Hej
Ni som har fixat regler som känner av "hemma, borta" lägen automatiskt via tex mobiltelefon på nätverket, hur har ni skapat era regler för detta?
Jag får inte till det på något bra sätt och kan behöva lite tips.
Hur har ni gjort era hemma borta lägen?
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
-
- 2 stars
Re: Hur har ni gjort era hemma borta lägen?
Jag har allt styrt via tid.
Dock mellan 01-06 så går ett pingscript igång som pingar min telefon.
Om telefon = Online så tänder den upp allt utom sovrummet i 30 min
så man hinner borsta flabben och lägga sig..
Efter 30 min aktiveras NATTLÄGE som släcker allt till 06:01 (Så att den inte tänder nästa gång telefonen = Online.)
Dock mellan 01-06 så går ett pingscript igång som pingar min telefon.
Om telefon = Online så tänder den upp allt utom sovrummet i 30 min
så man hinner borsta flabben och lägga sig..
Efter 30 min aktiveras NATTLÄGE som släcker allt till 06:01 (Så att den inte tänder nästa gång telefonen = Online.)
-
- 1 star
Jag byggde en app till min android-telefon som gör ett REST-anrop till min hemmaserver så snart jag tappar WLAN-kopplingen. Hemmaservern har sedan en tjänst som anropas från Switch King... Jag läser även av larmet (en diodavläsning via 1-wire) som rapporteras till servern och på så sätt så vet SK om jag eller någon är hemma
Det skulle kunna räcka med att bara läsa av larmet men jag har vissa andra regler som kräver ytterligare avläsning (+ att min app är även för att ta emot information om eventuell rörelse på hustomten som övervakas av CCTV..)
Kanske lite overkill, men kul
EDIT: använder ogärna blåtand då det suger kraft och att räckvidden är inte tillräcklig
Det skulle kunna räcka med att bara läsa av larmet men jag har vissa andra regler som kräver ytterligare avläsning (+ att min app är även för att ta emot information om eventuell rörelse på hustomten som övervakas av CCTV..)
Kanske lite overkill, men kul

EDIT: använder ogärna blåtand då det suger kraft och att räckvidden är inte tillräcklig
-
- 2 stars
Istället för att ha en hemma/borta knapp som triggar olika scenarion så skulle jag vilja göra detta genom att kolla vilka mobiltelefoner som finns på hemmanätverket.
Alla telefoner har fasta ip-adresser tilldelade via routern. Så att bara pinga denna är tillförlitligt nog.
gNuSoftWare: Hur han du kopplat ditt ping-script till SK ?
Är det kanske enklast att skriva ett litet script helt utanför SK för att trigga scenarios via REST-interfacet bara, eller vad är enklast ?
Alla telefoner har fasta ip-adresser tilldelade via routern. Så att bara pinga denna är tillförlitligt nog.
gNuSoftWare: Hur han du kopplat ditt ping-script till SK ?
Är det kanske enklast att skriva ett litet script helt utanför SK för att trigga scenarios via REST-interfacet bara, eller vad är enklast ?