. Sedan har jag installerat ScriptExecutor och CmdLine.
Jag har skapat en .bat fil som tänder lämpliga lampor med CmdLine. Denna .bat fil funkar perfekt om man klickar på den. Sedan tänkte jag att ScriptExecutor skulle köra denna fil när jag tänder min virtuella enhet.
Här tar det dock stopp totalt. Inga lampor tänds. Om jag går in i "Event Viewer --> Application" så står det klart och tydligt att filen har körts.
Jag har helt tömt ut mina idéer så något uppslag om vad det kan vara som är fel hade varit mycket välkommet. :?:

Isaksson
5 stars
5 stars

Post by Isaksson » Sat 19 Mar 2011, 23:02

Låter som det skulle kunna ha med behörighet att göra.

Hur ser din .bar fil ut och vart ligger den sparad och vilket operativsystem kör du?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 20 Mar 2011, 06:37

Hur ser konfigurationsfilen för Script Executor ut?
Om du inte har gjort det - prova att sätta:

Code: Select all

waitForExit="true"
och

Code: Select all

intercept="true"
Det känns också som om det skulle kunna bli en låsning här... När Switch King jobbar med att utföra ett kommando så blockerar den (lite beroende på anrop) inkommande anrop för att servern inte ska hamna i ett läge där den inte vet vad som egentligen gäller för dina enheter.

Switch King -> Plugin -> Cmd Line -> Switch King skulle kunna orsaka en låsning. Dock så kan jag tycka att det isf borde smälla och ge ett fel i loggen - antingen i Windows logg eller i Switch Kings logg.
Martin | Switch King

Patrik
1 star
1 star

Post by Patrik » Sun 20 Mar 2011, 09:23

Jag kör SBS2003.
Bat filerna ligger i CmdLine-katalogen.
I SK loggen ser man att den virtuella enheten ändras och i Windowsloggen ser man att bat-filerna körs efter det, fast sedan händer inget mer.

Det blir möjligen någon intern låsning som inte går att komma runt.
Jag får kanske fundera ut ett annat sätt att angripa problemet.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Sun 20 Mar 2011, 11:04

Lägg in " >info.txt" i bat-filen, så att output från filen hamnar i en textfil.
Då kan du få en visuell bekräftelse på att filen verkligen körs.
Martin | Switch King

Patrik
1 star
1 star

Post by Patrik » Sun 20 Mar 2011, 11:20

Klurigt värre.
Enligt systemloggen så körs filen. Fast Martin har helt rätt, det dyker inte upp någon outputfil. Det måste nog innebära att det blir något fel i körningen i all fall.

Jag funderade på ett annat spår.
Att göra ungefär samma sak via webinterfacet. Fast jag har inte hållit på något med ASP.
Det är möjligen inte så att någon har en "Hello world" kod som inte gör något annat än att den tänder en lampa. I så fall skulle jag ju kunna bygga från detta i stället.

Post Reply