Dimmersteg

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
jarnvagsrals
1 star
1 star
Posts: 7
Joined: Thu 29 Jan 2015, 17:14

Dimmersteg

Post by jarnvagsrals » Thu 29 Jan 2015, 17:20

Hej!
Jag har en dimmermottagare Nexa WMR-252 som enligt tillverkaren har 16 dimmersteg. I SwitchKing finns väl bara 10% -steg? Jag skulle vilja simulera gryning/skymning så "hackfritt" som möjligt. Kan man komma åt alla 16 dimm-stegen på ngt sätt?
hälsningar Hasse

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Dimmersteg

Post by krambriw » Thu 29 Jan 2015, 19:54


jarnvagsrals
1 star
1 star
Posts: 7
Joined: Thu 29 Jan 2015, 17:14

Re: Dimmersteg

Post by jarnvagsrals » Thu 29 Jan 2015, 21:52

Tack Krambriw!
Men jag förstår ändå inte hur du kommer åt de 16 stegen. Vilken mjukvara använder du?

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Dimmersteg

Post by krambriw » Fri 30 Jan 2015, 08:14

Jag använder lite olika mjukvaror, även SK, men i detta fall EventGhost (EG) för att kunna dimma på % nivå och det var då jag upptäckte att dim-effekten bara förändrades i stegen som jag redovisade i länken ovan. Nu testade jag med en konventionell glödlampa och jag vet inte hur en dimbar LED lampa skulle bete sig, du kan ju testa själv. Till EG finns det en TellStickDuo plugin (som jag skrivit) och som har stöd för % dimmning. Du kan köra både SK och EG i samma dator (båda kan dela på en TellStickDuo via Telldus Center).
http://eventghost.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=3512

När det gäller simulering av gryning/skymning så finns flera olika stöd för att starta dimmning stegvis, man kan tex välja att

- dimma en lampa upp/ner under ett bestämt tidsintervall till en bestämd slutnivå (stegen räknas då ut automatiskt), typisk användning hemma bio salong
- dimma en lampa upp eller ner under en viss tid (snooze time) tills den är helt släckt eller tänd, typisk somna in/vakna upp lampa.
- dimma en lampa till en specificerad nivå (0-100%) i steg om 1%
- dimma en lampa upp eller ner med ett definierat steg i % (finjustering av aktuell dimnivå)

Tyvärr har jag i designen inte tagit hänsyn till den faktiska begränsningen som då verkar finnas i modulerna, dvs att dom bara har 16 verkliga steg (jag var inte medveten om begränsningen när jag skrev pluggen). Jag är också tveksam om det är lönt att göra en insats och designa om det hela eller hoppas på att det kommer moduler med fler steg...
Om du är intresserad kan du ju prova nuvarande funktioner och se hur du tycker dom fungerar, dom kanske duger.

jarnvagsrals
1 star
1 star
Posts: 7
Joined: Thu 29 Jan 2015, 17:14

Re: Dimmersteg

Post by jarnvagsrals » Fri 30 Jan 2015, 08:24

Tack igen för ditt utförliga svar!!
Ska testa EventGhost. Nu har jag inte Tellstick Duo utan bara Tellstick. Men det kanske kan funka ändå?
Nu är inte jag någon programmerare, försökte igår kväll ganska länge att få igång WakeUpLight-pluginen i SK. Utan framgång. (Programmering är en sak, pedagogik en annan.. :-) Tänkte att den kanske kunde lösa mitt problem?
/ Hasse

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: AgnesJoyUS and 17 guests