Alternativ till Switch King?

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
skrantz71
3 stars
3 stars

Alternativ till Switch King?

Post by skrantz71 » Sun 03 Jan 2016, 15:01

Hej,
Är en trogen användare av Switch King och nu när det inte görs någon utveckling funderar jag på om det finns alternativ?

Telstick släpper en Z-wave och denna skulle ju vara kul att kunna hantera också..

Är intresserad av att höra vad Ni som kört Switch King ett tag har för planer framöver?

Tack på förhand.
Windows 7, 15 Enheter, 16 Datakällor, 1-Wire, Tellstick DUO, Switch King v2.xx, iPhone 4, IIS,
MSN: stefan.krantz@hotmail.com

gNuSoftWare
2 stars
2 stars

Re: Alternativ till Switch King?

Post by gNuSoftWare » Sun 03 Jan 2016, 20:34

Samma här.....

svartöra
3 stars
3 stars

Post by svartöra » Sun 03 Jan 2016, 23:21

Jag tänker byta till en liten blandning. Tidigare hade jag en Logger2020 som hanterade ett antal temperatursensorer, mest kring värmepumpen, och skickade mätdata vidare till SK via textfiler. På samma dator (en NUC med Win7) går SK och hanterar 433MHz-grejorna via en Tellstick Duo på USB-förlängare.

Tidigare i höst bet logger2020 i gräset. Nätdelen dog och tog resten med sig. Den är nu ersatt med en Raspberry och en display.

Nästa steg är att ersätta SK, och då kommer tellsticken att hanteras av en annan Raspberry, och för att ersätta GUIet tänkte jag mig Domoticz. Regelverket för att tända och släcka kommer att bli något egenhändigt gjort skript på samma server som Domoticz (eller om det går att skripta tillräckligt bra i Domoticz, det har jag inte hunnit kolla än.)

På sikt tänker jag byta en del brytare mm till z-wave och då blir det ytterligare en Raspberry + Razberry.

De olika enheterna byter data med varandra via mqtt.

Telldus-produkter tänker jag undvika i fortsättningen. Tycker inte de håller tillräcklig kvalitet och utvecklingen går långsamt - hade kunnat tåla en av dessa men inte båda...

433 MHz-produkter fungerar rätt bra och är billiga så det duger nog till utebelysning och liknande även i framtiden.

Det är synd att utvecklingen av SwitchKing avstannar utan att källkoden hamnar på github. Programmet är egentligen för bra för att ruttna på det sättet. Men utvecklarna har gjort sitt val skulle jag tro, och jag är rätt glad att slippa Windows i sådana här sammanhang.
Server 3.2.1.0 (databas 2.5.5) på Win7; klient 3.1.0.0

Skotheimsvik
1 star
1 star

Post by Skotheimsvik » Fri 09 Sep 2016, 20:40

Har vært bruker lenge av Switchking og synes det er trist at utviklingen stopper. Jeg er også derfor litt på søken etter hvor jeg går videre.
Det finnes mange spennende løsninger der ute, men mange krever en stor egeninnsats mens andre igjen ser for spinkel ut. Kan være at jeg går for Domoticz - må bare se om jeg finner en måte å gjøre en masterbryter der slik det har vært mulig i Switchking med Two-Way switch plugin.

datagutten
2 stars
2 stars

Post by datagutten » Sun 11 Dec 2016, 21:59

Jeg har gått over til Domoticz, men har måttet bytte Tellstick Duo med RFXtrx433.

Post Reply